NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Sunday 21 April 2013

Datuk Kamilia Ibrahim: Pejuang Berprinsip


Secara peribadi saya tidak mengenali Datuk Kamilia Ibrahim, mantan Naib Ketua Wanita UMNO Malaysia yang bertanding atas tiket bebas kerana kecewa dipinggirkan daripada arena politik peringkat kebangsaan.

Kekecewaan beliau itu diluahkan melalui kenyataan laman sosialnya: “Saya  Kamilia Ibrahim telah disahkan oleh SPR sebagai calon bebas Parlimen Kuala Kangsar, dan dengan ini mengumumkan perletakan jawatan selaku Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Naib Ketua Wanita UMNO Malaysia, Ketua Wanita UMNO Kuala Kangsar, dan Ahli Umno," tulis Datuk Kamilia.

Sebagai seorang yang berprinsip, saya amat berbangga dengan Datuk Kamilia kerana sebagai seorang ahli parti yang terkuat di kalangan banyak parti yang  ada di negara kita dan beliau pula berada pada posisi atau hierarki yang atas tiba-tiba dinafikan potensi beliau sedangkan beliau telah melalui pelbagai peringkat untuk sampai kepada kedudukan tersebut. Dengan kedudukan tersebut setidak-tidaknya Datuk Kamilia boleh mengatur strategi, menyumbang tenaga dan idea kepada kejayaan parti terutamanya menghadapi PRU13.

Saya menjangkakan dan mungkin Datuk Kamilia juga bersetuju bahawa adalah sukar untuk beliau memenangi kerusi parlimen kawasan tersebut dalam pertandingan tiga penjuru disebabkan oleh keadaan kekurangan jentera pilihan raya, keputusan bertanding pada saat-saat akhir, bergerak atas tiket bebas dan  menentang calon daripada parti berpengaruh: BN dan PR, tetapi sekurang-kurangnya beliau telah  membuktikan bahawa dalam perjuangan, kita wajar memiliki prinsip. Kalah atau menang dalam pertandingan adalah perkara biasa tetapi yang pastinya beliau telah melakukan kejutan diluar jangkaan.

Barangkali ramai lagi individu seperti Datuk Kamilia tidak mendapat tempat bertanding sepertinya sama ada di dalam parti atau parti-parti lain tetapi setidak-tidaknya mereka itu berada dalam lingkungan ahli biasa atau jawatankuasa tertinggi parti sahaja berbeza dengan beliau.

Dalam suasana pertarungan sengit untuk mendapatkan kerusi parlimen; kelekaan  dalam menyusun kekuatan anggota,  mengemaskini gerak kerja, mengatur strategi dan mengeratkan kesepakatan adalah suatu yang wajib diadakan dan terlerainya ikatan tersebut akan memberi kekecewaan selepas pembuangan undi pada 5 Mei 2013 bersamaan 24 Jamadil Akhir 1434H (Ahad).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”