NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Saturday 27 September 2014

IS, ISIS DAN ISS



IS, ISIS dan ISS adalah nama-nama yang hebat pada zamannya. Zaman yang sedang kita tempohi ketika ini. Suatu zaman meletakkan ketelusan pada landasan yang benar dan menyingkirkan fatamorgana-fatamorgana yang menghiasi wajah-wajah dajal supaya tidak mendajal selepas ini. 

IS adalah ringkasan daripada  nama  Islamic State, ISIS pula adalah  ringkasan daripada nama Islamic state of Iraq and Syam, dan ISS adalah nama kepada Internasional Space Station. Nama-nama yang ketika ini dalam ruang lingkup perbincangan secara global di mana-mana tempat kecuali mereka hidup dalam dunia nafsi-nafsinya. Dua nama yang pertama dan kedua itu dimaksudkan adalah wilayah Daulah Islamiyah. 

Yang pertama dimaksudkan negara dan yang kedua dimaksudkan dua negara disatukan menjadi Daulah Islamiyah. Manakala nama ketiga itu pula adalah pembangunan teknologi.  

Nama-nama seperti IS, ISIS dan ISS adalah nama-nama yang menghiasi ruang-ruang media massa, internet, alam maya dan siber dalam beberapa minggu akhir-akhir ini. Antara nama-nama itu IS dan ISIS dijangka akan berlanjutan dibicarakan dan menghiasi dada media massa oleh golongan-golongan yang aktif beraksi di peringkat antarabangsa. Mereka gemar mengungkap istilah perkatan-perkatan itu kerana ia ada nilai komersial kepada semua pihak.

Bagi golongan dajal-munafik, mereka akan menggunakan istilah IS.  Manakala golongan yang prihatin dengan kebenaran dan ketelusan akan menggelarnya sebagai Daulah Islamiyah.

Apakah keistimewaan anatara IS, ISIS dan ISS sehingga nama-nama tersebut berligar-ligar di alam maya memahat fikiran mereka dan mengikut perkembangan alam siber supaya tidak sunyi dari suasana yang memerlukan perang saraf untuk mencapai hasrat terpendam?

Ketika Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA), telah dan kerap berkumandang nama Islamic State (IS). Suatu nama yang digeruni apabila bersubahat dengan penceroboh dan pembunuh akan disembelih oleh mereka setelah diberi amaran dan peringatan. Termasuklah yang hadir mendengar ucapan-ucapan provok-provok yang menandakan tentang hebatnya IS sehingga digeruni kerana sifatnya seperti singa, jika tidak ditangani akan membahayakan negara-negara penjajah, penceroboh, perompak, pembuli negara-negara miskin, mengenakan sekatan-sekatan kepada negara-negara yang hendak diancam kerana menentang hegemoni mereka.

Ucapan-ucapan individu yang pelbagai niat dengan berkata-kata, berbicara, menyuarakan, melafaz, memberi pandangan, menyokong, menentang dan berkecuali dalam isu-isu yang dimonopoli oleh Amerika Syarikat, NATO dan sekutunya di PBB. Rata-ratanya membuat fitnah bagi menjelaskan maksud fikiran mereka yang berkokok di dewan yang dikunci oleh Amerika Syarikat supaya akan hadir peminta-peminta suaka kehidupan daripadnya yang mengepung mereka di bangunan itu.

Percaturan yang berlaku adalah suatu yang dijangkakan; orang kaya akan rasa tergugat apabila munculnya pesaing-pesaing baru, beretika dan menonjol, memiliki modal kuat, mampan dan sumber tenaga yang berinovasi dan boleh dikerah pada bila-bila masa tanpa memerlukan logistik yang besar. Itu merbahaya bagi peniaga-peniaga monopoli.

Pertembungan itu bukan sahaja berlaku dalam perniagaan tetapi dalam parti-parti politik; antara anggota-anggotanya bersaing, jatuh menjatuhkan, membuat pelbagai onar supaya kawan itu menjadi mangsa dan diaibkan. Dilakukan pertuduhan-pertuduhan. Diselongkar kudis-kudisnya.  Apabila berhadapan dengan musuh-musuh politik mereka, permusuhan itu lagilah membuak-buak, kerana itu politik membalas dendam.  Tetapi mereka tidak sedar bahawa sifat tersebut melondehkan diri mereka sendiri yang telah terpalit dengan pelbagai skandal yang cuba ditutup oleh orang ramai tetapi diri sendiri mendedahkannya semula.

Perseteruan itu kadang-kadang disebabkan oleh wang (harta), atau jawatan (pangkat), atau pengaruh (kuasa), atau ego (sombong), atau melebarkan taklukannya (menjajah) dan kadang-kadang hasutan iblis (fitnah).

Kebolehan individu-individu yang berupaya menarik perhatian dan mempengaruhi orang awam beraksi denga pelbagai watak menjadikan ia suatu penentu kejayaan dan merai kemenangan. Perkara itu  bukan hanya berlaku di medan peperangan merai kemenangan tetapi terbawa-bawa kepada perlakuan-perlakuan melalui antara perorangan, mengula-gula dan meuar-uarkan dalam media massa dan siber serta memaklumkan kepada umum ketika perjumpaan, sukan, bengkel, mesyuarat, pakatan, konvensyen dan Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA). Tujuannya bagi menjelaskan bahawa yang mereka lakukan adalah benar menurut prinsip membunuh.

Apabila nama-nama  yang seiras berpadanan iaitu IS, ISIS dan ISS digabungkan menjadilah ia IS. Suatu nama yang amat digeruni oleh golongan kuffar dikongsi kedukaannya oleh golongan munafik.

Tahun 2014 adalah tahun kegemilangan IS, melakar sejarahnya tersendiri, mengatasi krisis di Ukraine, pencerobohan Israel ke atas GAZA Palestin, penembakan MH17, virus buatan manusia Ebola dan penyorokan MH370 yang diketahui oleh individu-individi yang menghadiri Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA).








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”