NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Tuesday 4 June 2013

Israk Mikraj: Mujahid Di Medan Perang


“Segala puji milik Allah s.w.t., selawat dan salam semoga selalu tercurah kepada penghulu orang-orang dahuludan orang orang kemudian, kekasih allah, Tuhan semesta alam, iaitu Nabi Muhammad s.a.w. yang jujur dan dipercayai. Semoga dicurahkan juga kepada keluarganya,sahabat-sahabatnya dan orang-orang yang berjihad meneruskan perjuangannya dan mengikuti sunnahnya sampai datangnya hari kemudian (pembalasan).”







A001



"Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui." (Q.s. al-Israk: 1)

Peristiwa Israk Mikraj merupakan peristiwa yang senentiasa diingati oleh umat Islam setiap tahun. Bagi mengenang peristiwa tersebut, umat Islam akan mengadakan pelbagai program sebelum, semasa dan selepas tarikh tersebut. Walaupun sambutan tersebut diadakan pada tarikh tertentu tapi ia tiada had tempoh masanya kerana tarikh masa dan tempoh tahun itu kita yang adakan bagi memudahkan mengingati dan mengulangi peristiwa-peristiwa yang lepas. Peristiwa-peristiwa tersebut senentiasa diulangi saban hari Cuma bezanya kita menyebut istilah ‘Israk Mikraj’. Memandangkan peristiwa Israk Mikraj amat panjang perbahasaannya dan kadangkala kita tidak sepakat dalam masalah-masalah yang diperselisihkan namun kita bertemu pada satu asas iaitu beriman kepada nas al-Quran dan al-Hadith serta mengelakkan diri dari penafsiran yang pelik-pelik. Di sini hanya beberapa perkara dibicarakan daripada banyak peristiwa yang Nabi s.a.w. lalui ketika Israk mikraj.

Ketika membahaskan peristiwa Israk Mikraj, beberapa syariat islam belum lagi diamalkan oleh masyarakat ketika itu (ia) terutama yang berkaitan dengan hokum dan perkara-perkara yang diharamkan seperti: melihat orang yang meninggalkan memakan daging masak yang sedap dan memakan daging mentah yang busuk. Peristiwa ini adalah dalam bentuk perlambangan bagi individu
Yang meninggalkan isteri-isteri mereka yang dihalalkan oleh allah s.w.t. tetapi melakukan perzinaan yang diharamkan oleh allah s.w.t.. ini menggambarkan bahawa  zina dan akibatnya  buruk menimpa pelakunya. Hukum zina hanya diturunkan di peringkat Mekah sedangkanperistiwa israk mikraj berlaku pada peringkat Madinah sebelum Hijrah.

Agak sukar juga membahas sebuah hadith dan peristiwa-peristiwa Israk Mikraj itu dengan penuh ketelitian serta pemikiran yang mendalam apatah lagi untuk menggali ajaran-ajaran yang terkandung di dalamnya seperti ibarat-ibarat, perumpamaan-perumpamaan dan peristiwa-peristiwa dalam peristiwa Israk Mikraj kerana bagi memaparkan sesuatu peristiwa dengan terang dan jelas, kecerdikan mengolah bagi memantapkan huraiannya, kelogikkan ilmiahnya dan kaitannya dengan peristiwa Israk Mikraj. Ia bukan sekadar  melontarkan idea yang berkisar mengisi ruang masa sahaja, tetapi yang penting adalah kehadiran batang tubuh individu dengan roh peristiwa Israk Mikraj tersebut.

Pada mukadimah ini dikemukakan beberapa hadith yang berhubungan dengan peristiwa Israk Mikraj sebagai berikut:1

Imam Bukhari mengatakan di dalam Kitab Sahihnya: Babul Mikraj, telah diceritakan kepada kami oleh Hadibah Ibnu Khalid (katanya): Telah diceritakankepada kami oleh Hammam bin Yahya (katanya): Telah diceritakan kepada kami oleh Qatadah dari Anas bin Malik dari Malik bin Sha’sha’ah r.a. bahawa Nabi s.a.w. telah bercerita kepada mereka tentang malam di mana beliau diisrakkan.

