NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Saturday 27 September 2014

2014 TAHUN PEMBEBASAN




Catalonia, Sepanyol ingin mengikuti jejak langkah Scotland, British, setelah melihat perubahan-perubahan yang berlaku di Scotland, dijadikan contoh panduan melangkah kearah kemerdekaan yang lebih teratur. Berbeza dengan negeri-negeri yang ingin merdeka seperti Donetsk dan Luhansk di Ukraine. Mereka bukan sahaja dihalang daripada merdeka tetapi diperangi oleh pemerintah pusat di Kiev kerana tidak bersetuju dengan pemisahan itu. 

Crimea pula tidak disentuh kerana cengkaman Rusia ke atasnya amat kukuh dan sukar dileraikan jika Kiev berhasrat mengusiknya, padah nantinya.

Isu yang melibatkan Catalonia itu, diharap ia akan berjalan seperti biasa tanpa berlaku pertumpahan darah kerana kesan daripada perkara itu boleh meragut lebih ramai nyawa yang tidak berdosa terkena tempiasan pengisytiharan kemerdekaannya.

Di samping isu-isu yang berlaku di Ukraine, Daulah Islamiyah dan Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) yang sedang berlaku percambahan minda bukan hanya hendak menyelesaikan masalah-masalah yang berlaku di negara-negeri anggota-anggota PBB, tetapi lagi memeningkan kepala penyelia PBB, Amerika Syarikat bagi melumpuhkan aktiviti-aktiviti Daulah Islamiyah yang sukar dilumpuhkan kerana kini ia kian mendapat tempat di dalam hati rakyat di wilayah kekuasannya sehingga aromanya ditiup angin keseluruh penjuru alam  ke negara-negara kejiranan yang memahami situasi semasa di sana termasuklah meresap berhenti di Crimea, Donetsk dan Luhansk di Ukraine, atau Scotland, British dan Catalonia, Sepanyol.

Bukan sahaja negara-negara kejiranan Daulah Islamiyah memahami ketelusan dan keharmonian Daulah Islamiyah tetapi negara-negara luar yang melihat aktiviti-aktiviti penyerangan oleh pakatan Amerika Syarikat seperti ada sesuatu maksud lain yang hendak dicapai oleh mereka. Mungkinkah minyak? Takut dengan kebangkitan rakyat mereka sendirikah? Atau ada sesuatu maksud lain yang tersiratkah? Dan macam-macam yang boleh ditafsirkan.

Jangan disebabkan oleh Daulah Islamiyah, masalah-masalah dalaman negara-negara pakatan sukar dirungkai, maka untuk menyelesaikan masalah dalaman tersebut terpaksa mencari masalah lain di tempat-tempat tertentu supaya masalah-masalah yang sedang di hadapi dalam negara sendiri itu terabai terlerai sendirinya dan diharap dapat diselesaikan tanpa provokasi.

Banyak keistimewaan yang akan dinikmati apabila mencapai kemerdekaan; merdeka daripada negara merdeka. Peluang-peluang pekerjaan semakin bertambah, hampir seratus peratus sedang menanti warganya.

Jika sesebuah negara itu mempunyai 10 negeri-negeri gabungan, apabila berpecah dan merdeka mereka boleh menawarkan pekerjaan seratus peratus (100%)  kepada anak-anak watan, menjawat jawatan kosong yang banyak; kekosong-kesongan jawatan baru dalam kawasan mukim, daerah, bahagian, cawangan, pusat dan menjadi duta-duta di negara-negara asing dan duta di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Menjadi jawatankuasa-jawatankuasa antarabangsa. Banyak lagi.

PBB terpaksalah menyediakan ruang-ruang pejabat dan kerusi-kerusi persidangan yang baru untuk diisi oleh anggota-anggota yang telah merdeka itu dan menganggotai pertubuhan tersebut.

Jika ruang-ruang tersebut tidak dapat menampung keanggotaan di bangunan PBB ketika ini, maka sebuah kawasan yang luas diperlukan untuk dibangunkan bangunan PBB yang baru. Tanah yang sesuai pada ketika ini, kawasannya luas dan kurang penghuninya ia pula terletak di kawasan yang diberkati di wilayah Daulah Islamiyah. Tempatnya di barat Iraq. Seperti yang diberitahu oleh John Cantlie kawasanya lebih luas daripada British.

Persoalanya mengapakah kawasan tersebut sesuai? Ini jawapannya: Kawasan tersebut belum lagi dibangunkan, penghuninya diberkati kerana dalam keadaan dunia ketika ini banyak negeri-negeri dalam persekutuan ingin merdeka daripada kerajaan pusat tetapi berbeza dengan wilayah Daulah Islamiyah, negara-negara yang jauh daripada sempadannya pun ingin bergabung dengannya. Maksudnya Daulah Islamiyah akan menggantikan kuasa Amerika Syarikat pada masa akan datang, Insya Allah. Kita tunggu saatnya.

Sebab itu pernah dinyatakan bahawa Amerika Syarikat akan terperangkap oleh ilusi-ilusi yang ia cipta sendiri. Amerika Syarikat hanya memahami diplomasi itu melalui peperangan dengan golongan-golongan yang ia tidak sukai tetapi ia terlupa bahawa diplomasi itu juga ada dalam menjalin persahabatan walaupun golongan-golongan tersebut dimusuhi.

Amerika Syarikat mesti fikir bahawa musuh tidak semestinya menjadi musuh selama-lamanya, pada suatu hari nanti ia akan menjadi sahabat yang baik. Manakala kawan pula tidak semestinya menjadi kawan terbaik selama-lamanya, pada suatu hari nanti akan menjadi musuh.


Contoh musuh menjadi kawan Iraq dan Syria menjadi Khilafah Daulah Islamiyah.


Contoh kawan menjadi musuh Donetsk dan Luhansk dengan Ukraine, dan Scotland dengan British, dan Catalonia dengan Sepanyol, dan rakyat kemerdekaan di Libya, dan Ikhwanul Musimin dengan Abdel Fattah Al-Sisi.


Sumber: 









http://world.time.com/2012/09/11/barcelona-warns-madrid-pay-up-or-catalonia-leaves-spain/





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”