DIANTARA BEBAS DAN BABAS
Islam membetulkan akidah
kepercayaan kepada adanya Tuhan oleh semua manusia mengikut nalurinya, termasuk
kalangan manusia asli dirimba dan paling jahil yang jauh sekali tahu membaca
dan menulis, lebih jauh lagi daripada mengenal media baru yang sangat
dibanggakan kini hasil kemajuan sains dan teknologi ini sehingga ditasbihkan
laksana Tuhan yang disyirikkan, pun percaya adanya Tuhan. Kalangan atheis juga
akhirnya percaya kepada Allah apabila terdesak dihimpit bencana bahaya dan
kesusahan, apabila hilangnya kemampuan diri dan tempat pergantungan, sama ada
di daratan, udara atau lautan bergelora.
Ada kalangan yang dianggap paling
bijak oleh kaum bangsa di zamannya, digelar ahli falsafah pemikir dan
sebagainya, apabila menolak hidayah Allah, tiba-tiba meletakkan manusia
menyembah dan memuja sama-sama manusia walau pun zalim dan bodohnya, sehingga
memuja binatang, batu, kayu yang lebih rendah martabatnya daripada manusia.
Pada hal Allah menjadikan manusia mempunyai kelebihan menguasai dan mentadbir
makhluk yang lain kerana kemuliaan kejadian manusia.
Al Quran menegaskan semua para
Rasul menyatakan Allah Sahaja Tuhan yang Maha Esa, banyak nama-namanya yang
terbaik dan sifat-sifatnya yang terpuji, tidak sama dengan makhlukNya dalam
semua perkara. Allah yang Maha Esa sahaja yang bernama dan bersifat setiap satu
daripada yang tersebut. Diantaranya Maha Mengetahu, Maha Rahmat, Maha Adil,
Maha Pengampun terhadap hamba dan makhlukNya.
Setiap penganut Islam diwajibkan
bersolat, setiap rakaatnya diwajibkan pula memuji dan memuja Allah dengan
membaca Surah Al Fatihah yang disebut pada awalnya:
الْحَمْدُ
لِلَّهِ رَبِّ
الْعَالَمِينَ
(Segala puji bagi Allah Rabb
(Tuhan) kepada seluruh alam).
Perkataan Rabb bermaksud
mencipta, mentadbir dan mengurus. Bukan sahaja diibadatkan kepadanya sahaja
dengan hati yang ikhlas, bahkan menjadi akidah (iman dan kepercayaan) dalam
aspek tersebut, yang disebut Tauhid Rububiyyah.
Allah mencipta alam seluruhnya
dengan setiap makhluk yang ada pada masing-masing sifat fitrah atau naluri
(nature). Diantara rahmatnya dalam masa yang sama meletakkan sempadan supaya
tidak terkeluar daripada fitrah atau nalurinya. Semua makhluk diwajibkan Islam
(menyerah diri ) kepada sempadan ketetapan Allah .
Firman Allah:
أفَغَيْرَ
دِينِ اللَّهِ
يَبْغُونَ وَلَهُ
أَسْلَمَ مَنْ
فِي السَّمَاوَاتِ
وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ
(83) آل عمران.
(Adakah mereka mahu selain
daripada peraturan Allah, Pada hal telah Islam (menyerah diri) kepadanya oleh
semua makhluk diseluruh langit dan bumi, sama ada secara taat dengan pilihan
sendiri atau terpaksa sacara naluri (tabii), dan kepadanya mereka akan
dipanggil (pada hari kiamat) menemui Tuhannya(untuk dibicarakan) ('Ali Imran:
83)
Setiap satu makhluk mengikut
sempadan naluri masing-masing, bebas dalam sempadannya sahaja. Kalau terkeluar
maka babaslah namanya dan terjerumus kepada binasa dirinya sendiri dan semua
pihak di kelilingnya. Haiwan darat tidak mampu hidup di kawasan air, haiwan
laut masin tidak mampu hidup di kawasan air tawar, begitulah juga kalau
dilakukan sebaliknya. Begitu juga pemakanan masing-masing berbeza. Termasuk
juga alam tumbuhan berada dalam kawasan dan mengikut kawasan tanah dan baja
masing-masing. Kalau ditukar manjadi rosak dan tidak mampu bertahan.
Kejadian manusia juga ada
nalurinya yang tidak sama dengan makhluk yang lain, kerana bukan sahaja
mempunyai jasad, nyawa serta akal, termasuk juga roh dan moral serta maruah
dalam hubungan diri individu, kaitan berkeluarga dan bermasyarakat serta
berkemampuan menguasai makhluk yang lain bagi memakmurkan bumi. Maka Allah
menetapkan sempadan nalurinya, bukan menyekat kebebasan tetapi mengawal
kebebasan supaya tidak terkeluar daripada sempadan yang merosakkan jati diri
dan masyarakat, serta alam keliling yang ada kaitan dengan peranan dan hikamah
diciptakan manusia yang mulia itu.
