NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Saturday 31 August 2013

Disiplin mengumpat yang dibolehkan kepada seseorang


Gambar sahabatku Ustaz Azizan

1.Ketika mengadu perkara kezaliman orang lain terhadap kita di hadapan hakim dan seumpamanya, maka ketika itu kita boleh mendedahkan keaibannya.


2.Ketika bermuzakarah atau mesyuarat untuk membaiki kesalahan seseorang, maka bolehlah kita menyebut kesalahannya di hadapan orang yang datang membantu kita untuk memperbaiki kesalahannya.


3. Ketika meminta fatwa daripada seorang mufti, maka bolehlah kita menyebut kesalahan orang yang sabit dengan soalan kita.


4. Ketika kita memberi amaran kepada orang ramai supaya mereka tidak terikut-ikut dengan seseorang yang melakukan kesalahan.


5. Ketika kita menyebut seseorang yang terkenal dengan nama samaran yang masyhur seperti mat botak maka tidak mengapa kita memanggilnya seperti namanya.


6. Menyebut kesalahan seseorang yang tidak malu menzahirkan kefasikannya seperti seorang yang suka minum arak di hadapan orang ramai.








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”