NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Tuesday 3 September 2013

Mengubati Kecacatan


Ubat adalah untuk melakukan penyembuhan kepada pesakit. Sakit pula yang boleh dilihat dengan mata, dirasai oleh lidah, perasaan dan perubahan sikap, dinilai oleh akal dan naluri illahi.

Kecacatan bukan sahaja disebabkan oleh kecacatan fizikal tetapi juga kecacatan disebabkan oleh percakapan, perbuatan, tindakan, perancangan, niat atau lintasan dalam hati dan akal.

Salah satu daripada kecacatan adalah gangguan fikiran, stress/tekanan hidup, kemurungan, kecederaan pada otak, masalah urat saraf, perasaan, was-was, ragu-ragu, ketidakyakinan dan tingkah laku. Perlakuan tersebut dikenali sebagai jiwa. Dalam bahasa perubatan dikenali sebagai psikiatri.

Manakala ubat bukan hanya bersifat fizikal tetapi juga berbentuk nasihat, kaunseling, diskusi, praktikal atau suatu objek yang boleh difahami oleh akal sihat dan naluri rabbani.

Ubat tidak menjelma secara spontan. Ia terpaksa melalui proses pemerhatian, penelitian, proses dan berinteraksi secara langsung antara pengamal perubatan dengan pesakit.

Apabila seseorang bertindak diluar daripada norma kemanusiaan; akan kelihatan perubahan sikap yang dilakukan; pemancilan dan ugutan. Kadang-kadang berlaku pakatan untuk menjahanamkan orang lain sama ada disedari atau disengajakan dilakukan untuk menghalalkan matlamat psikiatrinya. Maka adalah wajar kita sebagai manusia yang berakal bersiapsiaga dalam apa juga keadaan, memantau gerak-geri, kelibat dan melihat perubahan-perubahan sikap yang barangkali ada sesuatu isyarat tentang perkara yang akan berlaku. Kita juga mesti mengambil ingatan tentang tingkah laku manusia melalui:

1.   Al-Quran
2.   Sirah Nabi
3.   Iktibar sahabat
4.   Perjalanan pengalaman ulama muktabar
5.   Sejarah pemerintahan panglima-panglima tersohor
6.   Kisah perjuangan para mujahid
7.   Sejarah antarabangsa
8.   Sejarah dalam negara
9.   Berpedomankan golongan yang senentiasa bertaubat
10. Biografi individu yang takut kepada Allah s.w.t.
11. Individu yang keyakinannya mutlak kepada Allah s.w.t.
12. Hidup mati ‘Laa ilaaha illallah’

Kita yang dianugerahkan akal yang sihat patut juga meneliti dan mengambil kira keperluan teknologi semasa menurut perkembangannya supaya kita tidak mudah dibuli dan gangguan kecacatan dapat dihindari.

Firman Allah s.w.t.:



A060


“Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Dan apa sahaja yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya.” ( Q.S. Al-Anfaal:60 )

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”