DR. LIM SWEE TIN | 20
November 2015 12:38 AM
PADA tahun 70-an dahulu, saya ada
menonton sebuah filem Hong Kong berbahasa
Mandarin. Ceritanya ringkas, tentang sepasang belia yang bercinta, kemudian
berkahwin. Saya sudah lupa judulnya!
Selepas berkahwin mereka pun
berpindahlah ke rumah baharu, untuk memulakan hidup baharu. Dalam kerancakan
mengangkat dan menyusun barang-barang yang dibawa ke rumah baharu itu, si suami
terbaca diari yang kebetulan terjatuh (memang begitulah plot filem atau novel).
Dalam catatan di halaman yang
kebetulan terbuka (bukan sengaja membelek diari isterinya), si suami tiba-tiba
berubah wajahnya apabila si isteri yang dahulu kekasihnya menulis, lebih kurang
begini: Inilah lelaki yang paling aku benci. Mengapa entah aku boleh
berjumpanya. Aku pun tidak mengerti. Yang pasti, terlihat sahaja dia aku amat
membencinya.
Suami menjadi sangat kecewa,
terluka dan remuk hatinya apabila mendapati dirinya diberikan persepsi
sebegitu. Diam-diam dia mengambil keputusan keluar dari rumah tanpa disedari
sang isteri.
Dia membawa diri, dari sebuah
bandar ke sebuah bandar lain, membawa perasaan yang luluh. Perkahwinan ini
kelihatannya bukan sahaja sia-sia, akan tetapi menjadi neraka baginya! Sang
suami bekerja, berkelana, dan menemui banyak wanita yang tidak mungkin lagi
dipercayainya. Sementara si isteri terus meronta-ronta bertanya mengapa, dan
mengapa!
Ditakdirkan, lelaki ini tanpa
sengaja bertemu seorang kawannya (plot filem lagi!), yang memberitahunya
isterinya sedang menderita atas kehilangannya kerana sangat mencintainya. Kawan
itu berjaya meyakinkannya, dan dia pun pulanglah. Dia membelek semula diari si
isteri dahulu, dan mendapati penulisan selanjutnya memperlihatkan perubahan
sedikit demi sedikit di hati isterinya, sehingga dia mencatatkan “Inilah lelaki
yang paling aku cintai di dunia, dan aku akan mengahwininya.” Ini tidak
dibacanya dahulu. Dia hanya membaca sekerat, dan membuat keputusan atas perkara
‘sekerat’ yang dibacanya itu!
Beberapa tahun lepas, saya
diminta IKIM membentangkan kertas kerja dalam satu seminar peringkat kebangsaan
di MITC, Melaka, bertajuk: Citra Melayu dalam karya Kesusasteraan Kontemporari:
Dinamika Anjakan Sikap dan Pemikiran.
Kertas kerja saya berhasrat
menyatakan bagaimana transformasi dan dinamika anjakan bangsa Melayu yang
terlihat dari era ke era sehingga mutakhir ini.
Waktu pembentangan saya petang.
Khalayak peserta yang datang dari jauh dengan khidmat bas pelancongan terutamanya
kelihatan letih. Saya pula jadi pembentang terakhir. Saya risau akan tumpuan
perhatian peserta. Namun, peserta masih belum berganjak sebenarnya, dewan penuh
sesak.
Saya melontarkan premis awal
bahawa orang Melayu suka bergaduh sesama sendiri. Ini dikatakan banyak penulis
imperialis dahulu. Saya katakan, ada juga benarnya. Lihatlah Hikayat Hang Tuah
ataupun Sejarah Melayu, banyak yang memerikan hal ini.
Kemudian, saya susuli dengan
kejatuhan Melaka yang memilukan, era kebangkitan dengan mempotretkan penentangan
Datuk Maharaja Lela di Pasir Salak, penentangan Mat Kilau dan Tuk Janggut, yang
memperlihatkan bagaimana semangat nasionalisme meledak.
Saya kaitkan kedatangan Islam.
Saya merungkainya melalui karya-karya sastera. Beransur-ansur saya membuktikan
bahawa kedatangan Islam adalah rahmat besar di alam Melayu. Bangsa Melayu
menjadi bangsa yang besar. Bahasa Melayu menjadi wadah ilmu dan peradaban.
Karya-karya sastera sejak Ishak Haji Muhammad atau Pak Sako, sejak tahun 1936
menunjukkan keperibadian, jati diri dan maruah Melayu diletakkan tinggi sekali
pun tertekan dahsyat oleh penjajah Inggeris. Saya membuktikannya dengan memetik
banyak daripada penulisan atau alam persuratan Melayu.
