NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Friday 6 March 2015

LAFADZ BAI'AT RESMI YANG DIKELUARKAN DAULAH ISLAMIYAH




اُبَايِعُ خَلِيْفَة المُسْلِمِين الشَيْخ إبْرَاهِيْم إبْنُ عَوَّاد إبْنُ إبْرَاهِيْم الحُسَيْنِي القُرَشِيْي عَلَى السَّمْعِ وَالطَّاعَةِ فِي الْمَنْشَطِ وَالْمَكْرَهِ وَفِي الْيُسْرِ وَالعُسْرِ وَ عَلَى أَثَرَةً عَلَيىَّ وَ أنْ لا اُنَازِعُ الامْرَ اهْلَهُ إلا أنْ أرَى كُفْرًا بَوَاحًا عِنْدِي مِنَ اللهِ فِيهِ بُرْهَان وَ إنْ أقُولُ بِا لحَقِّ أيْنَ مَا كُنْتُ لا أخَافُ فِي اللهِ لَوْمَةَ لائِمْ وَ اللهُ عَلَى مَا أقُوْلُ شَهِيْد


" Ubayi'u kholifatul muslimin syeikh ibrohim ibnu 'awwaad, ibnu ibrohim alhusainy alqurasiy 'alaa sam'i wa tho'ah , fil mansyati wal makroh... wa fil yusri wal 'usr...

wa 'alaa atsaratin 'alayya ...wa allaa unaazi'ul amro ahlahu... illaa an aroo kufron bawaahan, 'indiy minalloohi fiihi burHaan...

wa an aqulu bil haqqi ayna maa kuntu, laa akhoofu fillaahi lawmata la-im. walloohu 'alaa maa aquulu syahiid "


Yang ertinya :

"Saya berbaiat kepada Sheikh Ibrahim bin Awwab bin Ibrahim al-Husainy al-Qurasiy untuk mendengar dan taat, dalam keadaan giat ataupun malas, dalam keadaan lapang maupun susah.

Dan sekalipun menelantarkan saya. dan saya tidak akan merebut kekuasaan dari pemiliknya, kecuali bila saya melihat kekafiran yang nyata yang saya memiliki hujjah dari Allah.

Dan saya akan berkata yang  haq dimanapun saya berada, tidak takut celaan orang yang suka mencela. dan Allah menjadi saksi atas apa yang saya ucapkan."

- lafazh bai'at selesai -

Adapun tata cara baiat ( bagi yang berada di luar wilayah Daulah ) adalah sebagai berikut :

- Laki-laki (suami/ayah) cukup berbaiat, melafadzkannya.

- Istri dan anak-anak mengucapkan lafadz baiat kepada suami/ayah/mahrom sambil berjabat tangan atau memegang tangan suami/ayah/mahrom (setelah suami/ayah/mahrom tersebut berbaiat terlebih dahulu).

Demikian seperti yang disampaikan oleh Shar'ie distrik Albab.








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”