1.
Akhirat itu di depan.
Dunia itu di belakang.
Ajal itu dekat.
Perjalanan itu jauh.
Perbekalan itu sedikit.
Bahaya itu besar.
Dan jalan itu tertutup.
2.
Berjalan ke akhirat dengan banyaknya tipu daya, jika tanpa
penunjuk dan teman, adalah payah dan sukar.
Penunjuk-penunjuk jalan itu ialah kaum ulama. Merekalah
pewaris para nabi.
3.
Pengetahuan menuju ke akhirat itu terbahagi kepada ilmu
mu'amalah dan ilmu mukasyafah.
Dan ilmu mu'amalah itu adalah jalan kepada ilmu mukasyafah.
Adapun ilmu mukasyafah, mereka (para nabi) tidak
memperkatakannya selain dengan jalan rumus dan isyarat, yang berupa contoh dan
kesimpulan. Kerana para nabi itu tahu akan singkatnya pemahaman orang ramai
untuk memikulnya.
4.
Ilmu mu'amalah itu terbahagi kepada ilmu zahir dan ilmu
batin.
Ilmu zahir ialah ilmu tentang amal perbuatan anggota badan.
Ilmu batin ialah ilmu tentang amal perbuatan hati.
5.
Berlemah-lembut menarik hati orang kepada ilmu yang berguna
dalam kehidupan abadi, adalah lebih penting daripada kelemah-lembutan
menariknya kepada ilmu kesihatan, yang faedahnya hanya untuk kesihatan
jasmaniah belaka.
Faedah ilmu (agama) ini ialah membawa kesihatan kepada hati
dan jiwa, yang bersambung terus kepada kehidupan abadi.
Apalah ertinya ilmu kesihatan itu yang hanya dapat mengubati
tubuh kasar sahaja, yang akan hancur binasa dalam waktu yang tidak lama lagi.
6.
Sesungguhnya makanan hati ialah ilmu dan hikmah. Dengan dua
itulah hidupnya hati, sebagaimana tubuh hidup dengan makanan.
Orang yang tidak berilmu, hatinya jadi sakit dan kematian
hatinya itu suatu kemestian. Tetapi dia tidak menyedari hal itu kerana
kecintaan dan kesibukannya dengan dunia menghilangkan perasaan itu, sebagaimana
kesangatan takut kadang-kadang menghilangkan kepedihan luka buat seketika,
meskipun luka itu masih ada.
7.
Kita berlindung dengan Allah dari hari pembukaan apa yang
tertutup. Sesungguhnya manusia itu tertidur. Apabila mati, barulah dia
terbangun.
8.
Ilmu itu jalan ke negeri akhirat, kebahagiaan akhirat dan
jalan mendekatkan diri kepada Allah Ta’ala. Tidak akan sampai kepadaNya
melainkan dengan ilmu.
9.
Kedudukan yang tertinggi bagi seseorang manusia ialah
kebahagiaan abadi. Dan yang paling utama ialah jalan kepadanya. Tidak akan
sampai kepadanya selain dengan ilmu dan amal. Dan tidak akan sampai kepada amal
melainkan dengan mengetahui cara beramal.
10.
Dunia adalah tempat bercucuk-tanam bagi akhirat.
Dunia adalah alat yang menyampaikan kepada Allah Ta’ala,
bagi orang yang mahu mengambilnya sebagai alat dan tempat
tinggal,
tidak bagi orang yang mengambilnya menjadi tempat tetap dan
tanah air abadi.
11.
Yang paling mulia di atas bumi ialah bangsa manusia.
Yang paling mulia daripada bahagian tubuh manusia ialah
hatinya.
Guru bekerja menyempurnakan, membersihkan, mensucikan dan
membawa hati itu mendekati Allah.
Maka manakah pangkat yang lebih mulia daripada menjadi
perantara antara Tuhan dan makhlukNya, untuk mendekatkan kepadaNya dan membawa
mereka ke syurga tempat kediaman?
12.
Penguasa dan agama adalah dua anak kembar.
Agama itu pokok dan penguasa itu pengawal.
Sesuatu yang tidak berpokok, roboh.
Sesuatu yang tidak berpengawal, hilang.
13.
Tentang solat, ahli fiqh berfatwa dengan sah apabila solat
itu dikerjakan dengan bentuk segala perbuatan solat serta jelas
syarat-syaratnya, sekalipun ia lengah (lalai) dalam seluruh solatnya dari awal
hingga akhir, asyik berfikir menghitung penjualan di pasar, kecuali ketika
bertakbir.
Solat seperti itu tidaklah bermanfaat di akhirat.
14.
Wara’ itu mempunyai 4 tingkat :
1. Wara’ tingkat
pertama (wara’ orang awam).
2. Wara’ para solihin.
3. Wara’ para muttaqin.
4. Wara’ para siddiqin (peringkat tertinggi).
15.
Ilmu mukasyafah itu ialah ilmu batin. Dan itulah kesudahan
segala ilmu. Telah berkata sebahagian ‘ariffin : “Orang yang tidak mempunyai
bahagian daripada ilmu mukasyafah ini, aku khuatir akan buruk kesudahannya.
Sekurang-kurangnya ialah membenarkan ilmu itu dan tunduk kepada ahlinya.”
16.
