NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Tuesday 11 December 2012

Salam Dari PERKIM Pantai


Tahun baru sewajarnya kita memiliki azam baru sebagaimana pihak kerajaan atau swasta mengemukakan bajet mereka dengan mengumumkan bajet baru untuk tahun baru dan azam baru.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya lebih dahulu menanamkan azam tersebut sempena tahun baru dan menjadualkan aktiviti harian berdasarkan kalendar bulan, walaupun sebahagian besar aktiviti masyarakat dunia berdasarkan kalendar matahari.

Kedua-duanya mempunyai perbezaan yang tersendiri.

Walau bagaimanapun dari masa ke semasa kita digalakkan memohon taubat kepada Allah Tuhan Semesta Alam kerana dosa-dosa yang kita lakukan sama ada yang nyata atau tersembunyi.  

Di samping itu kesalahan ringan yang kita lakukan sesama manusia dikehendaki saling bermaafan.

Pautan fikiran, perasaan dan tindakan tersebut menjadikan kelibat yang kita lakukan menunjukkan keperibadian kita terhadap diri kita sendiri.

Marilah kita mengorak langkah baru, membina azam baru, membaharui niat dan meletakkan Islam sebagai keutamaan hidup nombor 1. Tiada yang lebih utama melainkan yang terutama Allah s.w.t. Yang Maha Esa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”