NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Wednesday 9 January 2013

Uban: Jangan Cabut kerana padanya ada kebaikan



"Sabda Nabi saw:
“Janganlah mencabut uban kerana
uban adalah cahaya pada
hari kiamat nanti. Siapa saja
yang beruban dalam Islam
walaupun sehelai, maka
dengan uban itu
akan dicatat baginya satu
kebaikan, dengan
uban itu akan dihapuskan
satu kesalahan, juga
dengannya
akan ditinggikan
satu darjat.”

(HR. Ibnu Hibban)





Uban, menurut orang tua, katanya tanda orang tersebut telah pun meningkat dewasa dan berumur, tetapi sebaliknya ada juga individu yang masih dibawah umur tetapi telah mengalami kepalanya beruban. Adakah individu tersebut dikategorikan sebagai mereka yang telah lanjut usia? Uban sebenarnya melibatkan perubahan hormon-hormon di dalam badan individu tersebut. Oleh itu perkembangan ketumbuhan uban pada usia muda jangan dirisaukan sangat kerana ia membawa keberkatan. Pernah berlaku kepada seorang individu ketumbuhan sehelai uban sahaja, lalu ia meminta anaknya untuk mencabut uban tersebut. 

Tuan/puan tahu apa terjadi selepas itu, ayah tersebut telah mengalami rabun sehingga kedua belah matanya terpaksa melalui pembedahan. AWAS jangan terjadi peristiwa tersebut menimpa tuan/puan. Jika pun peristiwa tersebut tidak menimpa kita tetapi akan ada AKIBAT lain yang menimpa kita. Oleh itu HIDUP kita wajar diwarnai dengan beramalkan ajaran Islam. Allahu Akhbar.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”