NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Tuesday 16 September 2014

HEBATNYA DAULAH ISLAMIYAH



Memahami kebenaran melalui peringatan-peringatan Rasulullah s.a.w.

Dalam hidup ini, kadang-kadang sukar dibezakan antara kebenaran dan kebatilan. Seolah-olahnya kebatilan dihiasai dengan mekap sepadan dengan warna-warni menarik, memaut kehidupan tetapi merosakkan akhlak seseorang tanpa disedari. Mereka terlena oleh bisikan-bisikan dan ugutan-ugutan yang disihirkan itu. 

Islam telah mengajar kepada umatnya  melalui peringatan-peringatan yang diajar oleh Junjungan Besar Rasulullah s.a.w., bukan sahaja kepada pemimpin-pemimpin negara umat Islam, tetapi juga kepada kaum muslimin keseluruhannya. Kaum muslimin amat mudah merasai sentuhan Nabi s.a.w., yakin dan bertekad bersegera melakukan peringatan-peringatan Nabi s.a.w. itu. Manakala pemimpin-pemimpin negara umat ini, berhati-hati dalam membuat keputusan, kadang-kadang berbincang sesama rakan-rakan semesyuarat untuk membuat keputusan. Apabila bermesyuarat melalui jalan buntu, untuk menyelesaikan sesuatu isu, maka kata putusnya ditentukan oleh ketua.

Pemimpin-pemimpin yang bebas dari belenggu-belenggu, skandal-skandal, tekanan-tekanan di hadapannya, diangkat martabatnya oleh Islam tanpa ada  keraguan kepadanya. Diyakini ucapan dan tindakannya. Kaum muslimin berdoa untuknya dan demikian juga beliau berdoa untuk kaum muslimin.

Manakala pemimpin-peminpin yang terikat dengan sesuatu, dipujuk rayu dengan menyatakan bahawa persekongkolan mereka bersama munafik dan kuffar akan mengeroyok   mereka pula bila tiba masanya, atas alasan-alasan yang remeh kerana dendam kesumat yang telah ditetapkan sifatnya seperti diperingatkan oleh al-Quran dan As-Sunnah.


Pemuda-pemuda yang menjunjung Adden adalah mereka yang mewakafkan diri dan hartanya untuk keselesaan umat Islam selepasnya dan tidak meminta upah daripada kerja-kerja yang mereka lakukan kerana telah diganjari melalui niat-niat ikhlas mereka yang senentiasa dinaungi keberkatan

Sepanjang rentetan sejarah, dan bangkitnya pemuda-pemuda yang mempelopori dan mendokong kalimah tauhid adalah mereka-mereka yang hidup dalam kedaifan. Mereka bukan fakir miskin. Mereka juga bukan golongan papa. Mereka meninggalkan kemewahan untuk mendapatkan keredhaan Allah s.w.t..  Mereka berjiwa besar. Mereka hidup dalam kedaifan kerana mereka inginkan kedaifan itu, merasainya meresap dijiwanya, ia adalah suatu sunnatullah yang melakari kehendak hatinya. Ia akan mengikat diri daripada haloba, mengekang hawa nafsu dan menjunjung Adden.

Manakala golongan dermawan di kalangan umat ini yang tidak bersama-sama beraksi, memanjangkan infaknya kepada pemuda-pemuda dibarisan hadapan. Mereka yang berkemahiran memberikan informasi-informasi sama ada dari segi teknologi, latihan, motivasi, perang saraf, perekrutan dan logistik atau apa sahaja yang boleh menyumbang kejayaan pemuda-pemuda itu. Untuk merai sesuatu kenikmatan, ia mesti bermula dari kosong dan selepas itu memulakan langkah dengan persiapan-persiapan sebagai seorang mujahid menuju ke medan dengan keyakinan tinggi dan melihat musuh-musuhnya sebagai semut-semut yang menyedapkan sengatannya apabila menyengat digaru ditempat-tempat disengatnya itu. Mereka akan melangkah dengan mendahulukan kaki kanan dengan doa kemenangan.


