Kepercayaan bahawa para wali yang telah meninggal dunia mampu memenuhi hajat, serta mampu membebaskan manusia dari berbagai kesulitan.
Dengan kepercayaan seumpama itu, mereka lalu meminta pertolongan dan bantuan kepada para wali yang telah meninggal dunia, pada hal Allah s.w.t. berfirman:
“Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya
engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau
berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau
kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka
janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun
perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka,
tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).” (Q.S. al-Isra’: 23)
Sebahagian
penyembah kubur mohon syafaat kesenangan dan kesukaran hidup. Termasuk dalam
kategori menyembah kuburan adalah memohon kepada orang-orang yang telah
meninggal dunia, sama ada para nabi, orang-orang saleh, atau lainnya untuk
mendapatkan syaafat atau melepaskan diri
dari berbagai kesukaran hidup. Pada hal Allah s.w.t. berfirman:
“Atau siapakah yang menunjukkan jalan kepada
kamu dalam gelap-gelita darat dan laut, dan yang menghantarkan angin sebagai
pembawa berita yang mengembirakan sebelum kedatangan rahmatNya? Adakah sebarang
tuhan yang lain bersama-sama Allah? Maha Tinggilah keadaan Allah dari apa yang
mereka sekutukan denganNya.” ( Q.S. al-Naml: 62 )
Sebahagian
penyembah kubur menyebut syeikh atau wali tertentu ketika mengalami kesukaran hidup. Sebahagian mereka, bahkan
membiasakan dan menjadikan sebagai adat menyebut nama syeikh atau wali
tertentu, sama ada dalam keadaan berdiri, duduk, ketika melakukan sesuatu kesalahan, dalam setiap situasi
sulit, ketika ditimpa petaka, musibah
atau kesukaran hidup.
Di
antaranya ada yang menyeru: “Wahai Muhammad.”
Yang
lain lagi menyebut: “Wahai Jailani.”
Kemudian
ada yang menyebut: “Wahai Syazali.”
Dan
yang lain menyebut: “Wahai Rafai.”
Yang
lain lagi: “Al-Idrus Sayyidah Zainab.”
Ada
pula yang menyeru: “Ibnu ‘Ulwan.”
Dan
banyak lagi. Pada hal Allah telah menegaskan:
“Sesungguhnya benda-benda yang kamu seru
selain Allah adalah makhluk-makhluk seperti kamu. Oleh itu, (cubalah)
menyerunya supaya benda-benda itu dapat memperkenankan permohonan kamu, kalau
betul kamu orang-orang yang benar.” ( Q.S. al-A’raaf: 194 )
Sebahagian
penyembah kubur itu bertawaf mengelilingi kubur. Mencium setiap sudutnya, lalu
mengusapkannya kebahagian-bahagian tubuhnya. Mereka juga mencium pintu kubur tersebut dan melumuri wajahnya dengan
tanah dan debu kubur. Sebahagian bahkan
ada yang bersujud ketika melihatnya,
berdiri di depannya dengan penuh khusyuk, merendahkan dan menghinakan
diri seraya mengajukan permintaan dan memohon hajat mereka. Ada yang meminta sembuh dari sakit,
mendapatkan keturunan, dipermudahkan urusannya dan jarang daripada mereka
menyeru: Ya sayyidi, aku dating kepadamu dari negeri yang jauh, maka janganlah
engkau kecewakan aku.pada hal Allah s.w.t. berfirman:
“Dan tidak ada yang lebih sesat daripada
orang yang menyembah sesuatu yang lain dari Allah, yang tidak dapat menyahut
atau memberikan sebarang pertolongan kepadanya (dari dunia) hinggalah ke hari
kiamat, sedang makhluk-makhluk yang mereka sembah itu tidak dapat menyedari
atau memberi layanan baik kepada permohonan mereka.” ( Q.S. al-Ahqaf: 5 )
Nabi
s.a.w. bersabda:
“Sesiapa mati dalam keadaan menyembah sesembahan selain
Allahnescaya akan masuk neraka.” (H.R. Imam Bukhari)
Sebahagian
penyembah kubur mencukur rambut
diperkuburan. Sebahagian lagi membawa buku yang berjudul: Manasikul hajjil
masyahid ( Tata cara ibadah haji di kubur keramat ). Yang mereka maksudkan
dengan masyahid adalah kubur-kubur para wali. Sebahagian mereka percaya bahawa
para wali itu turut mengatur alam semesta, dan mereka mampu member mudharat dan
manfaat. Pada hal Allah berfirman:
“Dan jika Allah mengenakan engkau dengan
sesuatu yang membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat
menghapuskannya melainkan Dia; dan jika Ia menghendaki engkau beroleh sesuatu
kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurniaNya.
Allah melimpahkan kurniaNya itu kepada sesiapa yang dikendakiNya dari hamba-hambaNya, dan Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.” (
Q.S. Yunus: 107)
Meletakkan
bantal, botol susu atau puting susu dan air atau makanan. Mereka meletakkan
barang-barang keperluan bayi atau kanak-kanak di atas kuburan dengan alas an
bahawa anak-anak tersebut boleh menggunakan barang tersebut untuk keperluan
mereka di sana. Mereka juga beranggapan bahawa anak-anak tersebut dahaga dan perlukan susu.
Termasuk
syirik adalah bernazar selain Allah dengan meletakkan lilin dan lampu untuk
para ahli kubur.
Termasuk
syirik besar adalah menyembah binatang untuk selain Allah kerana Allah
berfirman:
“Sesungguhnya Kami telah mengurniakan
kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak (di dunia dan di akhirat).” (
Q.S. al-Kuthar: 2 )
Maksudnya
berkorbanlah hanya untuk Allah dan atas namaNya. Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Allah
melaknat orang yang menyembelih untuk selain Allah.” (H.R. Imam Muslim)
Pada
binatang sembelihan itu terdapat dua hala yang diharamkan:
Pertama:
Penyembelihannya untuk selain Allah.
Kedua:
Penyembelihan dengan atas nama selain Allah.
Kedua-dua
perkara ini menjadikan daging binatang semebelihan itu tidak boleh dimakan.
Termasuk
penyembelihan jahiliyah yang terkenal di zaman kita waktu ini adalah
menyembelihi untuk jin.
Iaitu
apabila mereka membeli rumah atau membinanya, atau ketika mengali perigi, merek
menyembeli di tempat tersebut atau di depan pintu gerbangnya sebagai sembelihan
(sajian) kerana takut dari genggaman jin.
Pautan berkaitan: http://perkimpantai.blogspot.com/dosa-dosa-yang-dipandang-ringan
No comments:
Post a Comment