Sinopsis: Artikel ini dua siri. Siri pertama
memfokuskan kepada penjelasan secara umum. Manakala siri kedua lebih kepada
menjelaskan syarat-syarat yang diperlukan oleh seseorang pengkritik dan
dibenarkan untuk memperingatkan perkara yang benar kepada seseorang yang
dikritik. Semoga artikel ini bermanfaat kepada kita semua - Pengarang.
---------------------------------------------------
Antara
perkara yang tidak memerlukan dalil dan mudah diterima serta tidak memerlukan
memikir panjang ialah bahawa manusia tidak sama dalam memiliki daya pemikiran, Ketajaman
akal, ketepatan ingatan, keupayaan mengulas, keelokkan antonasi dan susunan
ayat serta kuasa tenaganya. Begitu juga perbezaan pandangan antara seseorang
individu dengan seseorang individu yang satu lagi adalah perkara biasa.
Bagi
kita yang menyelidiki, mempelajari, mengambil ingatan, menghayati dan memahami
akan terbuktilah kepada kita, tanpa ragu-ragu lagi bahawa kaum muslimin dan
ahli majlis syura Rasulullah s.a.w. khususnya akan berbeza dalam memberikan
pandangan dan keputusan terhadap sesuatu persoalan, walaupun dilakukan ijtihad
mereka mengenai perkara-perkara yang
berkaitan tentang hukum syarak dan mengenai Islam.
Sehubungan
itu, berkaitan persoalan perbezaan pandangan, keputusan dan kelainan ijtihad
dalam menentukan sesuatu isu, masalah atau suatu peristiwa, maka muncullah
kepada kita suatu istilah yang
dikenali sebagai kritikan atau kritik. Dalam bahasa al-Quran dikenali sebagai
“At-Tawasi Bil Haqqi’ yang bererti memperingatkan yang benar kepada seseorang.
Kritikan
atau kritik adalah termasuk dalam salah satu daripada kewajiban agama, iaitu
apabila seseorang muslim melihat sesuatu keaiban atau penyelewengan yang
dilakukan oleh seseorang atau kumpulan atau peraturan atau organisasi atau
pemerintah atau oleh pihak atasan, kerana mematuhi perintah Allah s.w.t..
Firman
Allah s.w.t.
“Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak
yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh
berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah
(buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang
berjaya.” (Q.S.
Ali Imran: 104)
Sabda
Nabi S.a.w.:
“Siapa dari antara kamu melihat suatu
kemungkaran, maka hendaklah dia ubahkannya dengan tangannya. Kalau tidak kuasa, (ubahlah) dengan lidahnya. Kalau tidak kuasa, (ubahlah) dengan hatinya. Ini
adalah iman paling lemah. Dan dalam riwayat lain: Disebalik itu tidak ada
sebesar biji sawi pun daripadanya iman…”
(H.R. Imam Muslim)
“Orang-orang diam terhadap kejahatan adalah
syaitan bisu.” (H.R. Imam Muslim)
Berdasar
perkara tersebut, menjadikan susurgalur perjalanan agama Islam sejak zaman Nabi
s.a.w. sehingga kini dapat mengharungi sejarahnya dan terpelihara daripada
penyelewengan kerana yakin kepada matlamat menuju Allah s.w.t. Perkara
ini juga berhubungkait dengan
keikhlasan kaum muslimin yang
tidak kering gusi memperingatkan perkara yang benar di kalangan kaum
muslimin.
Sabda
Nabi s.a.w.:
“Orang mukmin adalah saudara orang mukmin
yang tidak boleh membiarkan nasihatnya walaupun bagaimana keadaannya.” (H.R.:
Imam Muslim)
Firman
Allah s.w.t.:
Berikut
adalah kata nasihat daripada kalangan sahabat r.a.:
“Hak orang mukmin yang ditanggung oleh
saudaranya ialah: Hendaknya dia menerangkan kebenaran kepada saudaranya bila
diperlukan.
Dia menyokong citanya bila sudah betul.
Dia berterima kasih bila yang satu telah berbuat baik kepadanya.
Dia mengingatkannya bila yang satu sudah lupa.
Dia membimbingnya bila yang satu telah menyimpang.
Dan membetulkan bila yang satu telah silap. Dia bermujamalah (berseloroh) dalam perkara yang benar.
Jangan dia terikut sama dalam hal kebatilan.
Orang mukmin (sama mukmin) adalah sebagai penunjuk, sebagai pedoman, sebagai pembantu dan sebagai menyimpan kepercayaan atau sebagai pelindung.”
Dia menyokong citanya bila sudah betul.
Dia berterima kasih bila yang satu telah berbuat baik kepadanya.
Dia mengingatkannya bila yang satu sudah lupa.
Dia membimbingnya bila yang satu telah menyimpang.
Dan membetulkan bila yang satu telah silap. Dia bermujamalah (berseloroh) dalam perkara yang benar.
Jangan dia terikut sama dalam hal kebatilan.
Orang mukmin (sama mukmin) adalah sebagai penunjuk, sebagai pedoman, sebagai pembantu dan sebagai menyimpan kepercayaan atau sebagai pelindung.”
Bersambung . . . .
Syarat-Syarat Kritikan
Menyelidik
sesuatu yang benar, tepat dan terkini.
Tujuan dan maksud kritikan tersebut.
Memilih kaedah kebenaran dan kesabaran.
Tajuk kritikan berdasarkan nas dan hujah kukuh.
Bersifat
berlapang dada.
Isu
yang dibangkitkan berunsur mencegah.
No comments:
Post a Comment