Doa ibu-ibu ikhlas yang meredhai setiap titis susunya memudahkan anak-anaknya merentas laluan walaupun dipenuhi oleh onak dan duri termasuklah anak-anak yang merentasi Lautan Pasifik, Lautan Atlantik, Laut Hitam, Laut Mediterranean, Lautan Hindi, Laut China Selatan, gunung-ganang, bukit-bukau dan padang pasir untuk mencapai golongan dajal yang memasuki wilayah mereka

Mengimbas kembali kisah-kisah lama, maka teingat di sana tabiat-tabiat mengeliat-geliat, bergerak-gerak, merangka, bertatih dan berjalan selangkah demi selangkah untuk mendapatkan nikmatnya. Selepas itu berlari dan bermain-main, membina kemahiran diri, mengasah bakat, bergusti dan bertumbuk sesama rakan sebaya bagi membuktikan ketangkasannya sehinggalah sampai kepada  titik klimaksnya. Begitulah hebatnya Islam, manisnya iman. Bermula dari bayi didodoi dengan penuh keyakinan oleh ibu-ibu yang merdeka, dari air mani yang suci yang didoakan  kelahiranyan dengan munajat kepada yang Maha Esa. Ibu-ibu yang tawakalnya melebihi keyakinannya kepada anak-anaknya daripada keyakinan tawakal seorang ayah kepada anak-anak kecil mereka itu.

Apabila membesar, didikan ibu-ibu kepada anak-anaknya terpaksa dilepaskan kerana bayi-bayi ibu-ibu itu telah remaja dan boleh membawa dirinya  kerana si anak telah dapat membezakan di antara kebenaran dan kebatilan walaupun ia disogok dengan pelbagai gula-gula oleh golongan-golongan munafik supaya melakukan keonaran.

Pada satu peringkat, mereka seperti tidak lagi mendengar nasihat ibu bapanya dan golongan-golongan yang berkelakuan dajal kerana kehidupannya dilakari oleh masyarakat persekitaranyan. Jika masyarakatnya  mendajal,  ia pun menahan diri daripada kedajalan mereka, jika masyarakatnya membuat lakunan-lakunan sehingga membunuh nyawa manusia untuk melakukan sesuatu kedajalan lain, ia juga terpengaruh dengan episod-episod tersebut walaupun lakunan-lakunan tersebut tidak munasabah tetapi itulah sogokan-sogokan yang dipahatkan ke dalam otaknya, supaya menerimanya secara mutlak, kerana yang menonton lakunan-lakunan itu adalah ibu bapa-ibu bapa mereka yang berjiwa besar, izzahnya membara tetapi golongan-golongan kerdil menipu diri mereka sendiri. Benda-benda yang disorok dikatakan tragedi. Baik bertaubat sebelum terlambat.


Suburnya berkembang pemuda-pemuda itu terpaksa menghadapi pelbagai tribulasi yang senentiasa menghambat perkembangan mereka kerana persekongkolan golongan dajal-munafik senentiasa mengintai-intai kehebatan mereka

Dalam tempoh setengah kurun ini,  dunia Islam tidak sunyi  dan senentiasa dalam perhatian bukan sahaja oleh umat Islam tetapi persekongkolan dajal-munafik untuk disembelih oleh insan-insan mulia apabila penjahat-penjahat itu ditangkap kerana membunuh, menceroboh dan menjadi agen mengintip. Mereka pula telah mewakafkan jiwa dan hartanya kepada Islam dan umatnya.

Berikut adalah antara negara-negara umat Islam yang melalui persekongkolan dajal-munafik yang tidak dihuraikan di sini,  tetapi boleh dirujuk dimaktabah-maktabah dan telah maklum berkaitan dengannya, ramai lahir daripada pemuda-pemuda yang jiwa dan harta mereka diwakafkan untuk menebang pokok-pokok balak, menghancurkan batu-batu keras, menebas belukar-belukar yang semak, menimbus lurah-lurah yang dalam, membina jalan-jalan  untuk memudahkan dilalui oleh anak cucu mereka pada kemudian harinya. 

