Tempiasan mendajal Amerika
Syarikat kepada golongan dungu-dungu yang disenyapkan menurut skrip drama
adalah suatu yang dirangka oleh pengarah-pengarah yang berwawasan
mendajal. Moga-moga Zaaim Redha Abdul Rahman
tidak terpalit kedajalan tersebut memindahkan penceritaan penglipur lara untuk
menyedapkan telinga mereka yang mendengarnya dalam ilusi-ilusi kehidupan.
---------------------------------------
MH370 tenggelam dalam ‘bentuk asal’ – Pakar
13 Ogos 2015 1:35 AM
Keratan Utusan Malaysia 6 Ogos
2015
KUALA LUMPUR 12 Ogos - Pesawat
MH370 yang hilang dipercayai sebahagian besarnya masih berada dalam ‘bentuk
asal’ dan terdampar di dasar kawasan selatan Lautan Hindi, menurut pakar
komunikasi satelit tempatan, Zaaim Redha Abdul Rahman.
Teori beliau menyatakan
kemungkinan bahawa pesawat itu ‘terapung untuk seketika’ sebelum tenggelam
dalam kejadian malang
pada hari pesawat itu jatuh.
“Saya percaya pesawat itu telah kehabisan minyak, menjunam ke lautan
dengan daya tujah perlahan... dengan demikian, saya berfikiran bahawa badan
pesawat kekal seperti asal,” kata Zaaim Redha yang, selepas MH370
dilaporkan hilang, segera membantu untuk membaca dan membuat kesimpulan
mengenai bacaan data penerbangan tersebut yang diperoleh daripada satelit
dikendalikan oleh Inmarsat, sebuah firma komunikasi satelit bumi yang
berpangkalan di United Kingdom.
Dalam satu temu bual dengan
Bernama baru-baru ini, Zaaim Redha berkata, bahawa teori beliau yang menyatakan
pesawat itu menjunam ke dalam laut disokong oleh penemuan flaperon sepanjang
dua meter baru-baru ini, di Pulau Reunion yang terletak di Lautan Hindi,
disahkan sebagai bahagian daripada pesawat MH370 yang hilang.
“Flaperon tersebut hanya mengalami sedikit kerosakan dan hanya
diselaputi teritip. Keadaannya menunjukkan bahawa ia tidak terpisah daripada
badan pesawat secara kasar... malah bekas tanggalan pada serpihan itu kelihatan
seolah-olah terpisah dengan baik di bahagian tepian sayap,” jelas beliau.
Zaaim Redha, yang kini perunding
utama di Zeta Resources Sdn. Bhd. - yang menyediakan, antara lain, perkhidmatan
perunding komunikasi satelit dan kejuruteraan. Beliau pernah menjadi sebahagian
daripada pasukan perintis di Measat yang bertanggungjawab membangunkan dan
melancarkan satelit pertama Malaysia .
Ketika berkhidmat dengan NEC
Jepun, beliau mengetuai pasukan multinasional untuk mereka bentuk dan
membangunkan sistem komunikasi satelit Inmarsat-P ICO System (Generation 4).
Mengulas lanjut mengenai saiz
serpihan bencana udara didapati konsisten dengan impak kemalangan, Zaaim Redha
memberi contoh kemalangan pesawat Germanwings Flight 9525 di Alps Perancis pada
Mac tahun ini, di mana tidak ada serpihan yang melebihi satu kaki (kira-kira
0.3 meter) panjang disebabkan oleh kesan terhempas yang kuat.
“Jika MH370 telah terhempas dengan kuat, kita akan mendapati banyak
serpihan kecil daripada pesawat itu terapung di atas air sebaik saja selepas
kemalangan itu berlaku. Tambahan pula, flaperon yang dijumpai (dari Pulau
Reunion) tidak mungkin akan berada dalam bentuk kepingan besar... kita mungkin
hanya menemui serpihan-serpihan kecilnya sahaja,” kata beliau.
