NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Friday 26 April 2013

Anak Yatim



Siapakah yang dimaksud dengan anak yatim? Apakah perbedaan antara anak yatim dan anak piatu? Bagaimana pula dengan anak yatim piatu?

Yatim Piatu adalah seseorang yang tidak lagi memiliki ayah dan ibu. Yatim, dari bahasa Arab, ertinya seseorang yang tidak memiliki ayah, dan piatu adalah seseorang yang tidak memiliki ibu. Dalam kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, yatim maksudnya anak yang kematian ibu atau bapa. Yatim piatu pula adalah anak yang kematian ibu dan bapa - yang kematian kedua-dua ibu bapanya.

Menurut istilah syarak yang dimaksudkan dengan anak yatim adalah anak yang ditinggal mati oleh ayahnya sebelum dia baligh. Had atau sempadan umur seorang anak disebut yatim adalah ketika anak tersebut sebelum baligh dan dewasa, berdasarkan sebuah hadith yang menceritakan bahwa Ibnu Abbas r.a. pernah menerima surat dari Najdah bin Amir yang berisi beberapa pertanyaan, salah satunya tentang batasan seorang disebut yatim, Ibnu Abbas r.a.  menjawab, maksudnya:


“Dan kamu bertanya kepada saya tentang anak yatim, kapan terputus predikat yatim itu, sesungguhnya predikat itu putus bila ia sudah baligh dan menjadi dewasa." (H.R. Imam Muslim).

Perkataan piatu bukan berasal dari bahasa arab, kata ini dalam bahasa Indonesia atau bahasa Melayu dinisbatkan kepada anak yang ditinggal mati oleh ibunya, dan anak yatim piatu: anak yang ditinggal mati oleh kedua orang tuanya.

Sabda Nabi s.a.w., maksudnya: 

“Barangsiapa mengambil anak yatim dari kalangan muslimin, dan memberinya makan dan minum, Allah akan memasukannya ke surga, kecuali bila ia berbuat dosa besar yang tidak terampuni.” (H.R. Imam Turmudzi)

“Sebaik-baik rumah kaum Muslimin ialah rumah yang di dalamnya anak yatim diperlakukan dengan sebaik-baiknya, dan sejelek-jelek rumah orang Islam ialah rumah yang di dalamnya anak yatim diperlakukan dengan jelek.” (H.R. Ibnu Mubarak)

Tragedi menjadi anak yatim amatlah perit kerana dalam usia  muda adalah suatu yang sukar terpaksa diharungi dengan keadaan duka kerana ketiadaan belaian kasih sayang daripada orang yang tersayang, mengadu perasaan dan mengharapkan simpati sama ada ibu atau bapa atau kedua-duannya. Kesukaran tersebut semakin berat apabila anak tersebut berstatus fakir atau miskin. Lagi parah jika ditinggalkan dengan hutang atas nama anak yatim tersebut.

Sifat anak yatim boleh menjerumuskan dirinya ke arah penyelewengan, masa depan yang sukar dan dipergunakan atau menjadi alat untuk kepentingan penjaganya. Jika berlaku perkara tersebut ia turut menyusahkan masyarakat, menghancurkan pembangunan negara, memecah-belahkan perpaduan umat, menghuru-harakan akhlak anak-anak yang sebaya dengannya dan berleluasanya kerosakan di sana-sini .

Allah s.w.t. memberi kita akal insani wajar menyantuni, membantu, memberi sokongan dan dorongan kepada anak-anak tersebut supaya mempunyai keyakinan diri,  menyayangi mereka agar berasa tidak terasing daripada masyarakat dan rakan sebaya. Pembesaran mereka pula seiring dengan perkembangan rakan-rakan yang mempunyai ibu bapa yang tersayang.

Firman Allah s.w.t.:


A220


"Mengenai (urusan-urusan kamu) di dunia dan di akhirat dan mereka bertanya lagi kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (masalah) anak-anak yatim. Katakanlah: "Memperbaiki keadaan anak-anak yatim itu amatlah baiknya", dan jika kamu bercampur gaul dengan mereka (maka tidak ada salahnya) kerana mereka itu ialah saudara-saudara kamu (yang seagama); dan Allah mengetahui akan orang yang merosakkan (harta benda mereka) daripada orang yang hendak memperbaikinya. Dan jika Allah menghendaki tentulah Ia memberatkan kamu (dengan mengharamkan bercampur gaul dengan mereka). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (Q.S. Al-Baqarah: 220)


A009


“Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya,” (Q.S. Al-Dhuha: 9)


A001

A002


“Tahukah engkau akan orang yang mendustakan agama (meliputi hari pembalasan)? Orang itu ialah yang menindas serta berlaku zalim kepada anak yatim,” (Q.S. Al-Ma’un: 1-2)

Adalah menjadi kewajiban bagi individu yang mempunyai hubungan kekeluargaan supaya mendidik, memberi dorongan dan mencukupkan keperluan hidup mereka supaya sama seperti anak-anak yang lain.

Jika keluarganya tidak berkemampuan maka menjadi tanggungjawab pemerintah menanggung semua keperluan anak yatim tersebut supaya mereka membesar dengan kasih sayang, terdidik, dipimpin dan menanggung keperluan hidupnya supaya pembesarannya tidak tergelincir kepada kebinasaan, menjadi jahat, tertekan, tidak senonoh, tidak tentu arah dan terpesong dari ajaran Islam.


Nota:

Pengertian Predikat:  kata atau kata-kata dalam bentuk frasa yang menerangkan sesuatu yang menjadi subjek sesuatu ayat; cerita. Atau bahagian ayat yang menandai apa yang dikatakan atau dinafikan tentang subjek.


Sila lihat juga:

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”