NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Sunday, 23 June 2013

Dialog Antara Tabib Dengan Pesakitnya


Berlaku dialog antara seorang tabib dengan pesakitnya, Qutbah Umair Mubasysyir yang bertanyakan tentang masalah kesihatan. Tabib yang tawaduk itu secara spontan telah memberikan jawapan yang cukup berkesan. Pesakitnya dengan rasa syukur berharap semoga semua nasihat daripada tabib tersebut dapat direalisasikan dalam kehidupannya.

"Tuan Dr., apakah yang menyebabkan kita sakit?"


"Sakit disebabkan ada sesuatu yang menimpa badan seseorang dan  menimpa jiwanya. Kedua-dua perkara tersebut dijelaskan oleh Allah s.w.t. di dalam al-Quran surah al-Baqarah ayat 10, surah al-Muddaththir ayat 31 dan surah an-Nuur ayat 48-50 dan 61 dan banyak lagi termasuk juga daripada hadith Nabi s.a.w. dan pengamal-pengamal perubatan"

"Dalam keadaan atau kaedah perubatan, tiga perkara mestilah dipatuhi, iaitu: pertama memelihara kesihat, kedua mencegah dari segala yang merosakkan dan ketiga mengeluarkan zat-zat yang rosak. Perkara ini dinyatakan dalam surah  al-Baqarah ayat 184 dan 196 dan surah an-Nisaa' ayat 43 dan banyak lagi yang boleh dirujuk di dalam al-Quran dan hadith Nabi s.a.w.."

"Apakah penyebab penyakit tuan Dr.?"

"Banyak sebabnya, walaupun barangkali tidak selalu diketahui, tetapi besar manfaatnya jika diketahui dan menyelidiki sebab-sebabnya supaya penyakit itu dapat diubati dengan tepat. Jika kita ketahui penyakit itu, dua perkara perlu dilakukan: pertama menghilangkan sebab-sebabnya dan kedua menjauhkan diri dari penyakit tersebut."

"Penyebab-penyebab kepada penyakit, kelemahan atau kelesuan dan kematian, bolehlah dikategorikan kepada lima perkara: pertama disebabkan oleh kekurang zat-zat berfaedah untuk tubuh dalam makanan, kedua gangguan jiwa, ketiga akibat panas dan kesejukan yang berlebihan,  keempat racun atau keracunan dan kelima luka-luka. Jika dihuraikan lima perkara itu amatlah panjang ceritanya"


"Islam menganjurkan supaya berubat bila sakit. Ubat menjadi mujarab ketika sakit. Ubat adalah penyembuh kepada pesakit dan ubat bukan penyembuh orang sihat. Jika sihat tidak perlu makan ubat. Ubat hanya sesuai untuk mereka yang sakit sahaja. Sabda Nabi s.a.w., yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Abu Zubair, dari Jaabar bin Abdullah, maksudnya: Setiap penyakit itu ada ubatnya, jika tepat ubatnya maka penyakit itu akan sembuh dengan izin Allah Azza wa Jalla.""

“Apakah ubat yang mujarab itu?”

“Mengosongkan perut.”

“Bagaimana caranya?.”

“Berpuasa. Berlapar. Berpantang.”

“Ya, kerana perut adalah punca penyakit.”

“Berpuasa, lazimkan berlapar, kosongkan perut.”

“Lapar itu ubat. Nasihat pun ubat.”

“Makan dan minumlah, jangan berlebih-lebihan.”

“Jagalah kesihatan melalui perut.”

"Makanan yang baik?"

"Makanlah makanan yang baik-baik. Tidak memudaratkan. Tidak beracun."

"Elakkan makan binatng-binatang ganas/buas, jangan makan binatang-binatang yang dilarang dalam Islam terutamanya anjing dan babi. "

“Baginda s.a.w. sangat menyukai yang manis-manis dan madu.”

“Baginda s.a.w. makan roti dengan lauk, jika ada dan adakalanya lauknya adalah daging.”

“Sabda Nabi s.a.w., maksudnya: Daging adalah penghulu makanan penduduk dunia dan akhirat.”

“Rasulullah s.a.w. meletakkan kurma kering di atas roti dan bersabda: Ini lauknya.”

“Baginda s.a.w. memakan buah-buahan dalam negeri bila telah tiba musimnya. Baginda tidak berpantang mengenainya. Ini termasuk cara utama bagi memelihara kesihatan.”

