Selepas kudeta Turki yang gagal, Greg
Hood bersuara tentang MH370. Beliau telah dilantik ke jawatan Ketua Pesuruhjaya
bagi Biro Keselamatan Pengangkutan Australia (ATSB) untuk tempoh lima tahun
mulai 1 Julai 2016. Hebatnya Greg Hood, beliau mengetahui MH370 menjunam ke dalam
laut pada kelajuan 400km/j. Golongan dajal ada sahaja teori mereka untuk
membenarkan kedajalan itu sebagaimana dajal-dajal berselindung disebalik peristiwa kudeta Turki.
---------------
Posted on Thursday, July 28 @
14:32:48 MYT by paktam
Topik Dipaparkan: Berita
PERTH: Penyiasat kemalangan dari
Australia mendedahkan data menunjukkan Penerbangan MH370 mungkin menurun pada
tahap sehingga 6,700 meter seminit sebelum ia jatuh ke dalam laut bersama-sama
239 orang penumpang dan anak kapal.
Dalam temu bual beliau yang pertama
selepas mengambil alih jawatan Ketua Pesuruhjaya bagi Biro Keselamatan
Pengangkutan Australia (ATSB), Greg Hood memberitahu AirlineRatings.com di
Perth, komunikasi satelit automatik dengan Boeing 777 itu pada minit
terakhirnya menunjukkan kadar penurunan pesawat tersebut meningkat secara
mendadak daripada kira-kira 1,200m seminit sehingga 6,700m seminit.
Peningkatan besar itu menunjukkan
tidak ada sesiapa sedang mengendalikan pesawat itu, kata beliau.
Wawancara eksklusif dengan
AirlineRatings.com itu diadakan selepas beberapa media memetik satu laporan FBI
yang dibuat dua tahun lalu mengenai program simulator penerbangan yang dimiliki
juruterbang MH370, Kapten Zaharie Ahmad Shah di rumahnya, yang mendakwa beliau
meluncurkan pesawat Boeing 777 itu dalam satu pendaratan ke dalam air yang
terkawal dan bahawa ATSB sedang membuat pencarian di tempat yang salah.
Hood memberitahu AirlineRatings.com,
laporan FBI itu bukan sesuatu yang baharu.
“Kami mengetahui mengenai laporan FBI
itu selama dua tahun dan ia telah dilaporkan secara meluas di dalam media pada
masa itu. Ia bukan satu perkara baharu.”
Akan tetapi Hood menegaskan kepada
AirlineRatings.com, laporan FBI itu hanya “berkemungkinan menunjukkan terdapat
perancangan dan mungkin niat, tetapi ia tidak memberitahu kita di mana pesawat
itu berada.”
MH370 hilang dalam keadaan penuh
misteri pada 8 Mac 2014, selepas perhubungan dari pesawat itu terputus semasa
apa yang sepatutnya merupakan satu penerbangan rutin dari Kuala Lumpur ke
Beijing.
Bagaimanapun, Hood masih yakin untuk
menemui MH370 pada bulan-bulan akan datang.
Ketua Pengarang AirlineRatings.com,
Geoffrey Thomas berkata pendedahan baharu ATSB ini “menjelaskan lebih banyak
maklumat mengenai saat-saat akhir tragedi MH370 itu.”
“Adalah amat penting ATSB, bagi pihak
pasukan pencarian pelbagai negara itu, melenyapkan spekulasi yang merosakkan
tentang apa yang mungkin atau tidak mungkin berlaku pada MH370,” kata Thomas.
--------------------------
The Australian12:00AM May 6, 2016
MITCHELL BINGEMANN
Reporter Sydney @Mitch_Hell
The federal government has appointed
former Airservices executive Greg Hood to replace Martin Dolan as the head of
the Australian Transport Safety Bureau.
The appointment will be announced
today by Minister for Infrastructure and Transport Darren Chester, who will
grant Mr Hood a five-year term, starting from July 1, 2016, as the chief
commissioner of the ATSB.
Mr Hood will replace Mr Dolan, who
has been in the media spotlight for the past two years as the head of the
search for missing Malaysia Airlines flight MH370.
As one of his first duties, Mr Hood
will have to make the difficult decision whether or not to continue the search
for the missing aircraft.
“They way I see it, there is still
15,000sq km to go and it would be remiss of us not to continue being hopeful
until that area is searched,” Mr Hood told The Australian. “MH370 and what
transpires with the search will be my biggest immediate challenge.
“But any decision to extend, expand
or curtail the search will be a very delicate decision to be taken in
conjunction with the Australian, Malaysian and Chinese governments.”
In 18 months of searching,
submersible vessels equipped with cutting-edge sonar equipment have not been
able find any trace of the Boeing 777, which was on its way from Kuala Lumpur
to Beijing with 239 passengers when it disappeared on March 8, 2014.
The search — which has cost
Australian taxpayers about $90 million — is expected to cease by the end of
June if no fresh evidence is found.
Mr Hood has more than 30 years’
experience in the transport sector, most recently as executive general manager
of Air Traffic Control at Airservices Australia.
He previously held several senior management
positions in the Civil Aviation Safety Authority (CASE) including executive
manager of the Operations Division.
“This appointment will enable the
ATSB to continue to perform its vital role as the national transport safety
investigator to the high standards expected by Australians,” Mr Chester said.
No comments:
Post a Comment