Beliau yakin bahawa selepas
menjunam ke dalam lautan, pesawat MH370 itu ‘terapung untuk seketika’ sebelum
tenggelam ‘dalam bentuk asalnya’.
Menurut beliau, adalah tidak mustahil
juga untuk sebuah kapal terbang terapung di permukaan air seperti dibuktikan
oleh US Airways Flight 1549, yang terpaksa membuat pendaratan cemas di Sungai
Hudson selepas bertembung sekumpulan beburung sehingga menyebabkan kedua-dua
enjin jetnya gagal, pada Januari 2009.
“Terdapat juga kemungkinan bahawa pesawat (MH370) pesawat telah
tenggelam jauh ke dasar lautan untuk beberapa lama sebelum flaperon (sebahagian
daripada sayap pesawat) itu tertanggal.
Mengenai kemungkinan jika
flaperon itu telah terapung di permukaan air selama lebih 4,000 kilometer
sebelum berakhir di Pulau Reunion , Zaaim Redha
berkata, keadaan itu adalah munasabah berdasarkan keadaan arus semasa lautan
tersebut. – bernama
“Berdasarkan corak bumi berputar, besar kemungkinan sekeping pesawat
boleh terapung (lebih jauh) kerana arus lautan boleh menjadi sangat kuat.
“Kuasa arus lautan memang sukar dijangkakan... umpamanya baru-baru ini,
seorang wanita Rusia yang merupakan seorang penerjun bebas terhebat sepanjang
zaman, gagal untuk timbul selepas menyelam di Mediterranean dan dikhuatiri
berdepan dengan arus dasar laut yang kuat ketika di dalam air.” – bernama
Baru-baru ini pada 29 Julai,
sebahagian daripada sayap pesawat, dirujuk sebagai flaperon, ditemui di pantai
Pulau Reunion di bawah pentadbiran Perancis yang terletak di Lautan Hindi.
Pada 6 Ogos, Najib mengumumkan
bahawa pakar-pakar antarabangsa mengesahkan bahawa kesan materi penyelenggaraan
pada bahagian pesawat itu sepadan dengan yang ada pada pesawat MH370.
Pasukan penyiasat yang melakukan
pencarian di pesisiran pantai pulau berkenaan selepas penemuan itu turut
menemui beberapa serpihan lain termasuk kusyen tempat duduk, bingkai tingkap,
serta sisa-sisa sebuah beg pakaian dan botol kosong.
Bagaimanapun, penemuan tinggalan
berkenaan masih belum dikenal pasti sebagai sebahagian daripada pesawat yang
hilang itu.- BERNAMA
https://www.youtube.com/watch?v=ZQHl5SmA08A
ReplyDeletehttps://www.youtube.com/watch?v=Dmw0evr6uvI
Salam Tuan Perkim Pantai,
Saya rasa tuan tidak faham mengenai apa yang diterangkan dalan Keratan Utusan Malaysia bertarikh 6 Ogos 2015 di atas. Sekarang teori yang sama yang diterbitkan oleh pakar tempatan telah disebut-sebut oleh pakar-pakar lain di seluruh dénia. Dalam video youtube di atas, Senior air crash investigator, Mr. Larry Vance, menerangkan teori yang sama kepada Australia Channel 9’s 60 Minutes programme.
Tuan Perkim Pantai, Islam melarang menuduh seseorang saudara islam terpalit dengan kedajalan sebegitu tanpa sebarang bukti yang sahih.
ReplyDeleteIt was this local expert of ours who was the first to notice that the mangled trailing edge of the flaperon was actually caused when it got dragged off upon impact. And now, people all over are looking back into his theory published about a year ago. He is one of the few who can read satellite data where he concluded it was a “glide” as opposed to “dive". With all due respect sir, I think you are the real “penglipur lara” here for not understanding the article.
ReplyDeleteWise men talk because they have something to say; Fools, because they have to say something
ReplyDelete