NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Thursday 11 April 2013

P121 Lembah Pantai: Calon BN Dan PR Memiliki Kelebihan Tersendiri



Pertembungan antara Barisan Nasional yang diwakili oleh Pengerusi Penyelaras Barisan Nasional Lembah Pantai, Datuk Raja Nong Chik bin Raja Zainal Abidin, dengan penyandang  kerusi Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah binti Datuk Seri Anwar yang mewakili Parti Keadilan Rakyat (Pakatan Rakyat) memperlihatkan bahawa persaingan sengit untuk mendapatkan kerusi Parlimen Lembah Pantai tetap berlaku, tanpa menafikan pertandingan yang lebih hebat pada semua kawasan sama ada  di peringkat Parlimen atau Dewan Undangan Negeri  hatta yang melibatkan pertarungan sesama pakatan rakyat di kawasan yang sama ditandingi. Kehadiran calon-calon bebas bertanding hanyalah untuk meraikan Pilihan Raya Umum ke-13 sahaja. Barangkali juga untuk dicatatkan sebagai rekod sejarah kerana bertanding pada pilihan raya ke 13 untuk tahun 2013.  Angka:  1313.

Secara ironisnya, Nurul Izzah binti Datuk Seri Anwar mempunyai kelebihan tersendiri yang bukan sahaja dilihat kepada pengaruh ayahnya tetapi kekerapan beliau mendekati pengundi di kawasan Parlimen Lembah Pantai dan penampilan beliau yang boleh meraih simpati khalayak. Kebolehan beliau mengemukakan sesuatu isu dan membangkitkannya untuk pengetahuan umum adalah suatu yang diharapkan sama ada di peringkat parlimen, sebaran media masa atau ceramah umum. Dengan membawa isu-isu terkini dan disokong dengan fakta menjadikan ia sukar disanggah berdasarkan fakta dengan fakta.

Manakala jentera pilihan raya pula adalah tidak menjadi masalah baginya  kerana di samping memiliki jentera parti, kehadiran aktivis-aktivis Parti Islam SeMalaysia (Pas) yang memang dikenali tahan lasak, berdisiplin dan memiliki komitmen yang tinggi sama ada golongan veteran atau pemuda pemudinya yang senentiasa bersedia menyumbang tenaga, masa dan wang ringgit secara percuma, dan sokongan padu daripada penyokong-penyokong  Parti Tindakan Demokratik (Dap).

Bagi Barisan Nasional, setelah pengunduran Datuk Seri Shahrizat binti Abdul Jalil daripada bertanding di kawasan Parlimen Lembah Pantai adalah dijangkakan individu yang layak mewakili Barisan Nasional tidak lain tidak bukan iaitu Datuk Raja Nong Chik bin Raja Zainal Abidin. Beliau bukan sahaja Penyelaras Parlimen Lembah Pantai tetapi juga menteri yang kerap bersama rakyat dan masyarakat di kawasan Parlimen Lembah Pantai.

Kelebihan yang ada pada Datuk Raja Nong Chik kerana beliau adalah Menteri Wilayah Persekutuan Dan Kesejahteraan Bandar yang bertanggungjawab secara langsung kepada rakyat di Wilayah Persekutuan, khususnya di kawasan Parlimen Lembah Pantai. Hubungan baik beliau dengan penduduk dan kakitangan kerajaan adalah suatu kelebihan yang sepatutnya tidak disia-siakan dan mesti digemblengkan sepenuhnya. Dengan sumber yang beliau miliki daripada ahli UMNO: veteran, wanita dan pemuda, dan rakan-rakan dalam Barisan Nasional sewajarnya diselaraskan kerana kekuatan yang dimiliki jika tidak digunakan amat mengecewakan.

Catatan ini disediakan tidak berpihak kepada mana-mana individu. Cuma kita berharap bahawa mereka yang pernah memberikan harapan dan sokongan tidak diabaikan apabila kita berada dalam keadaan yang selesa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”