Firman Allah s.w.t.:
“Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi
Maha Mengasihani.
Apabila berlaku hari kiamat itu,
Tiada sesiapapun yang dapat mendustakan
kejadiannya.
Kejadian hari kiamat itu merendahkan
(golongan yang ingkar), dan meninggikan (golongan yang taat).
(Ia berlaku) semasa bumi bergoncang dengan
sebebar-benar goncangan.
Dan gunung-ganang dihancur leburkan dengan
selebur-leburnya,
Lalu menjadilah ia debu yang bertebaran,
Dan kamu pula menjadi tiga puak (yang
berlainan keadaannya);
Iaitu puak pihak kanan; alangkah bahagianya
keadaan puak pihak kanan itu?
Dan puak pihak kiri; - alangkah seksanya
keadaan puak pihak kiri itu?
Dan (puak yang ketiga pula ialah)
orang-orang yang telah mendahului (dalam mengerjakan kebaikan di dunia), - yang
akan mendahului (mencapai balasan yang sebaik-baiknya di akhirat kelak);
Mereka itulah orang-orang yang didampingkan
(di sisi Allah), (Tinggal
menetap) di dalam Syurga-syurga yang penuh nikmat.” ( Q.S. Al-Waaqi'ah: 1-12)
Abdullah bin Umar r.a berkata, hadith yang diriwayatkan
oleh Imam Al-Bukhari dan Muslim bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya:
“Empat perkara
barangsiapa mempunyai kesemuanya di dalam dirinya maka dia adalah seorang
munafik yang sejati dan barangsiapa mempunyai salah satu daripadanya maka
hadirlah sebahagian nifak di dalam
dirinya sehingga ia meninggalkannya.
Iaitu jika ia
bertutur ia berdusta,
Jika ia berjanji ia
memungkirinya,
Jika diberi amanah
ia akan mengkhianatinya dan
Jika bersumpah ia
menipudaya.”
Selain daripada di atas antaranya juga seperti hadith
sahih Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim
diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., sabda Nabi s.a.w., maksudnya :
“Alamat nifak ada
tiga iaitu jika ia berkata ia berdusta,
Apabila berjanji ia
ingkar dan
Apabila diberi amanah ia
mengkhianatinya.”
Di dalam Sahih
Imam Muslim dinyatakan, walaupun ia
berpuasa dan sembahyang dan mendakwa
dirinya seorang Islam.
“Dan apa yang telah menimpa kamu pada hari
bertemu dua kumpulan (angkatan tentera - di medan perang Uhud) itu, maka
(adalah ia) dengan izin Allah, dan dengan tujuan Allah hendak melahirkan dengan
nyata akan orang-orang yang (sebenar-benarnya) beriman.
Dan juga dengan tujuan Ia hendak melahirkan
dengan nyata akan dikatakan kepada mereka: "Marilah berperang pada jalan
Allah (untuk membela Islam), atau pertahankanlah (diri, keluarga dan harta
benda kamu)". Mereka menjawab: "Kalaulah kami faham ada peperangan
(dengan sebenar-benarnya), tentulah kami mengikut kamu (turut berperang)".
Mereka ketika (mengeluarkan perkataan) itu lebih dekat kepada kufur dari
dekatnya kepada iman. Mereka selalu menyebut dengan mulutnya apa yang tidak ada
dalam hatinya. Dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka
sembunyikan.” ( Q.S. Ali-Imran: 166-167 )
“Dan apabila
diturunkan sesuatu surah (dari Al-Quran) maka di antara mereka (yang munafik)
ada yang bertanya (secara mengejek): "Siapakah di antara kamu yang imannya
bertambah disebabkan oleh surah ini?" Adapun orang-orang yang beriman,
maka surah itu menambahkan iman mereka, sedang mereka bergembira (dengan
turunnya).” ( Q.s. At-Taubah: 124)
“Dalam
hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad
dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula
akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta
(dan mendustakan kebenaran).” ( Q.S. Baqarah: 10 )
Diriwayatkan oleh
Imam Bukhari daripada Ibnu Abi Malikah sesungguhnya ia telah berkata:
“Aku telah berjumpa
dengan tiga puluh orang dari kalangan sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w.,
kesemua mereka amat takut akan
nifak sekiranya ia wujud di dalam diri
mereka.”
Huraiannya:
Sebahagian manusia mempunyai keimanan dan sebahagian bersifak nifak. Maka ia adalah
sifat-sifat orang munafik.
Golonga tersebut lebih hampir kepada kekafiran kerana:
1. Mereka adalah golongan bercampur-baur iktikadnya
antara keimanan dan kekufuran/ kekafiran.
2. Yang pastinya bahawa kekufuran mereka melebihi
daripada keimanan mereka.
3. Di samping itu ada juga golongan bercampur-baur
iktikad mereka tetapi keimananran mereka adalah lebih kuat daripada kekufuran.
4. Yang nyata bahawa walaupun keimanan mereka
melebihi daripada kekufuran tetapi ia tetap sebagai suatu kekufuran.
Oleh itu, individu yang meletakkan permusuhannya dengan
Allah s.w.t. dan nabinya Muhammad s.a.w.
berdasarkan kekufuran dan kemunafikannya kepada Allah s.w.t.
No comments:
Post a Comment