Malangnya, ada beberapa khalayak
yang kurang berpuas hati mendengar pembentangan saya pada peringkat awal ini
bertindak meninggalkan dewan. Mereka tidak mahu mendengar lagi kata-kata saya
yang konon menyakitkan hati. Akan tetapi, segelintir sahaja.
Saya merumuskan pembentangan saya
menekankan peri dinamika kekuatan, kekuasaan dan kebangkitan bangsa Melayu
sebahagian besarnya dengan Islam. Bangsa Melayu itu sendiri sudah tinggi
peradaban dan tamadunnya, justeru dengan Islam, bangsa Melayu menjadi lebih
besar.
Saya ingat saya menyebut, bahkan
Perdana Menteri, ketika itu Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (kini Tun) yang
memimpin pertubuhan OIC - pertubuhan yang dianggotai negara-negara Islam di
dunia, juga ialah pemimpin Islam yang sangat hebat.
Disebabkan hanya sekerat
pembentangan saya yang didengar oleh sebahagian khalayak yang meninggalkan
dewan, saya selepas itu diserang bertubi-tubi untuk sekian lamanya. Cakap-cakap
di luar jelas bercanggah sama sekali dengan apa yang saya maksudkan. Ia
merisaukan, dan saya mengambil waktu yang lama untuk mengharunginya.
Kalaulah sebahagian khalayak itu
bersabar seketika, mereka pasti akan merasai niat baik saya. Mujur juga banyak
yang faham, dan di hujung pembentangan saya menerima apresiasi yang sangat
menyenangkan! Demikianlah bahayanya perihal mengetahui dan memahami perkara secara
sekerat-sekerat ini!
Kita perlu menyeluruh. Dalam
apa-apa keadaan sekalipun, pemahaman yang sekerat-sekerat ini sangat berbahaya.
Mengetahui sesuatu secara segmental sebegini hanya akan menambahkan rumit
letak duduknya sesuatu perkara.
Dalam bidang kesusasteraan juga
demikian, sekadar mengambil contoh yang lain. Dengan hanya membaca sebuah sajak
Sasterawan Negara Usman Awang, Pak Utih, umpamanya, kita tidak boleh mengakui
kita memahami seluruh pemikiran Usman Awang. Kita hendaklah meneliti banyak sajak-sajak
nukilannya, perlu membaca dan meneliti drama-drama yang digarapnya dan sekian
tulisan Usman Awang yang lain untuk memahami sikap dan perjuangannya.
Begitu juga Sasterawan Negara
Shahnon Ahmad, adalah tidak cukup dengan sekadar membelek-belek beberapa
halaman novelnya, Shit, lalu menyimpulkan bahawa Shahnon itu begitu-begitu,
begini-begini. Kita tidak akan memahami sensitiviti Shahnon yang melihat nasib
malang bangsanya tanpa membaca Rentung, Ranjau Sepanjang Jalan, Srengenge,
Sutan Baginda, hatta Ummi dan Abang Syeikul selain ratusan cerpennya yang
tersiar dalam pelbagai media.
Kita tidak mungkin! Samalah juga,
andai kita hendak mengenali siapa itu Pramoedya Ananta Toer. Sekiranya hanya
membaca sebuah novelnya, mustahil seseorang dapat memahami dengan jelas jalur
pemikiran Pramoedya.
Jika kita mengatakan, kita boleh
menelusuri seluruh jiwa perjuangannya, ideologi dan idealismenya, kita mungkin
hanya memberi gambaran yang palsu dan penyataan yang meleset!
Kita tidak boleh mengambil mudah
hal-hal seumpama ini. Banyak contoh di sekeliling kita yang menunjukkan banyak
kesilapan telah kita lakukan apabila membuat kesimpulan atas sesuatu perkara
dengan tahu sekerat-sekerat dan melalui pemahaman yang sekerat-sekerat ini.
Kita tidak mungkin akan pernah menilainya
secara yang lebih adil, saksama dan seimbang, sekali gus pincang dengan tahu
atau membaca sesuatu isu dan persoalan secara segmental atau sekerat-sekerat
sahaja. Kita perlu menyeluruh. Kita dituntut komitmen penuh, mungkin sedikit
mencabar, akan tetapi cubalah berusaha, atau jangan sama sekali memberi
kesimpulan apa-apa!
Dr. Lim Swee Tin ialah seorang
sasterawan Penerima Anugerah Kesusasteraan Asia Tenggara atau dikenali juga
sebagai The South East Asia Write Award (S. E. A. Write Award).
No comments:
Post a Comment