“Bagi mereka yang tidak beriman kepada hari
akhirat itu, sifat yang buruk, dan bagi Allah jualah sifat yang tertinggi; dan
Dia lah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
Dan kalaulah Allah menyeksa manusia
disebabkan kezaliman mereka, tentulah Ia tidak membiarkan tinggal di muka bumi
sesuatu makhluk yang bergerak; akan tetapi Ia memberi tempoh kepada mereka
hingga ke suatu masa yang tertentu; kemudian apabila sampai tempoh mereka,
tiadalah mereka akan dapat meminta dikemudiankan sesaatpun dan tidak pula mereka
akan dapat meminta didahulukan.
Dan mereka mengadakan bagi Allah apa yang
mereka sendiri tidak menyukainya; dalam pada itu, lidah mereka memperkatakan
perkara yang dusta, (kononnya) bahawa mereka akan beroleh kesudahan yang baik
di sisi Allah. Tidak syak lagi, bahawa bagi merekalah api neraka, dan bahawa
merekalah orang-orang yang disegerakan (masuknya ke dalam neraka).
Demi Allah! Sesungguhnya kami juga telah
mengutus Rasul-rasul kepada umat-umat yang terdahulu daripadamu (wahai
Muhammad), lalu Syaitan memperelokkan pada pandangan mereka yang ingkar akan
amal-amal mereka yang jahat itu; maka dia lah menjadi pemimpin mereka pada hari
ini; dan mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
Dan tiadalah Kami menurunkan Al-Quran
kepadamu (wahai Muhammad) melainkan supaya engkau menerangkan kepada mereka
akan apa yang mereka berselisihan padanya; dan supaya menjadi petunjuk dan
rahmat bagi orang-orang yang beriman.” ( Q.S. Al-Nahl: 60-64 )
Islam
meletakkan asas beriman kepada Allah s.w.t. Beriman kepada Allah s.w.t.
sebagaimana dijelaskan oleh al-Quran merupakan satu akidah dan keyakinan yang kukuh
padu. Ia juga kerana:
1.
Allah s.w.t. tidak terbatas kepada
sifat-sifatnya
2.
Tidak meninggalkan sebahagian sifat-sifatnya
3.
Keimanan bulat sempurna
4.
Dia wujud
5.
Bersifat dengan Asmaul Husna
“Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang
menciptakan langit dan bumi dalam enam masa lalu Ia bersemayam di atas Arasy;
Ia melindungi malam dengan siang yang mengiringinya dengan deras (silih
berganti) dan (Ia pula yang menciptakan) matahari dan bulan serta
bintang-bintang, (semuanya) tunduk kepada perintahNya. Ingatlah, kepada Allah
jualah tertentu urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan.
Maha Suci Allah yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam.” ( Q.S. Al-A'raaf
: 54 )
“Dan Allah mempunyai nama-nama yang baik
(yang mulia), maka serulah (dan berdoalah) kepadaNya dengan menyebut nama-nama
itu, dan pulaukanlah orang-orang yang berpaling dari kebenaran dalam masa menggunakan
nama-namaNya. Mereka akan mendapat balasan mengenai apa yang mereka telah
kerjakan.” ( Q.S. Al-A'raaf : 180 )
Akidah
merupakan beriman kepada Allah s.w.t.. yang paling asas dalam agama Islam. Manakala
rukun-rukun iman yang lain adalah cabang-cabang asas dasar daripadanya. Beriman
kepada rukun-rukun tersebut kerana:
1. Allah
s.w.t. adalah kerana Dia Pencipta.
2. Malaikat adalah kerana mereka malaikat-malaikat Allah s.w.t.
3. Rasul adalah kerana mereka manusia pilihan yang dipilih oleh Allah s.w.t. sebagai utusanNya.
4. Kitab-kitab adalah kerana ia di dalamnya terdapat firmanNya.
5. Hari Kiamat adalah kerana pada hari tersebut ditetapkan hari keadilan, pengadilan, perhitungan, pertimbangan dan menetapkan keputusanNya.
6. Qada’ dan Qadar adalah kerana kehendak dan keputusan takdir telah tersurat sejak azali lagi.
7. Hukum syariat adalah kerana ajaran dan undang-undangnya mengarah kepada kepatuhan untuk mengikuti segala perintah dan menjauhi laranganNya.
