Media Statement | Diterbitkan pada Disember 08, 2014 15:03 MYT
Kumpulan individu tulis
Sebagai orang Islam yang
bersederhana, kami amat prihatin dengan kenyataan yang dikeluarkan Menteri di
Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, sebagai reaksi
penghakiman Mahkamah Rayuan mengenai hak golongan mak nyah. - Gambar fail
Dalam sebuah kenyataan media hari
ini, kumpulan tersebut yang turut terdiri daripada tokoh terkemuka dalam
kementerian, ketua pengarah dam bekas duta, berkata bahawa isu sebegitu hanya
akan mengancam komitmen negara dalam menegakkan demokrasi.
"Perdebatan yang berlanjutan
mengenai perkara ini menunjukkan kurangnya penjelasan dan pemahaman tentang
kedudukan agama Islam dalam demokrasi Perlembagaan. Lebih daripada itu, ia
mencerminkan kepincangan kuasa antara negeri dan Persekutuan dalam kedua-dua
bidang jurisdiksi sivil dan jenayah,” kata kenyataan itu.
Berikut adalah kandungan
kenyataan itu yang ditujukan kepada rakyat Malaysia :
dan wacana perundangan Islamik
Kami, kumpulan warga Malaysia yang
prihatin, ingin menzahirkan rasa kurang senang dan kekecewaan yang mendalam
terhadap perbalahan tanpa penyelesaian yang berlanjutan terhadap kedudukan dan
aplikasi perundangan Islamik di negara ini.
Perdebatan yang berlanjutan
mengenai perkara ini menunjukkan kurangnya penjelasan dan pemahaman tentang
kedudukan agama Islam dalam demokrasi Perlembagaan. Lebih daripada itu, ia
mencerminkan kepincangan kuasa antara negeri dan Persekutuan dalam kedua-dua
bidang jurisdiksi sivil dan jenayah.
Kami secara khusus merujuk kepada
situasi semasa di mana badan-badan agama dilihat membuat tondakan melampaui
bidang kuasa mereka; termasuk mengeluarkan pelbagai fatwa yang bertentangan
dengan Perlembagaan Persekutuan serta melanggar proses demokrasi dan
konsultatif syura; selain meningkatnya suara NGO-NGO menuduh pihak lain sebagai
anti-Islam, anti-monarki dan anti-Melayu yang menyukarkan penyelesaian konflik
serta perbincangan rasional; dan paling penting, penggunaan Akta Hasutan
sebagai ancaman berterusan terhadap pihak yang mempunyai pendapat berbeza.
Perkembangan ini menyulitkan
komitmen Malaysia
untuk menegakkan prinsip demokrasi dan ketetapan undang-undang, menghasilkan
golongan yang tidak boleh bertolak ansur taksub, meningkatkan kebimbangan dalam
usaha mencapai keamanan dan kestabilan negara.
Sebagai orang Islam yang
bersederhana, kami amat prihatin dengan kenyataan yang dikeluarkan Menteri di
Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, sebagai reaksi
penghakiman Mahkamah Rayuan mengenai hak golongan mak nyah berpakaian mengikut
identiti mereka.
Beliau berkata bahawa hak mak
nyah dan tindakan Sisters in Islam (SIS) menuntut keadilan sebagai “gelombang
baharu penghinaan ke atas Islam” dan percubaan untuk mencabar keimanan orang
Islam, serta membicarakan institusi-institusi agama dalam mahkamah sekular.
Kenyataan daripada seorang
menteri persekutuan (dan bukan kali pertama) itu seolah-olah memberi mesej
kepada umum bahawa komitmen Perdana Menteri ke arah pendekatan kesederhanaan
tidak diberi perhatian serius, iaitu apabila menteri kabinet sering kali tidak
mempedulikannya.
Isu-isu yang kami bangkitkan ini
pastinya sukar untuk ditangani memandangkan di negara ini soal kaum dan agama
dipolitikkan secara ekstrem. Namun kami percaya bahawa kita amat memerlukan
proses konsultatif yang menghimpunkan pakar-pakar dari pelbagai bidang,
termasuk bidang perundangan Islam dan Persekutuan, serta pihak yang terkesan
dengan pelaksanaan undang-undang Islam.
