NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Thursday 19 September 2013

AIR MATA PRESIDEN MURSI



Sudahkah kita kenal atau tahu siapa Dr Muhammad Mursi? Apakah kisah di sebalik segala yang terjadi di Bumi Kinanah itu? Mungkin ada yang sudah cukup tahu atau tentu ada yang tidak tahu apa-apa.

Justeru, saya mencadangkan anda menjamah buku AIR MATA PRESIDEN MURSI dengan segera dapatkannya di SINI.

Moga ia sedikit sebanyak memberikan penjelasan dan kefahaman kepada diri, insya’Allah.
Sedikit, saya sertakan sinopsis buku ini yang ditulis oleh Saudara Pirman.

Moga bermanfaat, insya’Allah.
____________________________


Air Mata Presiden Mursi

Rampasan kuasa selalu meninggalkan luka, baik bagi rakyat mahupun yang dikudeta. Rangkaian peristiwa itu sering kali diiringi kekerasan berdarah, bermula daripada pengasingan, intimidasi, hingga pembunuhan beramai-ramai. Perebutan kuasa biasanya diawali dengan pembunuhan pendapat awam bahawa mangsa memang layak dikudeta.

Inilah yang terjadi di Mesir pada awal Julai lalu. Ironisnya, rampasan kuasa di Mesir terjadi pada abad ke-20, ketika demokrasi didakwa sebagai sistem terbaik untuk tatanan dunia saat ini.

Presiden Dr Muhammad Mursi yang terpilih secara sah dalam pilihanraya demokratik sepanjang sejarah Mesir dijatuhkan tentera pimpinan Jeneral Abdul Fatah as - Sisi. Rampasan kuasa bukan kehendak murni tentera (halaman 3).

Manager Nasution, salah seorang anggota Komuniti Nasional Hak Asasi Manusia (Komnas HAM), berkata rampasan kuasa adalah kejahatan kemanusiaan, pengkhianatan demokrasi, serta mengorbankan rakyat dan masa depan Mesir (halaman 51).

Kenyataan itu seakan-akan terbukti setelah berlanjutnya aksi aman yang dilakukan para penyokong Presiden Dr Muhammad Mursi.

Bukan saja di Mesir yang telah berlangsung lebih dari sebulan, melainkan juga sokongan pelbagai belahan dunia. Pada aksi aman di Mesir, tentera bertindak membabi buta. Sudah tiga kali tentera menembak demonstran aman.

Hingga kini, kira-kira 500 orang tewas. Mesir adalah negara pertama yang mengiktiraf kemerdekaan Indonesia.

Sebagai memberikan gambaran yang utuh tentang rampasan kuasa 3 Julai 2013 ini, AM Waskito mengambil inisiatif untuk menulis buku Air Mata Presiden Mursi.

Buku yang terbit beberapa minggu selepas rampasan kuasa ini memberi perspektif seimbang. Di dalamnya disediakan data saintifik dan analisis. Selain turut membedah sejumlah pemberitaan media massa nasional.

Banyak sebab yang melatar belakangi kudeta berdarah, seperti penilaian Mursi gagal mengangkat ekonomi rakyat. Padahal, jika mahu jujur​​, kepimpinan ini telah berjalan satu tahun lebih tiga hari.

Sungguh sangatlah tidak mungkin seorang presiden memperbaiki kerosakan yang telah dilakukan selama 30 tahun hanya dalam masa satu tahun (halaman 106) .

Di sisi lain, ditemukan pula fakta bahawa awal mula rampasan kuasa terjadi lantaran presiden yang merupakan kader Ikhwanul Muslimin ini menolak pinjaman sebanyak 4.8 bilion dollar dari IMF.

Dengan alasan kemandirian, Mursi mantap menolak pinjaman itu. Alhasil, IMF menghulurkan dana segar sebanyak 1.3 bilion dollar kepada tentera Mesir di bawah komando Jenderal as-Sisi. Dan dana itulah yang menjadi mahar untuk rampasan kuasa (halaman 58).

Fakta lain, beberapa hari selepas Mursi dilanti , sempadan Mesir dan Palestin langsung dibuka sehingga warga Palestin boleh keluar - masuk Mesir tanpa pemeriksaan ketat. Lalu selepas rampasan kuasa terhadap Mursi, pintu sempadan itu ditutup lagi (halaman 63).

Pada akhirnya, rampasan kuasa dengan dalih apa pun adalah tindakan yang menodai demokrasi. Dunia berharap tidak ada lagi darah yang tumpah. Apalagi, demo aman penyokong Mursi yang sudah dilakukan lebih dari 30 hari di lapangan R4bia Al Adawiyah ini telah menelan 500-an korban jiwa.

Aksi aman penyokong Mursi bukan tuntutan. Kerana majalah sekelas Time pada edisi bulan Julai mengeluarkan sebuah liputan dengan judul World s Best Protesters. Gelaran itu diberikan kepada demonstran aman yang setia menyokong presidennya.

Dengan jumlah massa jutaan, tidak ada tumpukan sampah di tempat aksi. Bahkan mereka melakukan seluruh aktiviti di medan aksi itu tanpa kekecohan, dengan tetapan yang sangat baik. Semoga keadilan akan segera tertegak.

Diresensi Pirman lulusan SMA N 1 Comal , pelajar teladan tingkat Kabupaten Pemalang, 2006.
Tajuk               : Air Mata Presiden Mursi
Penulis             : AM Waskito
Penerbit          : Pustaka Al Kautsar – Jakarta
Cetakan         : I Julai 2013
ISBN               : 978-979-592-640-5
____________________________________________
Sedikit terjemahan ke Bahasa yang mudah difahami.

Dapatkan segera di MAAt
Posted Yesterday by Mujahidah Fie Sabilillah


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”