NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Tuesday 29 January 2013

Jamaah Menandakan Hidayah Al-Quran


Al-Quran adalah perlembagaan muslimin dan hujah Allah s.w.t. kepada umat manusia keseluruhannya. Terdapat banyak ayat-ayat al-Quran yang mengukuhkan keyakinan supaya  ada organisasi dan diperintah supaya mengorganisasi, memerhati,  mengambil ingatan, mematuhi perintah dan melaksanakannya. Begitu juga dengan pesanan Rasulullah s.a.w. berkaitan pengukuhan organisasi dalam menegakkan syariat Islam di muka bumi. Setelah itu para ulama saleh menafsir pula  ayat-ayat Al-Quran dengan al-Quran dan menghuraikan tafsiran Al-Quran berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w.

Manakala kita sebagai manusia cetek ilmunya, memplagiat  di sana sini hujah bahasannya, menebuk di sana sini ayat al-Quran dan Hadith Nabi s.a.w.,  menghafaz dan mengingati kata-kata hikmah untuk dijadikan hujah meng’kondem’kan para mujahid yang mereka sendiri tidak duduk semeja dalam organisasi yang mendaulatkan Islam lalu melalui ilmunya yang diplagiat itu berbangga dengan sikapnya yang tidak malu kepada ummah.

Kaum muslimin diseru ke arah mewujudkan kepimpinan di kalangan mereka dan diperintah berhukum serta mematuhi hukumannya supaya mereka tidak tersasar, tersimpang, terkeliru dan tertipu oleh fahaman yang salah. Oleh sebab itulah mereka dikehendaki duduk dalam majlis kepimpinan bertauhid.

Kepimpinan dan ketaatan adalah urusan organisasi yang padu kerana ia melibatkan sifat-sifat yang berhubungan antara penguatkuasaan undang-undang,  tentera dan pimpinannya.

Firman Allah s.w.t.:


A058


"Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat." (Q.S. An-Nisa: 58)


A062


“Sesungguhnya  orang-orang  yang  sebenar-benarnya beriman ialah mereka yang beriman kepada Allah dan RasulNya, dan apabila  mereka  turut  bersama-sama  dengan Rasulullah dalam   sesuatu    perkara    yang   memerlukan    perhimpunan    ramai,    tidaklah    mereka meninggalkan   majlis   perhimpunan   itu   sebelum   mereka    meminta    izin    kepadanya. Sesungguhnya orang-orang yang meminta izin kepadamu (wahai Muhammad) itulah orang-orang  yang  beriman  kepada  Allah  dan  RasulNya. Maka apabila meminta izin kepadamu untuk  pergi   menjalankan   sesuatu  urusan  mereka,  maka  izinkanlah  bagi  sesiapa  yang engkau  kehendaki  di  antara  mereka,  dan  mintalah  ampun  kepada  Allah  untuk mereka; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Q.S. An-Nur: 62)

Dalam mengemukakan sifat-sifat untuk mengemas dan mengukuhkan hubungan antara orang muslimin, khususnya ketika menghadapi musuhnya. Asas sesebuah bangunan yang kemas, kukuh dan teguh  adalah setelah ianya disusun atur, dirancang rapi, dibincang teliti, dilulus dan dibangunkan supaya menjadi kenyataan. Maka selepas itu berdirilah bangunan gagah sebagaimana kaum muslimin mengukuhkan pendirian mereka untuk mendirikan perundangan tauhid melalui organisasi.

 Firman Allah s.w.t.:


A004


“Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang  berperang  untuk membela agamaNya, dalam  barisan  yang  teratur  rapi,  seolah-olah  mereka  sebuah  bangunan   yang  tersusun kukuh.” (Q.S. As-Saf: 4)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”