Nabi s.a.w. bersabda, maksudnya:

“Ketika aku sedang berada di Hathim dan ada pula beliau berkata: di Hijir-sedang berbaring, tiba-tiba aku didatangi oleh seseorang, lalu ia memotong. Berkata Qatadah:  Aku mendengar Anas berkata: Lalu ia (pendatang) itu membelah di antara ini dan ini. Aku bertanya kepada Jarud, yang berada di sampingku. Apakah yang dimaksudkan dengan itu? Ia menjawab: Dari bawah lehernya sampai ke bulu ari-arinya. Dan aku mendengar ia berkata:  Dari atas dadanya  sampai ke bulu ari-arinya. Sabda Nabi s.a.w.: Lalu orang itu mngeluarkan hatiku. Kemudian aku dibawakan sebuah bejana dari emas berisi iman. Lalu dicuci hatiku, lantas disi kemudian dikembalikan. Kemudian didatangkan seekor binatang yang tubuhnya lebih kecil daripada Baghal dan lebih besar daripada Himar (Keldai), putih rupanya. Lalu Jarud berkata kepadanya: Itu ialah Buraq, Ya Abu Hamzah. Anas berkata: Ya, binatang itu sekali melangkah sejauh mata meandang.  Lalu aku kata Nabi-dinaikkan ke atasnya.

Kemudian Jibrail membawa aku sampai ke langit dunia (pertama), lantas ia minta dibukakan. Penjaga langit itu bertanya: Siapakah  ini?  Jawab Jibrail: Jibrail.  Dia ditanya lagi: Siapa yang bersammu? Jibrail menjawab: Muhammad. Penjaga itu bertanya lagi: Apakah ia telah dipanggil mengadap? Jibrail menjawab: Ya. Maka diucapkan oleh penjaga itu kata sambutan: Selamat datang baginya, sebaik-baik orang yang datang telah datang. Lalu penjaga itu membuka langit itu. Ketika aku melalui langit itu, maka di sana terdapat Adam. Maka Jibrail berkata: Ini ayah engkau Adam. Ucapkanlah salam kepadanya. Lalu aku mengucapkan salam kepadanya, lalu ia menjawab  salamku, lantas berkata: Selamat datang anak yang saleh dan Nabi yang saleh.

Kemudian Jibrail bersama akau naik sampai langit kedua dan Jibrail pun meminta supaya langit itu dibuka. Jibrail ditanya:  Siapakah ini? Jibrail menjawab: Jibrail. Dia ditanya lagi oleh penjaga: Siapayang bersamamu?  Ia menjawab: Muhammad. Ia ditanya lagi: Apakah ia telah dipanggil untuk mengadap?  Jawabnya: Ya. Lalu disambut dengan ucapan: Selamat datang sebaik-baik orang yang datang. Lalu penjaga itu membuka langit. Maka ketika aku telah melalui langit itu, aku melihat Yahya dan Isa, bereka berdua ini anak lelaki Misanan dari pihak emak saudara mereka.  Jibrail berkata: Ini yahya dan Isa, maka berilah salam salam kepada mereka berdua. Maka aku pun mengucapkan salam kepada keduanya dan mereka pun membalas  salamku. Lalu mereka berkata: Selamat datang bagi saudara yang saleh dan Nabi

Kemudian Jibrail membawaku ke langit yang ketiga, lalu ia meminta langit itu dibuka. Ia ditanya oleh penjaga:  Siapakah ini? Jibrail menjawab: Jibrail. Jibrail ditanya lagi:  Siapakah beserta engkau? Jawabnya: Muhammad. Jibrail ditanya lagi: Apakah ia dipanggil untuk mengadap? Ia menjawab: Ya, benar. Lalu penjaga itu berkata: Selamat dating, sebaik-baik orang yang datang. Maka ketika aku melalui langit itu, terdapat Yusuf.  Jibrail berkata: Ini Yusuf, sampaikanlah salam kepadanya. Aku pun mengucapkan salam kepadanya, lalu ia menjawab salamku. Kemudian ia berkata: Selamat datang bagi saudara yang saleh dan Nabi yang saleh.

Kemudian naiklah Jibrail denganku sampai  ke langit  keempat. Maka ia mohon dibuka langit itu. Kemudian ia ditanya:  Siapakah ini?  Jibrail menjawab:  Jibrail. Penjaga itu bertanya lagi:  Siapakah yang beserta engkau?  Ia menjawab: Muhammad.Ia ditanya kembali: Apakah ia dipanggil mengadap? Ia menjawab: Ya. Berkatalah penjaga itu: Selamat datang, berbahagialah orang yang datang. Lalu dibuka. Setelah aku melaluinya, maka kelihatanlah Idris. Jibrail berkata: Ini Idris, sampaikanlah salam kepadanya. Aku pun menyampaikan salam kepadanya dan ia pun menjawab, lalu berkata: Selamat datang saudara yang saleh dan Nabi yang saleh.