Kami juga percaya bahawa langkah
terbaik bagi Perdana Menteri adalah untuk menggunakan sumber maklumat dan pihak
berkuasa untuk mengetuai proses konsultatif ini.
Adalah penting bagi semua rakyat Malaysia untuk
terlibat dalam mencari penyelesaian bagi konflik yang lama terjadi ini kerana
ia memincangkan hubungan antara kaum, menghakis rasa jaminan keselamatan dan
perlindungan undang-undang untuk rakyat dan menjejas kestabilan negara.
Terdapat banyak isu yang memberi
tekanan kepada kita semua dan ini mendesak perhatian daripada kepimpinan dan visi Perdana Menteri,
sokongan kabinet dan semua rakyat Malaysia yang mengangkat konsep
kesederhanaan. Ini termasuk:
1) Sistem perundangan plural yang
telah membuka banyak ruang konflik dan pertindihan kuasa antara undang-undang
syariah dan sivil. Secara khusus, terdapat keperluan segera untuk menilai
semula undang-undang Kesalahan Jenayah Syariah Malaysia .
Undang-undang ini menterjemah
semua perkara yang dianggap ‘dosa’ sebagai jenayah terhadap negara seterusnya
menyebabkan kekeliruan dan perbalahan dalam pemahaman serta pelaksanaan.
Konflik yang berlaku dalam melaksanakan prinsip-prinsip perundangan Islam ini
melanggar kebebasan fundamental serta menceroboh privasi rakyat.
Pada 1999, Kabinet telah
mengarahkan Jabatan Peguam Negara untuk menilai semula undang-undang Kesalahan
Jenayah Syariah. Namun sehingga ke hari ini, ia terus dikuatkuasakan dengan
lebih banyak ketidakadilan.
Ketidakpuasan hati orang awam,
perdebatan isu bidang kuasa, cabaran penghakiman, pendakwaan yang dikenakan,
diskriminasi gender, kes kematian dan kecederaan yang terjadi sewaktu serbuan
anti maksiat telah mencacatkan kredibiliti undang-undang Kesalahan Jenayah
Syariah, proses penggubalan undang-undang dan keyakinan awam terhadap keadilan
undang-undang Syariah.
2) Kekurangan kesedaran awam,
walau dalam kalangan pemimpin politik tertinggi, mengenai bidang kuasa
undang-undang, batas kuasa pihak berkuasa agama dan pentadbiran undang-undang
Islam di Malaysia .
Perlembagaan Persekutuan adalah
undang-undang tertinggi negara dan mana-mana undang-undang lain yang
dilaksanakan termasuk undang-undang Islam tidak boleh mengatasinya, termasuklah
soal kebebasan asas, dan perbezaan kuasa dan prosedur legislatif antara
negeri-negeri dan Persekutuan.
Semua Akta, Enakmen dan
undang-undang subsidiari, termasuk fatwa, adalah terikat dengan batas yang
ditetapkan perlembagaan dan terbuka pada penilaian semula.
3) Keperluan bagi memastikan hak
warganegara untuk membahaskan kaedah Islam digunakan sebagai sumber polisi dan
undang-undang awam di engara ini. Draf undang-undang Islam Malaysia telah
dibuat oleh bahagian eksekutif kerajaan dan digubal dalam badan undang-undang
yang dibentuk oleh manusia.
Sumber mereka mungkin tiada cela
namun undang-undang yang digubal adalah sebaliknya. Semua itu dibuat oleh
manusia dan atas sebab itu ia mengandungi kesilapan dan terbuka untuk
perdebatan.
4) Keperluan untuk mempromosi
kesedaran dan menzahirkan pendapat mengenai perundangan dalam tradisi Islam.
Ini termasuk penggunaan sumber sokongan perundangan yang wujud dalam tradisi
bagi membolehkan perubahan dibuat, selain menegakkan prinsip keadilan dan
kesaksamaan. Itu semua perlu bagi sebagai maklum balas kepada perubahan dalam
aspek permintaan, peranan dan status wanita dalam keluarga serta negara.
