NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Saturday 3 October 2009

Syirik


Syirik  atau menyekutukan Allah adalah sesuatu yang amat diharamkan dan secara mutlak ia merupakan dosa yang paling besar. Ini berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Abi Bakrah bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Mahukah aku khabarkan kepada kamu dosa yang paling besar (tagi kali)? Mereka menjawab: Ya, wahai Rasulullah! Baginda bersabda: Menyekutukan Allah s.a.w.” (Muttafaq ‘alaih, al-Bukhari)

Setiap dosa kemungkinan diampuni oleh Allah s.w.t. kecuali dosa syirik, ia memerlukan taubat secara khusus, Allah berfirman: 


A048


“Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apajua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.” ( Q.S. al-Nisa: 48 ) 

Di anatara  bentuk syirik adalah syirik akhbar.  Syirik ini menjadi penyebab keluarnya  seseorang dari agama Islam, dan orang yang bersangkutan jika meninggal dunia dalam keadaan demikian,  akan kekal di dalam neraka.

Di antara bentuk-bentuk syirik yang umum berlaku di sebahagian besar negara-negara Islam adalah:

Menyembah kuburan

Menyembelih bintang selain Allah atau selain nama Allah

Menghalalkan perkara haram dan mengharamkan perkara halal

Menyakini bahawa  seseorang memiliki hak  dalam masalah halal dan haram selain Allah

Berhukum dengan perundangan jahiliah secara sukarela dan atas kemahuannya untuk menghalalkanya dan berkayakinan bahawa perkara itu diharuskan







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”