NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Saturday 9 October 2010

Ya’aqub mencari isteri


Sinopsis: Kisah Nabi Yusuf a.s. adalah petikan dari buku: Banu Ismail, karya Ustaz Abdul Hamid Jaudah Al-Sahhar, diterjemahkan oleh Safiah Abd Razak dan Sutina Sulaiman, diterbitkan oleh Dewan bahasa & Pustaka, Kuala lumpur (1995).


Nabi Ibrahim pernah menegah anaknya, Ishaq daripada mengahwini wanita-wanita dari kabilah-kabilah Kan’an kerana, mereka:

1.  Masih lagi meliputi kelalaian.
2.  Telinga mereka tertutup menerima     dakwah
3.  Mata mereka masih buta melihat      kekuasaan Allah.
4.   Hati mereka tetap keras membatu.

Ya’azar al-Dimasyqi, penjaga khazanahnya telah diutus ke Haran untuk meminang Rifqah, cucu saudaranya, anak Nahur. Begitu juga dengan ayahnya, beliau sendiri telah ke rumah bapa saudara ibunya yang bernama Laban untuk mencari seorang isteri daripada wanita-wanita kabilah itu bagi menghasilkan zuriat yang baik, bebas dari kabilah Kan’an ini.

Ya’aqub mengenang kembali kepada apa yang telah berlaku pada zaman remajanya. Beliau telah pergi ke Haran. Sesampainya di Bandar itu dia terpandang anak gadis bapa saudaranya, Rahil berhampiran telaga. Ya’aqub terpikat dengan kecantikannya dan dia segera pergi menemui bapa saudaranya untuk meminang anak gadis itu.

“Adakah kamu ada harta untuk perkahwinanmu?”

“Tidak! Tetapi saya sedia berkhidmat kepada pak cik sebagai bayaran mas kahwin pernikahan saya.”

“Baiklah, engkau mesti berkhidmat dengan pak cik selama tujuh tahun.”

“Aku memilih untuk  dikahwinkan dengan Rahil dan untuk itu aku bersetuju untuk berkhidmat dengan pak cik.”

“Itu adalah urusan antara aku dengan engkau.”

Nabi Ya’aqub mengembala ternakan bapa saudaranya selama tujuh tahun. Apabila selesai menyempurnakan syarat itu, pada suatu malam, beliau masuk ke dalam khemahnya. Didapatinya ada seorang wanita di situ. Ya’aqub menyangka wanita itu adalah Rahil, tetapi setelah siang barulah beliau sedar bahawa wanita itu adalah Liya, kakak tertua Rahil. Ya’aqub marah. Beliau segera menemui bapa saudaranya yang kebetulan sedang duduk bersama-sama  kaumnya.

“Pak cik telah menipuku. Pak cik telah menikmati hasil kerjaku selama tujuh tahun, tetapi tidak mengahwinkan aku dengan wanita yang dijanjikan.”

“Wahai anak saudaraku, engkau mahu memalukan aku di khalayak ramai?  Aku adalah bapa saudaramu, sama seperti ayahmu sendiri. Pernahkah kamu melihat seseorang itu mengahwini adik sebelum mengahwini  kakaknya terlebih dahulu! Bekerja denganku selama tujuh tahun lagi, kemudian baru aku kahwinkan engkau dengan adiknya pula.”

Ya’aqub akur dengan kata-kata bapa saudaranya itu. Beliau mengembala ternakan bapa saudaranya selama tujuh tahun lagi. Dalam tempoh ini beliau mendapat tujuh orang anak bernama Robil, Yahuza, Sham’an dan Lewi. Pada suatu malam, cita-citanya benar-benar menjadi kenyataan. Bapa saudaranya telah menghantar Rahil kepadanya. Itulah malam yang paling bahagia dalam hidupnya.

Rahil yang amat dicintai belum lagi melahirkan zuriat untuknya. Oleh itu, Rahil telah memberikan seorang jariahnya bernama Balha kepada Nabi Ya’aqub; suaminya. Liya juga menghadiahkan suaminya itu seorang jariah bernama Zulfah untuk menyaingi jariah Rahil. Kerukunan hidup keluarga Ya’aqub bergoncang disebabkan pergeseran yang berlaku di antara isteri-isterinya. Pertelingkahan juga berlaku di antara Ya’aqub dengan bapa saudaranya kerana Rahil.

Setelah sekian lama, Rahil pun melahirkan seorang anak lelaki yang dinamakan Yusuf, wajahnya begitu indah berseri-seri setelah melahirkan. Kegembiraan tergambar di wajah Ya’aqub suami isteri. Malangnya, selepas melahirkan anak kedua mereka; Bunyamin, Rahil meninggal dunia. Rahil merupakan pendorong dan sangat bererti bagi Nabi Ya’aqub selama ini. Yusuf pula merupakan anak yang paling disayanginya di antara kedua-dua belas orang anaknya yang lain. Tambahan lagi wajah yusuf mirip wajah isterinya, Rahil.

Pada suatu hari, anak gadis Nabi Ya’aqub Dinah daripada isterinya yang pertama telah keluar melihat tanam-tanaman. Gelagat Dinah diperhatikan oleh syakim, anak seorang ketua kabilah yang lain. Dia terpikat dengan kecantikan Dinah lalu menculiknya. Syakim telah mengambil Dinah sebagai isterinya. 

Perkahwinan ini amat memalukan Bani Israel. Peristiwa itu telah membangkitkan kemarahan mereka, tetapi apakan daya mereka tidak dapat berbuat apa-apa. Bilangan mereka terlalu sedikit, manakala semangat mereka sendiri sangat lemah. Mereka hanyalah orang dagang di bumi Palestin ini.

Bersambung …


Akan datang:  Yusuf dan pengkomplotan jahat abang-abangnya.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”