Kami maksudkan dengan ilmu mukasyafah itu ialah terangkat
hijab yang menutupi sehingga jelaslah kenyataan kebenaran Allah pada semuanya
itu dengan sejelas-jelasnya, laksana mata memandang, yang tidak diragukan lagi.
17.
Ulama zahir itu hiasan bumi dan kerajaan.
Ulama batin itu hiasan langit dan alam malakut.
18.
Adapun mengenal Allah Ta’ala, sifat dan af’alNya serta
sekalian yang telah kami isyaratkan dalam ilmu mukasyafah, maka tidaklah
diperoleh dari ilmu kalam. Malahan hampir sahaja ilmu kalam itu menjadi hijab
dan penghalang.
19.
Tauhid mempunyai dua kulit.
Kulit pertama - mengucapkan Laa Ilaahaillallaah.
Kulit kedua – hati tidak berlawanan dengan ucapan tadi.
Manakala isi tauhid – melihat seluruh keadaan daripada Allah
Ta’ala dengan tidak menoleh kepada perantaraan. Dan beribadah kepadaNya dengan
ibadah yang tunggal kepadaNya. Tidak ia beribadah kepada yang lain.
20.
Tiap-tiap orang yang mengikut hawa nafsunya, dia telah
mengambil hawa nafsunya sebagai Tuhannya.
21.
Seorang yang bertauhid, dia tidak melihat melainkan Yang Esa
dan tidak menghadapkan wajahnya melainkan kepada Yang Esa itu.
22.
Adapun ilmu yang terpuji setinggi-tingginya ialah ilmu
tentang Allah Ta’ala, sifatNya, af’alNya, sunnahNya dalam menjadikan makhlukNya
dan hikmahNya pada tertibnya akhirat di atas dunia.
23.
Ilmu (tasawuf peringkat tinggi) itu adalah laut yang tak
diketahui dalamnya. Para perenang hanya dapat merenangi pantai dan tepinya
sahaja, sekadar yang mungkin ditempuhnya. Tidak dapat menempuh segala tepinya
selain para nabi, wali dan para ahli menurut tingkat masing-masing, yang
berbeza kesanggupan dan berlebih kurang takdir yang dianugerahi Allah Ta’ala.
Itulah ilmu yang tersembunyi, yang tidak ditulis pada
halaman kitab. Yang menolong untuk mengetahuinya ialah dengan jalan belajar dan
menyaksikan perihal keadaan ulama akhirat.
24.
Ilmu terpenting yang disia-siakan semua orang ialah ilmu
sifat hati, yang terpuji dna yang tercela daripadanya. Kerana tidak ada manusia
yang terlepas daripada sifat yang tercela seperti haloba, dengki, riya’,
takbur, sombong dan sebagainya. Semua itu membinasakan.
Menyia-nyiakan kewajiban tadi serta mementingkan amal
zahiriyyah, samalah halnya dengan melakukan perbuatan menggosok badan zahir
ketika menderita penyakit kudis dna bisul, tetapi melupakan usaha untuk
mengeluarkan benda (punca) penyakit dari tubuh dengan berbekam dan mencuci
perut.
25.
Ulama kosong – menunjukkan jalan kepada amal zahiriyyah,
sepertilah tabib-tabib di jalanan yang menunjukkan jalan dengan menggosok badan
zahiriyyah.
Ulama akhirat – tidak menunjukkan jalan selain dengan
mensucikan batin, mencabut benda-benda jahat yang merosakkan tanaman dan
akar-akarnya dari hati.
26.
Orang kebanyakan menempuh amal zahiriyyah, bukannya amalan
batin iaitu mensucikan hati nurani. Kerana amal zahiriyyah itu mudah, sedangkan
amalan hati itu sukar. Samalah seperti orang yang berasa payah meminum ubat
yang pahit lalu menggosok badan yang zahir sahaja. Maka terus-meneruslah dia
bersusah-payah menggosok dan bertambah pula benda-benda yang digosokkan,
sedangkan penyakitnya terus bertambah juga.
27.
Jika engkau mahu akan akhirat, mencari kelepasan dan
melarikan diri daripada kebinasaan abadi, maka berusahalah mempelajari ilmu
penyakit batin dan cara mengubatinya.
28.
Sesungguhnya apabila hati kosong daripada sifat yang
tercela, maka penuhlah ia dengan sifat yang terpuji. Apabila bumi telah bersih
daripada rumput, maka tumbuhlah padanya pelbagai tumbuh-tumbuhan dan
bunga-bungaan. Jika tidak kosong daripada rumput, maka tidaklah tumbuh yang
tersebut tadi.
29.
Janganlah engkau menghabiskan waktu dengan fardhu kifayah,
apatah lagi apabila sudah berdiri segolongan anggota masyarakat yang
mengerjakannya. Orang yang mengorbankan dirinya sendiri untuk kebaikan orang
lain itu bodoh. Alangkah dungunya orang yang telah masuk ular dan kala ke bawah
kain bajunya dan akan membunuhnya, lalu ia mencari alat pembunuh lalat untuk
membunuh lalat itu pada orang lain, yang tidak akan menolong dan melepaskannya
daripada ular dan kala itu.
30.
Janganlah engkau menghabiskan umur pada suatu ilmu sahaja
daripada ilmu-ilmu itu kerana benar-benar hendak mendalaminya. Hal ini kerana
ilmu itu banyak sedangkan umur itu pendek.
No comments:
Post a Comment