NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Wednesday 10 September 2014

KENDERAAN MOTOKAR PELBAGAI FUNGSI


Zaman dahulu masyarakatnya bergerak ke sana sini dengan berjalan kaki berbatu-batu. Apabila zaman berkembang dan teknologinya juga turut berkembang, maka terciptlah pengangkutan. Perkembangan zaman dan teknologinya seiring dengan pelbagai keadaan; sama ada teknologi angkasa lepas, teknologi pengangkutan, pembinaan, penerokaan, dan kajian-kajian terus berkembang. Sebelum itu, ada antara masyarakat bergerak menggunakan manusia dan binatang yang boleh diangkat, ditunggangi atau dibuatkan gerabak-gerabak untuk ditarik oleh manusia dan binatang-binatang. Dengan adanya kenderaan-kenderaan tersebut telah memudahkan manusia bergerak dari satu tempat ke satu tempat mengangkat barang-barang mereka. 

Mereka yang tinggal di sungai, menggunakan rakit-rakit sebagai alat perhubungan antara satu kawasan ke satu kawasan sebelum direkacipta sampan, bot dan jambatan. Masa yang berlalu telah mematangkan dan mengubah gelagat kehidupan manusia dengan perkembangan-perkembangan teknologinya.

Teknologi berkembang seiring dengan kehidupan manusia
Hari ini, teknologi terus berkembang seiring dengan perkembangan-perkembangan manusia yang hidup sezaman dengan perkembangan teknologi tersebut. Pengangkutan yang digunakan pada ketika ini dikenali sebagai motokar dengan pelbagai nama dan jenama. Motokar itu adalah kenderaan darat. Di kawasan pedalaman; kawasan bukit-bukau dan gunung-ganang, yang motokar sukar melaluinya, masyarakatnya masih menggunakan binatang sebagai kenderaan pengangkutan mereka. 
Zaman perkembangan motokar; daripada menggunakan tenaga manusia dan binatang, ditingkatkan lagi dengan penyediaan gerabak-gerabak untuk memudahkan pengangkutan barang-barang dengan kuantiti yang besar dan berat. Teknologi yang sedia ada itu terus berkesinambungan tanpa henti. Dipertingkatkan mutu kualitinya, direkacipta inovasi-inovasi baru menurut citarasa pengamal-pengamalnya, dan terus meluncur kehadapan tanpa memandang ke belakang lagi. Begitulah kemajuan-kemajuan teknologinya.

Teknologi berkembang menurut citarasa semasa masyarakatnya
Era mellenium, kereta-kereta yang dikeluarkan pada tahun-tahun sebelum 90an mulai diketepikan penggunaannya. Jika ada lagi digunakan juga sehingga tempoh hayatnya tamat. Ada yang dinaik taraf rekabentuknya semula menurut citarasa semasa kerana ada nilai nostalgianya di sana. Bagi pereka-pereka yang berinovasi, mereka akan mencari suatu kerangka perekaan yang boleh mencapai suatu piawaian menurut citarasa peringkat umur, jantina dan kemampumilikan kenderaan yang dikeluarkan itu, bersifat mesra pengguna dan keselesaan mengendalikannya.
Perbezaan antara gender antara lelaki dan wanita, seperti tidak lagi menjadi satu keutamaan dalam dunia pemanduan motokar-motokar itu terutamanya dalam memandu motokar untuk digunakan ke tempat kerja. Hatta motokar yang bersifat lasak pun boleh dikendalikan oleh kedua-dua jantina tersebut.
Kenderaan-kenderaan motokar itu bukan hanya digunakan untuk agen mengangkut manusia tetapi juga telah diubahsuai untuk mengangkut barang-barang perdagangan sehingga kepada pengangkutan persenjataan seperti kereta kebal, peluru berpandu dan meriam. Kenderaan-kenderaan yang mengangkut peluru-peluru berpandu anti pesawat atau peluru-peluru berpandu dari bumi ke bumi. Peluru-peluru berpandu itu pula melibatkan beratnya berpuluh-puluh tan. Peluru-peluru berpandu yang diangkut oleh kenderaan-kenderaan itu tidak perlu lagi dialihkan muatannya tetapi terus digunakan kerana kenderaan-kenderaan mengangkut peluru-peluru berpandu itu telah disediakan dan diubahsuai pasak-pasaknya, mengukuhkan kedudukannya dan melancarkannya daripada kedudukan yang telah ditetapkan.
Di samping mengangkut peralatan perang, kenderaan-kenderaan itu digunakan untuk mengangkut barang-barang yang berkualiti tinggi, penting, rahsia dan berat. Barang-barang yang sulit-sulit. Kenderaan-kenderaan tersebut digunakan mengangkut barangan daripada atau kepada pelabuhan dan kilang-kilang menuju ke destinasi-destinasi yang ditentukan.