Sesungguhnya, besar jasa mereka telah membuka laluan itu, tetapi kita kurang beringat dengannya. Kita mencemuh mereka, kita memperlekehkan mereka, kita membuat tuduhan-tuduhan sumbang kepada mereka kerana kita bukan dilahirkan oleh ibu-ibu merdeka seperti mereka. Kita kekenyangan dalam keseronokan dan selesa dalam keadaan sekarang, kerana jiwa, perasaan dan pandangan kita tidak sama dengan pandangan mereka. Pendidikan mereka dipraktikkan bersungguh-sungguh, menyebabkan golongan dajal-munafik mencabar mereka dan cemburu dengan kejayaan yang mereka perolehi. Mereka redha kepada Allah s.w.t. sebagaiman Allah s.w.t redha kepada mereka. Kita bagaimana? 

Kepada pemuda-pemuda yang hadir pada hari ini, giliran kamu pula mengilap dan menyinarkan kegemilangan yang diterokai  oleh datuk nenek moyongmu yang dibawa oleh Junjungan Besar Rasulullah s.a.w.

Dinyatakan sepuluh buah negara sahaja yang menghadapi pelbagai tribulasi, antaranya:-

1.       Palestin.
2.       Arab Saudi.
3.       Mesir.
4.       Algeria.
5.       Turki.
6.       Afghanistan.
7.       Iraq.
8.       Somalia.
9.       Mali.
10.     Libya.

Negara-negara yang dinyatakan itu subur di sana pemuda-pemuda yang ikhlas tetapi bila ia sedang mekar tiba-tiba dikeroyok oleh persekongkolan dajal-munafik berpakat merampas,  menceroboh, mengula-gulakan dan membunuh secara senyap tanpa dirasai oleh umat Islam yang perut-perut mereka dipenuhi oleh tahi-tahi busuk. Golongan-golongan dajal-munafik itu berselindungan dengan nama kebajikan, keamanan, kemanusiaan dan menutupi kedajalan mereka dengan sifat keprihatinan.


Anak-anak yang bermain-main itu telah dewasa dan kini memakai pakaian Khilafah Daulah Islamiyah bagi menyelaraskan tindakan dan memudahkan mereka dikenali dengan jersi-jersi dan bendera yang diseragamkan supaya membangkitkan semangat juang dan menggerunkan musuh-musuh mereka

Selepas ini, pemuda-pemuda itu telah memakai baju dengan menggelarkan diri mereka pejuang-pejuang Khilafah Daulah Islamiyah. Kini, mereka  tidak akan memberi ruang dan peluang lagi kepada golongan-golongan yang berusaha menceroboh, membunuh dan merompak harta-harta kaum muslimin terutamanya di kawasan wilayah Daulah Islamiyah.

Pejuang-pejuang Khilafah Islamiyah itu dibangkitkan untuk menegakkan kebenaran, menegaskan prinsipnya, diselaraskan tindakannya, ia bukan hanya dilakukan oleh seorang tetapi kesepaduan umat ini. Mengiringi mereka adalah doa-doa kaum muslimin dan pendokong-pendokong yang ikhlas yang sifat mereka tidak meminta-minta, bebas dari belenggu-belenggu mengikat kehidupan mereka, bertaubat dari skandal-skandal yang dilakukan, taubat nasuha dan minta ampun atas kesalahan-kesalahan yang dilakukan kepada waris-waris simati; kerana pernah membunuh orang tidak berdosa, memerangkap mereka untuk mengesahkan perbuatan jahat dan membunuh mereka untuk menghilangkan bukti-bukti. 

Mereka yakin, tiada keraguan dalam menegakkan hukum-hakam syariah.

Pejuang-pejuang itu adalah golongan-golongan bersih dan dibersihkan lagi keimanan mereka oleh Allah s.w.t.. Mereka adalah golongan berkasih sayang sesama muslimin dan bersifat keras dengan musuh-musuhnya.

Mereka adalah golongan berjaya. Mereka disayangi oleh Allah s.w.t. dan kaum muslimin sebagaimana mereka juga menyayangi Allah s.w.t. dan kaum muslimin.

Mereka senentiasa berada dibarisan hadapan menegakkan syiar Islam sepanjang zaman.















No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”