MH370 terbang pada waktu malam pada 8 Mac 2014, melayang-layang
di atas awan, suasananya gelap-gelita tetapi disinari oleh bintang-bintang
bergemerlapan memancar-mancar ke seluruh alam terperosok dalam minda individu
yang sempat melihat bintang-bintang pada malam tersebut. Bintang-bintang itu
pula kekal berada pada galaksinya kerana ketentuan tuhan meletakkan ia berada
pada paksi-paksinya itu. Subhanallah.
“ Ya Allah sinari hati kami dengan cahaya keimananMu
sebagaimana alam ini disinari oleh kegemerlapan bintang-bintang menghiasai
kebesaranMu.
Ya Allah hancurkan golongan yang melakukan makar-makar dan
onar-onar dimuka bumi ini sebagaimana
dihancurkan golongan Lut dari muka bumi.
Ya Allah kami berlindung kepadaMu sebagaimana seorang hamba
memohon keampunan kepadaMu.”
Jika diajukan soalan, bagaimana untuk menyelesaikan masalah
yang berbangkit itu;
- MH370 hilang, siapakah yang menghilangkannya?
- Pesawat Boeing parkir di KLIA, siapakah pemiliknya?
Sukar juga menjawabnya kerana golongan dajal selalu
mendajal. Bukan itu sahaja tetapi turut berkolaborasi dengan dajal-dajal
merentas sempadan.
Dajal-dajal.
Posted on Wednesday, December 09 @ 09:32:33 MYT by paklang
PETALING JAYA: Malaysia
Airlines (MAS) menafikan memiliki mana-mana pesawat yang tidak dituntut dan
diparkir di tempat letak pesawat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).
Menurut seorang pegawai perhubungan media MAS, syarikat
tersebut tidak pernah memiliki mana-mana tiga pesawat Boeing 747-200F
berkenaan."Sekiranya ia milik kami, kami akan menuntutnya," kata
pegawai tersebut.
Pakar penerbangan mengaitkan dua daripada tiga pesawat
tersebut dengan MAS selepas satu carian secara dalam talian mendapati MasKargo
telah menyewakan dua pesawatnya kepada Air Atlanta Icelandic.
Bagaimanapun, Air Atlanta Icelandic menegaskan mereka 'tiada
kaitan' dengan tiga pesawat yang tidak dituntut di Lapangan Terbang
Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).
Malah menurut syarikat penerbangan itu, pesawat berkenaan
telah dibatalkan nombor pendaftarannya dan dikembalikan kepada pemiliknya.
Naib Presiden Kanan Jualan dan Pemasaran Air Atlanta
Icelandic, Baldvin M.Hermannsson memberitahu The Star dalam satu e-mel bahawa
tiga pesawat tersebut bukan milik syarikat penerbangan itu tetapi dikembalikan
kepada pemiliknya pada 2010.
"Pesawat tersebut yang menggunakan nombor pendaftaran
TF-ARM, TF-ARN, TF-ARH, yang diletakkan di Malaysia, dikendalikan oleh Air
Atlanta Iceland sehingga 2010 apabila ia dikembalikan kepada pemiliknya.
"Air Atlanta Icelandic tidak mengetahui siapa pemilik
pesawat itu pada hari ini dan tiada kena-mengena dengan pesawat tersebut,"
kata Hermannsson.
Hermannsson tidak mendedahkan siapa pemilik pesawat tersebut
pada 2010.
Katanya, ketiga-tiga pesawat itu dibatalkan pendaftarannya
daripada Pejabat Pendaftar Jabatan Penerbangan Awam Icelandic.
Pesawat tersebut dengan nombor pendaftaran TF-ARM dan TF-ARN
dibatalkan pendaftarannya pada 3 Januari 2012 manakala TF-ARH pada 9 Jun 2011.
----------------
Posted on Tuesday, December 08 @ 09:44:26 MYT by paktam
PETALING JAYA: Biasanya hanya kereta yang sering dilihat
tersadai, berkarat dan akhirnya menjadi besi buruk, tetapi siapa sangka pemilik
kapal terbang juga tergamak melakukan perkara serupa terhadap pesawat milik
mereka tanpa rasa bersalah.