Kemudian naiklah Jibrail bersamaku hingga sampai  ke langit  kelima, lalu ia minta dibuka langit itu. Ia ditanya pula oleh penjaga:  Siapakah ini?  Jibrail menjawab: Jibrail. Ditanya lagi:  Siapakah yang bersamamu?  Ia menjawab: Muhammad. Ia ditanya kembali: Apakah ia dipanggil?  Jibrail menjawab: Ya.Maka penjaga itu mengucapkan: Selamat datang, sebaik-baik yang datang. Maka setelah aku melalui langit itu, aku lihat Harun. Jibrail berkata: Ini Harun, maka ucapkanlah salam kepadanya. Aku pun mengucapkan salam kepadanya dan dijawab olehnya. Lalu ia berkata: Selamat datang saudara yang saleh dan Nabi yang saleh.

Kemudian naiklah Jibrail bersamaku hingga sampai  ke langit  keenam. Lalu ia meminta dibuka langit itu. Penjaga itu bertanya:  Siapakah ini?  Jawab Jibrail: Jibrail. Penjaga itu bertanya lagi:  Siapakah yang bersamamu?  Jawabnya: Muhammad. Penjaga itu bertanya kembali: Apakah ia dipanggil mengadap?  Jibrail menjawab: Ya. Penjaga itu berkata: Selamat datang, sebaik-baik orang yang datang.  Maka setelah aku melalui langit itu di sana ada Musa.  Jibrail berkata: Ini Musa, maka ucapkanlah salam kepadanya. Aku pun mengucapkan salam kepadanya dan ia jawab salamku itu lalu berkata: Selamat datang saudara yang saleh dan Nabi yang saleh. Tatkala aku melanjutkan perjalananku ia menangis, lalu ia ditanya: Mengapa engkau menangis? Ia menjawab: Aku menangis kerana seorang muda diutus sesudahku dan dari umatnya yangmasuk syurga lebih banyak daripada umatku.

Kemudian Jibrailmembawaku ke langit  ketujuh. Jibrail pun meminta dibuka langit itu, kemudian ia ditanya:  Siapakah engkau?  Jawabnya:  Jibrail. Ia ditanya kembali:  Siapakah yang bersamamu?   Jawabnya: Muhammad. Jibrail ditanya lagi: Apakah ia dipanggil untuk mengadap? Jawabnya: Ya. Penjaga itu berkata: Selamat dating baginya, sebaik-baik orang yang datang. Maka ketika aku telah melalui langit itu aku melihat Ibrahim. Jibrail berkata: Ini ayahmu, maka ucapkanlah salam kepadanya. Aku pun mengucapkan salam kepadanya dan ia menjawab salamku, lalu berkata: Selamat datang anak yang saleh dan Nabi yang saleh.

Kemudian diperlihatkan kepadaku Sidratul Muntaha yang buahnya seperti labu Hajar2 dan daunnya seperti telinga-telinga gajah.  Jibrail berkata: Ini Sidratul Muntaha.Terdapat di situ empat sungai, dua sungai di dalam dan dua sungai Nampak diluar. Maka aku bertanya kepada Jibrail: Apakah kedua-dua ini, wahai Jibrail?  Jawabnya: Dua sungai yang terbit di dalam itu ialah dua sungai yang disyurga dan dua sungai yang terbit di luar itu ialah sungai Nil dan sungai Furat3.

Kemudian diperlihatkan kepadaku Baitul Makmur. Kemudian didatangkan kepadaku sebuah bejana berisi arak, sebuah bejana berisi susu dan sebuah bejana berisi madu lalu aku mengambil bejana berisi susu.

