NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Friday 28 December 2012

Pengecut Menjadi Mangsa Pengganas



Daripada Abdullah bin Amr bin ‘Ash r.a berkata:


“Aku mendengar Rasulullah saw bersabda: 

“Bahawa Allah s.w.t. tidak mencabut (menghilangkan) ilmu itu sekaligus dari (dada) manusia. Tetapi Allah s.w.t. menghilangkan ilmu itu dengan mematikan alim ulama. Maka apabila sudah tiada alim ulama, orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka. Maka apabila pemimpin yang jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Mereka sesat dan menyesatkan orang lain.” ( H.R. oleh Imam Muslim )

Daripada Tsauban r.a. berkata,  Rasulullah s.a.w. bersabda:


"Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka".

Maka salah seorang sahabat bertanya:


"Apakah kerana kami sedikit pada ketika itu."

Nabi s.a.w. menjawab:


"Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir. Allah s.w.t . akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu dan Allah s.w.t. akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan’."



Seorang sahabat bertanya:

"Apakah wahan itu wahai Rasulullah?"


Nabi s.a.w. menjawab:

"Cinta dunia dan takut pada mati". ( Hadit diriwayatkan oleh Abu Daud )



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”