Firman Allah:
وَلَقَدْ
كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي
الْبَرِّ وَالْبَحْرِ
وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا
تَفْضِيلًا (70) الإسراء.
(Dan sesungguhnya kami muliakan
anak-anak Adam (manusia) dan kami tanggungkan mereka didarat dan laut dan kami
berikan rezeki kepada mereka daripada yang terbaik dan kami muliakan mereka
mengatasi kebanyakan daripada makhluk yang kami ciptakan) (Al Isra' : 70)
Setiapa aspek dalam diri manusia
seperti jasad, roh, akal, individu dan masyarakat diadakan sempadan nalurinya.
Semua yang merosakkan naluri itu diharamkan oleh Allah kerana merosakkan sama
ada diri sendiri, keluarga atau masyarakat atau alam sekitar. Seperti arak dan
dadah merosakkan akal dan jasad. Berzina merosakkan jasad, keluarga dan masyarakat,
begitulah seterusnya. Islam mengharamkan merompak, mencuri dan menipu, walaupun
niatnya memberi nafkah keluarga atau menunaikan haji yang diwajibkan, walaupun
menggunakan Maqasid Syariat, namun dianggap penggunaan yang haram kerana
caranya yang haram mengganggu hidup bermasyarakat.
Apabila seorang Badwi (darat)
yang buta huruf dan terlampau jahil, meminta dihalalkan berzina. Rasulullah
S.A.W. memanggil dan bertanya: "Adakah engkau redha seseorang berzina
dengan ibumu?" Dia menjawab: tidak”, ditanya lagi: ”Dengan isterimu?”
dijawabnya: ”tidak!” ditanya lagi: ”dengan anak perempuanmu?” dijawabnya:
"tidak” ditanya lagi: ”dengan adik atau kakak mu?” dijawabnya: "tidak”. Sehingga disebut lagi keluarganya yang terdekat, semuanya dijawab: ”tidak!”.
Akhirnya dia insaf dan meminta Rasulullah S.A.W. mendoakan untuk dirinya supaya
bencikan akhlak yang buruk itu. Inilah dia jati diri secara naluri, sehingga
diakui oleh semua agama, kalangan kaum di rimba dan ada juga kalangan binatang.
Kecuali agama Mazdak di Parsi purba sebelum masihi yang sudah pupus .
Kajian saintifik mendedahakn seks
bebas dan homoseks mendatangkan penyakit yang menggerunkan. Kajian terkini
mendedahkan penyakit Aids berasal daripada monyet kerana dimakan dagingnya .
Inilah hikmah Islam mengharamkan monyet walau pun makanannya adalah buah
buahan.
Sangat mengejutkan apabila muncul
di tanahair kita yang sudah lama memeluk Islam, spesis manusia yang mendesak
supaya ditiadakan undang-undang hukuman terhadap maksiat bergaul bebas.
Manusia yang bijak mampu
mengadakan undang-undang sendiri dalam skop yang diizin oleh Allah, bagi
keselamatan dirinya, maruah, keluarga dan harta. Contohnya undang-undang
jalanraya, setiap orang yang berlesen memandu dibebaskan mengikut jenis
lesennya dan bebas memandu mengikut sempadan undang-undang nya. Apabila
melanggar undang-undangnya dan berlaku kemalangan maka dikatakan keretanya
terbabas bukannya bebas.
Kecederaan terbabas dijalanraya
boleh diubat dan dirawat, tetapi terbabas melakukan yang haram kalau tidak
bertaubat menyebabkan celaka didunia dan neraka di hari akhirat .
Allah memberi amaran:
وَلَقَدْ
ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ
كَثِيرًا مِنَ
الْجِنِّ وَالْإِنْسِ
لَهُمْ قُلُوبٌ
لَا يَفْقَهُونَ
بِهَا وَلَهُمْ
أَعْيُنٌ لَا
يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا
يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ
هُمْ أَضَلُّ
أُولَئِكَ هُمُ
الْغَافِلُونَ (179) الأعراف.
(Sesungguhnya kami telah sediakan
neraka jahanam itu kepada banyak di kalangan jin dan manusia, mereka ada akal
yang tidak berfikir dengannya, ada mata yang tidak melihat mengambil pengajaran
dengannya dan ada telinga yang tidak mendengar mengambil peringatan dengannya,
Mereka itu laksana binatang, bahkan lebih sesat lagi daripadanya.Merekalah
orang-orang yang lalai) (Al A'raf:179)
Abdul Hadi Awang
PRESIDEN PAS
01 Rabiul Awal 1437 H / 13
Disember 2015 M
12hb Disember 2015
Sumber
No comments:
Post a Comment