Dunia kini aktif melakunkan drama
bersiri. Drama yang diplagiatkan daripada suatu drama yang plot ceritanya
difahami oleh pengemar drama. Ia bukan
sahaja digemari oleh penonton tetapi pengarah-pengarah drama juga berminat
meneruskan drama-darma bersiri kerana di sana ada nilai duit. Wujudnya persefahaman.
Kadang-kadang drama yang dikemukakan menonjolkan hero/heroin yang sama kecuali
ditamatkan riwayat hero/heroin tersebut untuk menggantikan dengan hero/heroin lain.
Lalu muncullah hero/heroin baru dengan stail terkini dibentuk atas persetujuan
pengarah dan sesuai melakunkan watak-watak yang disediakan. Kadar bayarannya boleh dirundingkan. Alakulihal yang
penting duit.
Berkatalah
nenek tua yang tidak dikenali: ‘Buat baik berpada-pada buat jahat jangan
sekali’.
Mengapa hero/heroin tersebut
ditamatkan lakunannya sebelum tamat episode seterusnya? Kerana mereka tidak
mengikut arahan pengarah, menyimpang dari plot cerita, berlebih-lebihan dalam
melakunkan watak, banyak sangat mengomen dan kurang berkomunikasi dengan
pengarah. Oleh itu, penyediaan, penyusunan dan tambah nilai skrip drama yang
disediakan oleh pengarah terpaksa diubahsuai mengikut kritikan klien yang akan
menambah baik dan mengharmonikan lagi drama bersiri pada masa akan datang. Persembahan
wajar releven dalam konteks semasa.
Manakala wayang pula, memfokuskan
penceritaannya berkesimbungan secara mendatar, imbas kembali, membina watak
yang wajar menerima pujian, lemah kemudian kuat, dihina kemudian dipuja, percintaaan,
dileraikan dan kekecewaan, duka nestapa, gembira sakan, berpanjangan kacak dan
lawa. Memfokuskan lakunan yang telah ditentukan daripada mula sehingga tamat episod.
Akhir plot penceritaan meletakkan
hero/heroin memenangi pesaing-pesaingnya.
Yang penting intonasi, mimik muka,
ucapan, tayangan gambar/slide, situasi atau urutan peristiwa penuh emosi,
tragik, bergelora, menyayat perasaan, simpati, di samping warna-warni lokasi dan
alunan latar musik menimbulkan kesan kepada cerita. Kadang-kadang diselangi
dengan lawak, komedi dan melucukan.
Terdapat juga wayang, watak hero/heroinnya
dimatikan ketika penggambaran kerana mereka tidak dapat menghayati skrip yang
disediakan oleh pengarah. Maka ia pun ditamatkan dengan cara mati, tragedy atau
sesuatu yang menjelaskan bahawa watak hero/heroin dimuktamadkan/ditamatkan.
Beberapa perbezaan antara Drama dan
wayang, seperti berikut:
Drama:
- Ceritanya ringkas.
- Bersiri-siri dan boleh berubah-ubah.
- Pelbagai lakunan cerita dibuat.
- Matikan watak, melahirkan watak baru, menghidupkan semula watak yang dimatikan seiras atau ada persamaan.
- Drama boleh ditamatkan episodnya jika sirinya hambar.
Wayang:
- Ceritanya panjang.
- Watak-watak hero/heroin, pelakun-pelakunya di samping pelakun tambahan orang yang sama sehingga tamat.
- Dikembangkan plot ceritanya, bertukar ganti gembira dan sedih, percintaan dan kesudahannya, pada akhirnya hero/heroin memperolehi kejayaan.
- Watak-watak pelakun telah disiapkan tetapi lakunan akan berubah pada saat-saat akhir penggambaran.
- Ceritanya tetap, ada penamatnya.
Pengarah yang kreatif, inovatif,
flexsible dan tahu mengalih perhatian penonton, supaya tidak jemu melihat
lakunan layar yang ditayangkan, maka pengolahan dan teknik wajar diambil
perhatian, supaya penonton terbuai-buai dan mengikuti dengan tekun, contohnya:
- Menjalankan aktiviti biasa, tiba-tiba dikejutkan dengan kehilangan barangan berharga. Dihebahkan kepada umum tentang kehilangan barangan tersebut. Masyarakat umum terperanjat. Hamba-hamba berbicara dikedai susu.
- Maka dipanggilah penyebar maklumat dan diceritkan kronologi peristiwa dengan membuat andaian menerusi maklumat teropong malam. Memaklumkan kepada umum tentang kehilangan barangan berharga, lalu pengarah menarik perhatian khalayak mencari di kawasan timur, setelah dicari orang timur kata tiada, lalu dicari pula di kawasan utara, orang di sana bersuara tiada di sini. Pengarah mengarahkan lagi mencari di barat lalu dikhabarkan kepada umum sebenarnya burung-burung telah melarikan barangan tersebut kearah selatan. Di selatan, pencarian diteruskan walaupun jauh, banyak onak dan duri, kawasannya luas berjuta-juta inci.
- Maka berkatalah lagi pengarah: ‘Kalau kail panjang sejengkal, jangan lautan hendak diduga dan kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai’.
- Belum selesai pencarian barangan hilang, tiba-tiba seorang nenek tua diculik oleh pengganas yang dikehendaki di kampong terpencil. Maka satu dunia melihat kepada nenek tua fakir yang tidak dikenali. Adakah untuk mengalihkan perhatian? Tetapi ingat bahawa nenek tua sudah dipenghujung usia. Berkatalah nenek tua yang tidak dikenali: ‘Buat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali’.
- Bila isu kehilangan dan penculikan sukar dijejaki ini menunjukkan bahawa manusia perlu menginsafi dosa-dosa yang dilakukan kerana dikhuatiri taubat hamba terhijab. Dengan siapa kita memohon pertolongan? Hanya kepada Allah Rabul Jalil.
Pengarah kontemporari memahami
cita rasa penonton dengan mengambil kira sentimen masyarakat umum dimanfaatkan semaksimumnya
kerana cerita yang tiada penghujung, sifatnya infiniti. Walapun pengarah dan
kumpulan pemikir memerah otak untuk suatu tujuan akhirnya ia akan mati. Matinya
seperti nenek tuan dihujung usia. Mereka mati ketika membincang tentang duit,
kuasa dan mendungu-dungukan insan mulia.
No comments:
Post a Comment