Penyakit atau sakit disebabkan oleh dua perkara:
Pertama: Ada sesuatu yang menimpa badan seseorang.
Kedua: Ada sesuatu menimpa jiwanya.
Pertama: Ada sesuatu yang menimpa badan seseorang.
Kedua: Ada sesuatu menimpa jiwanya.
“Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat
penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada
mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya,
dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).” (Q.S. al-Baqarah:
10)
“Dan (ketahuilah bahawa hikmat) Kami tidak
menjadikan pengawal-pengawal neraka itu melainkan (dari kalangan) malaikat,
(kerana merekalah sekuat-kuat dan sebenar-benar makhluk yang menjalankan
perintah Kami); dan (hikmat) Kami tidak menerangkan bilangan mereka melainkan
dengan satu bilangan yang menyebabkan kesesatan dan kesengsaraan orang-orang
kafir itu, supaya orang-orang yang diberi Kitab (Yahudi dan Nasrani) boleh
percaya dengan yakin (akan kebenaran Al-Quran), dan supaya orang-orang yang
beriman bertambah imannya; dan juga supaya orang-orang yang diberi Kitab dan
orang-orang yang beriman itu tidak ragu-ragu (tentang kebenaran keterangan
itu); dan (sebaliknya) supaya orang-orang (munafik) yang ada penyakit
(ragu-ragu) dalam hatinya dan orang-orang kafir berkata: "Apakah yang di
maksudkan oleh Allah dengan menyebutkan bilangan ganjil ini?" Demikianlah
Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang
peraturanNya), dan memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya
(menurut undang-undang peraturanNya); dan tiada yang mengetahui tentera Tuhanmu
melainkan Dia lah sahaja. Dan (ingatlah, segala yang diterangkan berkenaan
dengan) neraka itu tidak lain hanyalah menjadi peringatan bagi manusia.” (Q.S.
al-Muddaththir:31)
“Dan
(bukti berpalingnya mereka ialah) apabila mereka diajak kepada Kitab Allah dan
Sunnah RasulNya supaya menjadi hakim memutuskan sesuatu di antara mereka, maka
dengan serta-merta sepuak dari mereka berpaling ingkar (menolak ajakan itu jika
keputusan tidak menguntungkan mereka).
Dan (sebaliknya) jika keputusan itu memberi
hak kepada mereka, mereka segera datang kepadanya dengan tunduk taat (menerima
hukumnya).
(Mengapa mereka bersikap demikian), adakah
kerana hati mereka mengandungi penyakit (kufur), atau kerana mereka ragu-ragu
(terhadap kebenaran hukuman), ataupun kerana mereka takut bahawa Allah dan
RasulNya akan berlaku zalim kepada mereka? (Allah dan RasulNya tidak
sekali-kali akan berlaku zalim) bahkan merekalah sendiri orang-orang yang zalim
(disebabkan keraguan dan kekufuran mereka).” (Q.S. an-Nuur:48-50)
“Tidak ada salahnya bagi orang buta, dan
tidak ada salahnya bagi orang tempang, dan tidak ada salahnya bagi orang sakit
(jika masing-masing tidak menjalankan sesuatu perintah disebabkan keuzurannya
menghendaki ia berlaku demikian), dan juga tidak ada salah bagi kamu (termasuk
orang-orang yang tersebut turut sama) makan di rumah kamu sendiri, atau di
rumah bapa kamu, atau di rumah ibu kamu, atau di rumah saudara kamu yang
lelaki, atau di rumah saudara kamu yang perempuan, atau di rumah bapa saudara
kamu (sebelah bapa), atau di rumah emak saudara kamu (sebelah bapa), atau di
rumah bapa saudara kamu (sebelah ibu), atau di rumah emak saudara kamu (sebelah
ibu), atau di rumah yang kamu kuasai kuncinya, atau di rumah sahabat kamu;
tidak juga menjadi salah bagi kamu, makan bersama-sama atau berasing-asing.
Maka apabila kamu masuk ke mana-mana rumah, hendaklah kamu memberi salam kepada
(sesiapa yang seperti) kamu dengan memohon kepada Allah cara hidup yang berkat
lagi baik. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat (yang menjelaskan
hukum-hukumNya), supaya kamu memahaminya.” (Q.S. an-Nuur:61)
Dalam keadaan atau kaedah perubatan, tiga perkara
mestilah dipatuhi, iaitu:
Pertama: Memelihara kesihat.
Kedua: Mencegah dari
segala yang merosakkan.
Ketiga: Mengeluarkan zat-zat yang rosak.
“(Puasa yang diwajibkan itu ialah beberapa
hari yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu yang sakit, atau dalam musafir,
(bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang
dibuka) itu pada hari-hari yang lain; dan wajib atas orang-orang yang tidak
terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi
makan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran
fidyah) lebih dari yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya;
dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu daripada memberi
fidyah), kalau kamu mengetahui.” (Q.S. al-Baqarah:184)
“Dan sempurnakanlah ibadat Haji dan Umrah
kerana Allah; maka sekiranya kamu dikepong (dan dihalang daripada
menyempurnakannya ketika kamu sudah berihram, maka kamu bolehlah bertahallul
serta) sembelihlah Dam yang mudah didapati; dan janganlah kamu mencukur kepala
kamu (untuk bertahallul), sebelum binatang Dam itu sampai (dan disembelih) di
tempatnya. Maka sesiapa di antara kamu sakit atau terdapat sesuatu yang
menyakiti di kepalanya (lalu ia mencukur rambutnya), hendaklah ia membayar
fidyah. Iaitu berpuasa, atau bersedekah, atau menyembelih Dam. Kemudian apabila
kamu berada kembali dalam keadaan aman, maka sesiapa yang mahu menikmati
kemudahan dengan mengerjakan Umrah, (dan terus menikmati kemudahan itu) hingga
masa (mengerjakan) ibadat Haji, (bolehlah ia melakukannya kemudian wajiblah ia)
menyembelih Dam yang mudah didapati. Kalau ia tidak dapat (mengadakan Dam),
maka hendaklah ia berpuasa tiga hari dalam masa mengerjakan Haji dan tujuh hari
lagi apabila kamu kembali (ke tempat masing-masing); semuanya itu sepuluh
(hari) cukup sempurna. Hukum ini ialah bagi orang yang tidak tinggal menetap
(di sekitar) masjid Al-Haraam (Makkah). Dan hendaklah kamu bertaqwa kepada
Allah; dan ketahuilah bahawasanya Allah Maha berat balasan seksaNya (terhadap
orang-orang yang melanggar perintahNya).” (Q.S. al-Baqarah: 196)
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah
kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk,
hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan. Dan janganlah pula
(hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan Junub (berhadas besar) - kecuali
kamu hendak melintas sahaja - hingga kamu mandi bersuci. Dan jika kamu sakit,
atau sedang dalam musafir, atau salah seorang di antara kamu datang dari tempat
buang air, atau kamu bersentuh dengan perempuan, kemudian kamu tidak mendapat
air (untuk mandi atau berwuduk), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah -
debu, yang suci, iaitu sapukanlah ke muka kamu dan kedua tangan kamu.
Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun.” (Q.S. an-Nisaa':43 )
No comments:
Post a Comment