Negara-negara pengeluar kenderaan bersaing secara sihat melebarkan perniagaan mereka menurut citarasa, mampu milik dan strategi-strategi pemasaran memikat perhatian pengguna
Negara-negara perindustrian yang mengeluar kenderaan-kenderaan motokar itu berlumba-lumba mempromosikan barangan mereka, bersaing secara sihat, mengeluarkan dengan kuantiti yang besar kenderaan keluaran syarikat bagi menghadapi pesaing-pesaing kenderaan buatan tempatan atau kenderaan-kenderaan import yang memasuki pasaran tempatan. Pengeluar-pengeluar kenderaan itu juga meninjau dan melihat potensi pasaran luar negara. Pengeluar-pengeluar kenderaan itu bukan hanya bersaing di pasaran terbuka di negara-negara kenderaan-kenderaan tersebut dieksport tetapi juga bersaing dipasaran tempatan, bersaing dengan kenderaan-kenderaan import. Perancang-perancang kenderaan yang hebat akan menganalisis potensi, mutu kualiti, peluang, berdaya saing, strategik-strategik meningkatkan jualan dan persaingan yang kompetitif berdaya maju.
Suatu yang menarik untuk dianalisisi adalah tentang kenderaan-kenderaan yang telah berada dipasaran di tarik balik dengan alasan tidak menepati spesifikasi mutu yang ditetapkan, berlaku kemudaratan kepada kenderaan yang berada di pasaran itu atau berlaku masalah teknikal kepada kenderaan-kenderaan tersebut, walaupun telah berada dalam pasaran beberapa tahun. Itulah keistimewaan perancang strategik pemasaran bagaimana hendak mengalih perhatian, menaik dan menarik citarasa klien-klien baru, menanamkan keyakinan kepada pengguna-pengguna yang sedia ada bagi melonjakkan jualan, mengkhabarkan tentang kelebihan-kelbihan kenderaan yang beredar di pasaran dan seterusnya mengingatkan orang ramai tentang jenama kenderaan tersebut. Secara tidak langsung ia adalah promosi, iklan dan hebahan untuk pengetahuan umum.

Pengalaman menjadikan seseorang pakar dalam bidang yang diceburi
Kepada pakar-pakar yang aktif mengubah suai kenderaan, mereka berusaha mempertingktakan kenderaan masing-masing supaya kelihatan cantik menarik, diubah dan dicat supaya menyinar, dipasang aksesori, ditambah kelajuan, mengubah bentuknya, mengganti enjin asalnya kepada enjin lain daripada jenama yang berlainan. Kadang-kadang pendawaiannya juga turut ditukar ganti.
Apabila Iraq (fokus kepada Iraq sahaja) diceroboh oleh Amerika Syarikat untuk kali kedua pada 20 Mac 2003 (Khamis), Amerika pula menyerang membabi buta, menyerang rumah-rumah kediaman, mensasarkan tempat perkumpulan awam, kawasan-kawasan perlindungan padat dengan orang ramai dan menjatuhkan bom-bom berkuasa tinggi untuk menakut-nakutkan dan membunuh mereka. Tidak cukup dengan bom melalui pesawat-pesawat pejuang digunakan lagi kapal terbang kapal terbang pengebom dan peluru-peluru berpandu yang dipandu oleh laser daripada kapal laut yang telah dikenal pasti peranti-peranti sasarannya, yang ada rakyat Iraq di sana, beribu-ribu rakyat awam Iraq mati dibunuh. 

Masyarakat antarabangsa menjadi dayus, dibunuh didepan mereka manusia-manusia yang berhati mulia, yang tidak terlibat menceroboh, merompak, agen-agen pengintip, kerana mereka adalah golongan-golongan miskin yang tidak berupaya dan tidak berdosa.
Dengan gembiranya Amerika Syarikat, NATO dan Iran dengan persekongkolan PBB senyum kerana membelasah Iraq yang diikat oleh PBB dengan sekatan-sekatan dan larangan-larangan yang diselia oleh Amerika Syarikat dan NATO dengan syarat-syarat tertentu. Tidak cukup dengan itu, Iraq dikeroyok oleh golongan-golongan penceroboh-penceroboh, penzalim-penzalim dan penjahat-penjahat yang sehingga hari ini dikenali wajah-wajah mereka. 