“Orang yang tidak mahu makan buah-buahan kerana takut sakit itulah yang menyebabkan sakit badannya, jauh dari kesihatan dan kekuatan.”

“Makanlah dengan sopan, jangan makan sambil bersandar.”

“Menyuap makanan dengan sederhana, jangan gelojoh, cepat dan kelam kabut.”

“Nabi melarang tidur sebelum makan malam kerana ia boleh mengeraskan hati dan membahayakan kesihatan. Sabda Nabi s.a.w.: Meninggalkan makan malam itu menyebabkan lekas tua.”

“Sebaik-baiknya selepas makan malam hendaklah berjalan-jalan beberapa langkah atau mengerjakan salat supaya makanan itu masuk semuanya ke dalam perut dan memudahkan pencernaannya.”

“Rasulullah s.a.w.  tidak pernah mencelah makanan. Jika berselera di makannya, dan jika tidak maka ditinggalkannya.”

“Nabi pernah bersabda: Barangsiapa berada dalam keadaan badan yang sihat, aman dalam penghidupannya dan ia memiliki makanan sehari-hari yang cukup, maka seolah-olah dunia ini miliknya.”

"Bagaimana pula tentang minuman?"

"Minuman adalah yang paling sempurna, untuk pemeliharaan kesihatan."

“Baginda minum madu dicampur dengan air.”

“Kadang-kadang Nabi s.a.w. minum susu asli tanpa dicampur apa-apa dan kadang-kadang dicampur air.”

“Baginda s.a.w. tidak pernah minum ketika sedang makan, sama ada minuman sejuk atau panas kerana ia boleh merosakkan dan tidak sesuai dengan keadaan perut.”

“Dilarang minum kerana tidak baik untuk kesihatan selepas berolahraga, sukan, berenang, jogging, selepas melakukan kerja-kerja berat, sesudah jimak, sebelum dan selepas makan, selepas makan buah-buahan kerana ia tidak baik untuk kesihatan.”

“Nabi s.a.w. minum sambil duduk dan dilarang minum sambil berdiri kecuali dalam keadaan terpaksa.”

“Jangan minum sambil bernafas dalam gelas.”

“Jangan minum sambil bercakap. Jangan minum sambil berlari.”

“Jika minum hendaklah dihirup dan jangan minum yang banyak sekali teguknya, ia menyebabkan penyakit hati.”

“Nabi s.a.w. minum dengan tiga kali bernafas kerana ia melega dan lebih menyihatkan.”

“Jimak adalah paling terpuji di antara sebab-sebab pemeliharaan kesihatan.”

"Berapa kalikah kekerapan jimak yang baik?"

“Seminggu sekali, atau dua kali, jika lebih daripada dua kali dikhuatiri akan mendatangkan mudarat kepada lelaki.”

"Bagaimana pula jika beristeri empat?

“Menurut Imam al-Ghazali: Hendaklah lelaki itu jimak dengan isterinya empat hari sekali dan itu dianggap pekerjaan yang adil kerana menimbangkan bahawa dihalalkan oleh Allah Taala bagi lelaki itu empat isterinya, tetapi harus dia mengurangi atau melebihkan kekerapan itu.”

“Menurut Imam al-Ghazali lagi: "Nafsu syahwat itu, apabila mengeras dan tidak dapat disanggah oleh kekuatan takwa, nescaya dapat mengheret kepada perbuatan keji.” Dan katanya lagi: “Demi sesungguhnya, pada waktu syahwat itu ada hikmah yang lain lagi, selain dari memberi beban untuk memperolehi keturunan, iaitu memperolehi kesenangan pada perlaksanaan nafsu syahwat itu, yang tiada bandingan dengan kesenangan itu, oleh kesenangan mana pun jua, apabila kesenangan itu boleh kekal.”

“Sebutlah nama Allah ‘Bismillah’ ketika makan minum dan pujilah ‘Alhamdulillah’ setelah selesai.”

Qutbah terfikir selama ini beliau makan dan minum tidak menurut peraturan. Umpamannya ketika menghadiri seminar atau kursus, jamuan, majlis kahwin, berbuka puasa kecuali jika makan di rumah sendiri masalah peraturan/disiplin pemakanan tersebut boleh diatasi. Ya Allah Ya Rabbal Alamin.

Kuala Lumpur
22 Jun 2013M bersamaan 15 Syaaban 1434H (Sabtu)





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”