Situasi ini berlaku di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA),
Sepang di mana tiga buah pesawat jenis Boeing 747-200F diparkir di situ dan
ditinggalkan sendirian tanpa sebarang operasi dalam tempoh yang lama.
Apa yang berlaku ini menyebabkan Malaysia Airports (Sepang)
Sdn Bhd terpaksa mengeluarkan notis di akhbar, menggesa pemilik ketiga-tiga
pesawat berkenaan tampil dan mengambil pesawat itu yang telah lama
ditinggalkan.
Pengurus Besar Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB)
Zainol Mohd Isa berkata kes pesawat mendarat dan dibiarkan dalam tempoh yang
lama adalah perkara biasa yang berlaku di lapangan terbang.
Katanya, sebelum MAHB mahu membuat tindakan susulan terhadap
pesawat tersebut, iklan atau notis perlu dikeluarkan sebagai satu prosedur bagi
menggesa pemilik menghubungi MAHB dan menuntut pesawat milik mereka.
"Kita tahu pesawat itu telah datang ke tempat kita,
tidak meneruskan penerbangannya dan parkir di sini dalam tempoh yang lama.
"Jadi kita iklankannya sebagai satu proses perundangan
penerbangan. Ia adalah satu prosedur untuk uruskan pesawat. sebelum kita buat
tindakan susulan seperti mendapatkan surat
kuasa mahkamah untuk sama ada kita nak melelongnya, memilikinya, menjualnya
atau lain-lain lagi," katanya kepada mStar Online, Isnin.
Menurut Zainol setiap pesawat yang diparkir di tempat letak
pesawat di bawah kendalian MAHB tertakluk kepada beberapa peraturan termasuklah
dikenakan bayaran. Kadarnya ditetapkan mengikut jam dan saiz pesawat.
Dalam kes ini, ketiga-tiga pesawat yang ditinggalkan
bukanlah calang-calang pesawat sebaliknya menjadi antara pesawat penumpang yang
terbesar di dunia.
Zainol menganggarkan ketiga-tiga pesawat itu - dua buah
daripadanya berwarna putih dan sebuah lagi berwarna ‘off white’ telah berada di situ lebih kurang satu tahun.
"Ia adalah milik syarikat antarabangsa. Sebelum
mengiklankannya kita ada hubungi mereka tetapi mereka masih tidak hadir. Saya
anggarkan ia telah berlanjutan selama setahun.
"Tempat parkir berkenaan kebetulan tidak digunakan dan
tak ada keperluan untuk tiga pesawat ini dialihkan segera, cuma bila ia lama
ditinggalkan ia nampak tak cantik," katanya.
Katanya setakat ini MAHB kini mempunyai lebih 100 ruang
letak pesawat yang digunakan oleh pesawat kargo dan komersial.
Sementara itu, berdasarkan iklan itu yang dibuat di akhbar
The Star bertarikh 7 Disember, ia menyatakan bahawa MAHB berhak untuk menjual
atau melupuskan ketiga-tiga pesawat itu jika pemiliknya gagal mengambil pesawat
berkenaan dalam tempoh 14 hari dari notis dikeluarkan di bawah
Peraturan-Peraturan Penerbangan Awam 1996.
"Kalau mereka datang mereka tetap kena bayar. Kita ada
semua rekod, bila mereka masuk…kita ada kadarnya.
Tetapi seperti kereta yang lama kena tinggal, sebelum
pesawat ini dialihkan ia perlu dibaiki dan menjalani pemeriksaan khusus bagi
membolehkannya terbang semula," katanya.
Zainol berkata MAHB pernah membuat iklan yang sama pada
tahun lepas dan pemiliknya telah datang membuat tuntutan dan membayar kadar
parkir tertunggak.
Tambahnya, sekitar tahun 80-an sebuah pesawat telah dilelong
selepas ia lama ditinggalkan di lapangan terbang di Subang dan tiada yang
datang menuntutnya walaupun selepas iklan dibuat.-Mstar
No comments:
Post a Comment