2. Malaikat adalah kerana mereka malaikat-malaikat Allah s.w.t.
3. Rasul adalah kerana mereka manusia pilihan yang dipilih oleh Allah s.w.t. sebagai utusanNya.
4. Kitab-kitab adalah kerana ia di dalamnya terdapat firmanNya.
5. Hari Kiamat adalah kerana pada hari tersebut ditetapkan hari keadilan, pengadilan, perhitungan, pertimbangan dan menetapkan keputusanNya.
6. Qada’ dan Qadar adalah kerana kehendak dan keputusan takdir telah tersurat sejak azali lagi.
7. Hukum syariat adalah kerana ajaran dan undang-undangnya mengarah kepada kepatuhan untuk mengikuti segala perintah dan menjauhi laranganNya.
Manusia
dituntut mengikrarkan ucapan: ‘Laa
ilaahaha illallaah’ kerana melalui ikrar lisan dan dibenarkan oleh hati,
merupakan syarat prinsip bagi manusia memasuki Islam dan ia adalah perakuan
mutlak.
Manusia
dituntut mengikrarkan ucapan: ‘Laa
ilaahaha illallaah’ kerana melalui ikrar lisan dan dibenarkan oleh hati,
merupakan syarat prinsip bagi manusia memasuki Islam dan ia adalah perakuan
mutlak.
Ikrar
tersebut menyatakan bahawa diakui manusia selain Allah s.w.t semuanya adalah batil.:
1.
Segala sesuatu yang dianggap sebagai tuhan
2.
Manusia yang dijadikan tuhan
3.
Tuhan-Tuhan yang dipercayai
4.
Kepercayaan warisan dan Tuhan yang direkacipta
5. Pemikiran yang menjurus kepada kesesatan dan kefasikan
5. Pemikiran yang menjurus kepada kesesatan dan kefasikan
Tuhan
hanya ada satu: Allah s.w.t.
Kalimah syahadah ini mengandungi tiga unsur pengertian:
Kalimah syahadah ini mengandungi tiga unsur pengertian:
1.
Konsep ketuhanan
2.
Menafikan pengakuan terhadap Tuhan-Tuhan kecuali
Allah s.w.t.
3.
Menetapkan keesaan Allah s.w.t.
Sesungguhnya
Islam menolak segala macam fahaman, kepercayaan, berhala, menentang
patung-patung, menyatakan perang dengan dewa-dewa yang diserupakan atau
disembah dan dipercayai sebagai simbol Tuhan. Bagi Allah s.w.t. semuanya sifat
kesempurnaan semutlak. BagiNyalah nama-nama yang baik-baik. Sifat Qudrat dan
Iradat tidak mengatasi sifat cinta dan kasih sayang kerana ada fahaman
mengutamakannya, sebaliknya sifat cinta dan kasih sayang tidak mengatasi sifat
Qudrat dan IradatNya. Zatnya Esa. Sifatnya Esa. Perbuatanya Esa. Allah Maha
Berkuasa. Maha Perkasa. Maha bijaksana. Maha Pengasih lagi Penyayang. Maha
Pengampun dan Maha Mulia. Rahmatnya meliputi segala alam kerana Dialah Pencipta.
Firman
Allah s.w.t.:
“Wahai umat manusia, kenangkanlah nikmat
Allah yang telah dikurniakanNya kepada kamu; tidak ada sama sekali yang
menciptakan sesuatu selain daripada Allah; Ia memberi rezeki kepada kamu dari
langit dan bumi. Tiada Tuhan melainkan Dia, maka mengapa kamu rela dipalingkan
(dari menyembahnya)?” ( Q.S. Faatir: 3 )
Perlu
kita ketahui bahawa setiap umat dan semua agama dunia mempunyai falsafah
ketuhanannya masing-masing. Tetapi
melalui pencerahan di atas, falsafah-falsafah itu seluruhnya sesat dan salah.
Maka Islam datang membawa pengertian dan penjelasan benar tentang ketuhanan,
yang sempurna, padu dan lengkap. Islam datang untuk memberi petunjuk,
menerangkan kebenaran, dan membasmi segala falsafah-falsafah sesat dan kemudian
mengajak untuk kembali kepada tauhid. Ketuhanan menurut bangsa-bangsa terdahulu
dan agama-agama disebut sebagai yang satu. Ia dianggap sebagai keperluan
sahaja. Tetapi di dalam Islam, Tuhan bukan sekadar sumber kehidupan tetapi sumber
utama peraturan.