Hari ini, semalam dan besok hari, pasti dikenali wajah-wajah jahat itu. Berubahnya hari, situasinya juga akan berubah, pendekatan-pendekatan penjahat-penjahat itu juga berbeza; manis mulutnya, pemurah hatinya, mengambil hati masalah masyarakat yang boleh didungu-dungukannya. Mereka seperti haiwan sumpah-sumpah. Yang pasti ialah muda akan tua, kuat akan lemah dan hidup akan mati. Itulah perubahan yang akan berlaku.

Pemuda-pemuda berideologi diselaraskan tindakannya oleh pejuang-pejuang Khilafah Islamiyah untuk menghadapi penjahat-penjahat Amerika Syarikat, NATO dan Iran yang menceroboh Iraq
Kesan daripada itu, pemuda-pemuda nekad untuk bertindak balas kepada tentera Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya. Pemuda-pemuda itu adalah mereka yang kematian ayah, ibu, datuk, adik beradik, isteri, anak, saudara mara dan sahabat handai yang dibunuh oleh Amerika Syarikat ketika serangan membabi buta sama seperti Israel menyerang Gaza Palestin, termasuk menyerang tandas tahi dan pencawang elektrik. Pemuda-pemuda bangkit dengan semangat waja perwira.
Jika negara-negara seperti Jepun, Korea, Vietnam, Jerman, Italy, China dan banyak lagi dibom; datuk nenek mereka dibunuh, anak-anak mereka dibunuh, saudara mara mereka dibunuh dan kawan-kawan mereka mati dibom dan dibunuh, tidak bertindak balas, sebaliknya mengikut buntut Amerika Syarikat, NATO dan Iran, tetapi berbeza dengan pejuang-pejuang Khilafah Islamiyah, lain sifatnya. Termasuk Palestin, sampai masanya mereka akan menghalau orang-orang Israel daripada tanah Palestin. Amerika Syarikat, NATO dan Iran, akan tahu siapakah sebenarnya pejuang-pejuang Khilafah Islamiyah itu?
Mengambil manfaat daripada pakar-pakar yang aktif mengubah suai kenderaan-kenderaan motokar, pemuda-pemuda nekad memanfaatkan kenderaan-kenderaan, motokar-motokar mereka dengan teknologi terkini yang sukar dibayangkan oleh Amerika Syarikat, NATO dan Iran, menyendatkan kenderaan-kenderaan mereka dengan bahan-bahan peledak yang boleh memusnahkan kawasan-kawasan sasarannya. Mereka lakukan seperti itu, kerana itulah teknologi yang mereka miliki.  

Maka berlakulah pemuda-pemuda syahid (semoga mereka dirahmati oleh Allah s.w.t.) menggunakan kenderaan-kenderaan mereka menggempur penceroboh-penceroboh, penzalim-penzalim, perompak-perompak, penjahat-penjahat, pembunuh-pembunuh yang diketuai oleh Amerika Syarikat, NATO dan Iran; bersekutu, bersekongkol mengeroyok Iraq. Perkara tersebut berlaku semasa bermulanya pencerobohan Amerika Syarikat bersama sekutunya menggunakan tentera darat pada 20 Mac 2003.

Di samping pemgebomanan yang diselaraskan, pemuda-pemuda juga akan menyusup masuk menangkap tentera-tentera Amerika Syarikat, NATO dan Iran, ditayang video untuk paparan masyarakat antarabangsa yang akan mengaibkan mereka kerana menceroboh Iraq
Kini, scenarionya berbeza. Pemuda-pemuda nekad itu dipimpin oleh pejuang-pejuang Khilafah Islamiyah yang menggerunkan. Sasaran mereka diselaraskan dan dikenal pasti. Mereka akan menyusup masuk sehingga boleh mencekup tengkuk-tengkuk sasarannya untuk diambil dan selepas itu akan ditunjuk divideokan, disebarkan ke seluruh penjuru alam untuk tontonan umum. Ditengok oleh rakyat Amerika Syarikat, NATO dan Iran, bagaimana tentera-tentera mereka boleh di tangkap di kawasan-kawasan yang dikawal oleh tentera-tentera yang bersantai. Amerika Syarikat, NATO dan Iran, akan diaibkan oleh pejuang-pejuang itu. 