Maka Jibrail berkata: Inilah kesucian yang engkau  dan umatmu berada di atasnya. Kemudian diwajibkan atasku  salat 50 kali setiap hari. Lalu aku kembali  dan berjalan melalui Musa, lantas ia bertanya: Apakah yang diperintahkan kepadamu? Nabi menjawab:  Aku diperintahkan melaksanakan salat 50 kali setiap hari. Musa berkata: Sesungguhnya umatmu tidak sanggup melakukan 50 kali salatnya setiap hari dan sesungguhnya aku demi Allah telah mencuba manusia sebelum engkau  dan aku pernah merawat  Bani Israel dengan perawatan yang betul-betul, kerana itu kembalilah kepada Tuhanmu  dan mohonlah daripadaNya keringanan untuk umatmu. Lalu aku kembali, kemudian Ia memberi keringanan sepuluh. Kemudian aku kembali  kepada Musa, lalu ia berkata seperti tadi. Maka aku pun kembali  mengadap kepada Allah , lalu dikurangkan sepuluh lagi. Aku kembali lagi kepada Musa dan ia pun berkata seperti yang lalu. Maka aku kembali  kepada Allah lalu diperintahkan atasku sepuluh kali salat setiap hari. kembali  aku kepada Musa dan ia berkata seperti perkataannya yang sama. Lalu aku kembali  mengadap Allah , maka diperintahkan kepadaku lima kali salat setiap hari. Aku kembali  kepada Musa. Lalu ia bertanya:tahkan kepadamu? Aku menjawab: Aku diperintahkan melakukan lima kali salat setiap hari. Musa berkata: Sesungguhnya umatmu tidak sanggup melakukan lima kali salat setiap hari.  Sesungguhnya  aku telah mencuba manusia sebelum engkau  dan aku telah merawat  Bani Israil dengan perawatan yang sebenar-benarnya, maka kembalilah kepada Tuhanmu  dan mohonlah keringanan untuk umatmu.  Nabi s.a.w. menjawab: Aku telah memohon kepada Tuhanku  hingga aku merasa malu, maka aku menerima dan menyerah.

Di saat aku kembali, ada seorang penyeru menyeru kepadaku: Aku telah meluluskan fardhuku dan telah meringankan kepada hamba-hambaku.”4

-----------------------

1.    Petikan ini adalah sedutan dari buku Isra’ Wa Mi’raj karangan  Syeikh Muhammad Mutawalli Asy-Sya’rawi dan diterjemahkan oleh Puan Noraine Abu dengan tajuk: Isra’ & Mi’raj dan diterbitkan oleh: Dinie Publishers, Kuala Lumpur. (Cet. 3, 2001)

2.    Disebabkan di dalam kitab An-Nihayah: Hajar ini ialah sebuah negeri yang dekat Madinah, bukan Hajar Bahrain. Kemudian digunakannya lafaz ‘Qilal’ (labu/kendi besar) di sini untuk menunjukkan banyak airnya. Dan dinamakannya  dengan ‘qilal’ (jamak dari qullah) adalah kerana biasa di bawa dan diangkat. Dari shahih Ibnu Hibban dengan tahqiq oleh Ustaz Ahmad Muhammad Syakir.

3.    Al-Allamah Al-Muhaddits Al-Marhum Al-Ustaz Ahmad Muhammad Syakir mengatakan: Tidak diragukan lagi oleh orang yang berakal bahawa perkataan ini adalah majaz, yang dimaksudkan  dengan dua sungai ini adalah kerana tawarnya, baiknya dan barakahnya. Qarinah majaznya di sini adalah qarinah aqliyah badihiyah di mana rasulullah s.a.w. menyaksikan bahawa sungai Nil berada di sebelah baratnya dan di antara keduanya terdapat padang yang luas membentang yang tidak mungkin keduanya  itu dari muara yang satu dimuka bumi. Adapun yang ada dilangit itu, maka hal itu adalah alam material yakni perkara ghaib yang harus kita imani, tidak perlu kita takwilkan dan tidak kita ingkari. Ini adalah perkara  yang tidak samar lagi., kerana itu janganlah  anda dustakan serta berpaling sebagaimana yang dilakukan  oleh sebahagian orang sekarang yang berguru kepada orientalis Perancis dan lainnya yang sangat ingkar terhadap ajaran Islam dan sangat berani mengejek-ejekkan Sunnah Nabawiyah dan pokok agama sekaligus. (Lihat Shahih Ibnu Hibban dengan tahqiq Al-Ustaz Ahmad Muhammad Syakir juz 1, halaman 196)

4.     Bemulanya  kefarduan salat lima waktu sehari semalam.














                                        http://ms.wikipedia.org/wiki/Israk_dan_Mikraj

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”