5) Keperluan bagi Perdana Menteri
untuk menegaskan kepimpinan peribadi dan juga melantik pemimpin-pemimpin utama
yang menjuarai perdebatan yang adil, mengenai pentadbiran undang-undang Islam
di negara ini.
Kami mendesak barisan pemimpin
negara agar memberi isyarat jelas tentang perdebatan yang rasional mengenai
undang-undang Islam di Malaysia dan bagaimana semua itu dikod dan dilaksanakan
bukan untuk menghina Islam atau pihak berkuasa agama.
Isu-isu ini mungkin nampak rumit
bagi banyak pihak, namun di akhir cerita, ia merumuskan bahawa – sebagai orang
Islam, kita mahukan undang-undang Islamik, malah lebih daripada undang-undang
sivil, bagi mencapai standard tinggi dalam keadilan kerana ia melambangkan
undang-undang yang bebas cela. Maka dengan itu, mereka yang bertindak atas nama
Islam melalui perundangan Islam perlu bertanggungjawab membuktikan bahawa
keadilan sejati dilaksanakan.
Apabila Islam disampaikan kepada
Nabi Muhammad SAW pada kurun ketujuh di tanah Arab, ia sememangnya bersifat
revolusi dan progresif. Sepanjang zaman berlalu, agama ini telah membimbing
penganutnya melalui tempoh yang sukar dan mencabar.
Kami amat yakin bahawa Islam akan
terus relevan dan universal sifatnya. Pemahaman, perincian dan implementasi
ajaran kepercayaan itu perlu terus berevolusi.
Yang ikhlas,
1. Tan Sri Datuk Abdul Rahim Haji
Din, bekas Setiausaha Agung Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri
2. Tan Sri Ahmad Kamil Jaafar,
bekas Setiausaha Agung Kementerian Luar
3. Tan Sri Dr Aris Othman, bekas
Setiausaha Agung Kementerian Kewangan
4. Tan Sri Dr Ismail Merican,
bekas Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan
5. Tan Sri Mohd Sheriff Mohd
Kassim, bekas Setiausaha Agung Kementerian Kewangan
6. Tan Sri Dr Mustaffa Babjee,
bekas Ketua Pengarah Jabatan PerkhidmatanVeterinar
7. Tan Sri Nuraizah Abdul Hamid,
bekas Setiausaha Agung Kementerian Tenaga, Komunikasi dan Multimedia
8. Tan Sri Dr Yahya Awang,
pengasas Institut Jantung Negara
9. Datuk Seri Shaik Daud Md
Ismail, bekas Hakim Mahkamah Rayuan
10. Datuk' Abdul Kadir Mohd Deen,
bekas duta
11. Datuk Anwar Fazal, bekas
penasihat kanan, Program Pembangunan PBB
12. Datuk Dali Mahmud Hashim,
bekas duta
13. Datuk Emam Mohd Haniff Mohd
Hussein, bekas duta
14. Datuk Faridah Khalid, wakil
suara wanita
15. Datuk Latifah Merican Cheong,
bekas Penolong Gobenor Bank Negara
16. Lt Jen (B) Datuk Maulob
Maamin, bekas Leftenan Jeneral
17. Datuk Noor Farida Ariffin, bekas
duta
18. Datuk Ranita Hussein, bekas
Pesuruhjaya Suhakam
19. Datuk Redzuan Kushairi, bekas
duta
20. Datuk Dr Sharom Ahmat, bekas
Timbalan Naib Canselor Universiti Sains Malaysia
21. Datuk Syed Arif Fadhillah,
bekas duta
22. Datuk Zainal Abidin Ahmad, bekas
Ketua Pengarah Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia
23. Datuk Zainuddin Bahari, bekas
Timbalan Setiausaha Agung Kemeneterian PErdagangan Domestik, Koperasi dan
Konsumer
24. Datin Halimah Mohd Said,
bekas pensyarah Universiti Malaya dan Presiden
Persatuan PCORE
25. Puan Hendon Mohamad, bekas
Presiden Majlis Peguam Negara.
No comments:
Post a Comment