Bila berlaku, ia akan menjadi igauan dan fobia kepada mereka yang terlibat, muka-muka pemimpin-pemimpin mereka hendak disorok di mana kerana mengarahkan pencerobohan-pencerobohan, menzalimi manusia lemah, merampas minyak, membunuh, mendajal dan menjadikan manusia-manusia dungu sebagai benteng menghadapi pejuang-pejuang Khilafah Islamiyah di Iraq.
Jika trend yang berlaku itu berterusan tanpa henti; penyelarasan serangan, sasaran dikenal pasti, dilakukan secara sistematik, memberi impak yang besar dan terfokus di kawasan Iraq. Amerika Syarikat, NATO dan Iran, wajar menyediakan benteng-benteng yang kukuh bagi mengelak ramai tentera bertumbangan, jika berlaku dan ramai tentera mereka mati baharulah kepala kura-kura muncul daripada sorokannya. Waktu itulah dimunculkan MH370.

Amerika Syarikat, NATO dan Iran, menjadikan manusia dungu-dungu menjadi benteng pertahanan, sepatutnya pemimpin-pemimpin Amerika Syarikat, NATO dan Iran, turun kelapangan menyertai pertempuran menghadapi pejuang-pejuang singa itu, baharu kamu tahu siapa mereka di medan lapangan, jangan menjadi kura-kura duduk di bilik berhawa dingin
Berikut adalah benteng-benteng Amerika Syarikat, NATO dan Iran, di Iraq bagi mengurangkan kemusnahan kepada mereka dan membunuh golongan-golongan dungu yang bersekongkol dengan penjahat-penjahat dan dibawah arahan dan pengawasan Amerika Syarikat dan NATO:-

Benteng utara: Peshmerga, Amerika Syarikat, NATO dan kaum Kurdis.
Benteng barat: Ketumbukan tentera Arab Saudi, tentera Bashar Assad, tentera Lebanon dan tentera Israel (Bukit Golan)
Benteng selatan: Tentera Nouri Al-Maliki, pejuang-pejuang Syiah, tentera Kuwait dan Amerika Syarikat dan NATO.
Benteng timur: Ketumbukan tenteran Iran.

Jika pejuang-pejuang Khilafah Islamiyah berhadapan di daratan Insya Allah, penceroboh-penceroboh, penjahat-penjahat, perampas-perampas dan dajal-dajal yang bernafsu dengan minyak Iraq dengan izin Allah s.w.t., dengan mudah dimusnahkan. Mereka akan dibunuh untuk makanan anjing, burung, lalat, ulat dan cacing.
Kesan daripada pencerobohan Amerika Syarikat, NATO dan Iran ke atas Iraq, boleh menyebabkan negara mereka menghadapi masa depan yang malap. Ia malap bukan kerana letih berperang tetapi kerana kos-kos peperangan yang digunakan menjadi liabiliti kepada rakyat Amerika Syarikat, NATO dan Iran.

Pejuang-pejuang Khilafah Islamiyah dilahirkan oleh ibu-ibu merdeka, doa-doa yang diberkati, diutus khusus untuk menghapuskan kebongkakan manusia yang selalu melakukan kedajalan
Pejuang-pejuang Khilafah Islamiyah itu dilahirkan untuk menghancurkan hegemoni Amerika Syarikat, NATO dan Iran, yang bersendiwara di kawasan negara-negara yang diduduki oleh golongan-golongan ikhlas. 

Sesungguhnya ramai pejuang-pejuang sedang merentas sempadan memasuki Iraq bergabung dengan pejuang-pejuang Khilafah Islamiyah. Mereka hadir membantu mempertahankan hak-hak milik pejuang-pejuang Khilafah Islamiyah, lebih mulia daripada merampas hak orang ramai dan menjadi dayus melihat manusia tidak berdosa dibom, dikeroyok dan dibunuh beramai-ramai di hadapan mata mereka.
Kenderaan-kenderaan motokar yang dijadikan pengangkutan itu, kini telah diubah suai menjadi kenderaan-kenderaan pelbagai guna, bukan sahaja oleh masyarakat umum dan pemuda-pemuda nekad tetapi juga oleh pejuang-pejuang Khilafah Islamiyah.





































No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”