Firman
Allah s.w.t.:
“Bertanyalah (wahai Muhammad):
"Siapakah Tuhan yang memelihara dan
mentadbirkan langit dan bumi?"
Jawablah:
"Allah."
Bertanyalah lagi:
"Kalau demikian, patutkah kamu
menjadikan benda-benda yang lain dari Allah sebagai Pelindung dan Penolong,
yang tidak dapat mendatangkan sebarang manfaat bagi dirinya sendiri, dan tidak
dapat menolak sesuatu bahaya?"
Bertanyalah lagi:
"Adakah sama, orang yang buta dengan
orang yang celik? Atau adakah sama, gelap-gelita dengan terang? Atau adakah
makhluk-makhluk yang mereka jadikan sekutu bagi Allah itu telah mencipta
sesuatu seperti ciptaanNya, sehingga ciptaan-ciptaan itu menjadi kesamaran
kepada mereka?"
Katakanlah:
"Allah jualah yang menciptakan
tiap-tiap sesuatu, dan Dia lah Yang Maha Esa, lagi Maha Kuasa."
(
Q.S. Ar-Ra'd: 16 )
“KepadaNyalah kembalinya kamu semua, sebagai
janji Allah yang benar. Sesungguhnya Dia lah yang memulakan kejadian sekalian
makhluk, kemudian Ia mengembalikannya (hidup semula sesudah matinya), untuk
membalas orang-orang yang beriman dan beramal soleh dengan adil; dan
orang-orang yang kafir pula, disediakan bagi mereka minuman dari air panas yang
menggelegak, dan azab yang tidak terperi sakitnya, disebabkan mereka ingkar dan
berlaku kufur.” ( Q.S. Yunus: 4 )
“Tuhan yang menguasai pemerintahan langit
dan bumi, dan yang tidak mempunyai anak, serta tidak mempunyai sebarang sekutu
dalam pemerintahanNya; dan Dia lah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu lalu
menentukan keadaan makhluk-makhluk itu dengan ketentuan takdir yang sempurna.” (
Q.S. Al-Furqaan: 2 )
“Katakanlah: "Tulang-tulang yang hancur
itu akan dihidupkan oleh Tuhan yang telah menciptakannya pada awal mula
wujudnya; dan Ia Maha Mengetahui akan segala keadaan makhluk-makhluk (yang
diciptakanNya);
Tuhan yang telah menjadikan api (boleh
didapati) dari pohon-pohon yang hijau basah untuk kegunaan kamu, maka kamu pun
selalu menyalakan api dari pohon-pohon itu.” ( Q.S. Yaa Siin: 79-80 )
Melalui
rangkaian ayat-ayat al-Quran yang menerangkan sifat-sifat ketuhanan dan
sifat-sifat Allah s.w.t. merupakan
perbandingan antara kepercayaan agama-agama lain yang kita dapati ajarannya
telah mengakui adanya Tuhan, dengan keimanan yang terdapat dalam agama Islam.
Maka konsep ketuhanan menurut Islam:
1.
Merupakan prinsip kukuh dan sempurna
2.
Tidak terpisah-pisah dan terbahagi-bahagi
3.
Tidak ada toleransi dan campur-baur dengan
segala bentuk kemusyrikan
4. Tidak terdapat penyerupaan mahu pun persamaan,
sama ada di dalam fikiran ataupun di dalam hati perasaan.
Firman
Allah s.w.t.:
“Dan Dia lah yang memulakan kejadian
sekalian makhluk, kemudian Ia mengembalikannya (hidup semula sesudah mereka
mati), sedang perlaksanaan yang demikian amatlah mudah bagiNya. Dan bagiNyalah
jua sifat yang tertinggi di langit dan di bumi, dan Dia lah jua Yang Maha
Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” ( Q.S. Ar-Ruum: 27 )
“Dia lah yang menciptakan langit dan bumi;
Ia menjadikan bagi kamu pasangan-pasangan dari jenis kamu sendiri, dan
menjadikan dari jenis binatang-binatang ternak pasangan-pasangan (bagi
bintang-binatang itu); dengan jalan yang demikian dikembangkanNya (zuriat
keturunan) kamu semua. Tiada sesuatupun yang sebanding dengan (ZatNya,
sifat-sifatNya, dan pentadbiranNya) dan Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha
Melihat.” ( Q.S. Asy-Syuura: 11 )
No comments:
Post a Comment