NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Thursday 9 June 2016

MUHAMMAD ALI KEBANGGAAN WARGA AMERIKA



Muhammad Ali wajar dijadikan contoh teladan oleh pemerintah Amerika Syarikat sebagai manusia yang amat bersyukur kepada Tuhan kerana sifat-sifat yang ada pada dirinya. Muhammad Ali mula menyedari kehebatan Tuhan apabila ia berada pada kemuncak kariernya sebagai peninjau terbilang, manusia hebat pada zamannya.

Dengan kekuatan yang ada pada Muhammad Ali,  ia tidak bongkak, sombonng dan menindas orang susah. Ia juga tidak menyerang negara-negara miskin dan membunuh manusia yang dianggap olehnya sebagai musuh. Tidak memeras ugut, menekan dan berkomplot jahat.

Amerika Syarikat wajar belajar dan meneladani sikap Muhammad Ali yang namanya sebelum masuk Islam dikenali sebagai ‘Casius Mercelus Clay’. 

Pada saat ini Amerika Syarikat berada pada kedudukan  ‘Superpower ketenteraan’, jika terlambat barangkali Amerika Syarikat  akan dikenang sebagai negara yang pernah memimpin dunia dan berakhir dengan kemusnahannya tanpa belaskasihan daripada musuh-musuhnya.

Setelah kemusnahannya, Amerika Syarikat akan bangkit pula tetapi dengan wajah baru dipimpin oleh manusia-manusia yang tawaduk dari generasi muslim seperti Muhammad Ali. Sebagaimana Rusia ketika ini juga berada dalam posisi ‘superpower ketenteraan’ bersama-sama dengan Amerika Syarikat. Rusia juga wajar menilai sikapnya terhadap musuh-musuhnya. Belajarlah daripada Islam supaya tidak terlajak menjadi gila.

Satu contoh yang menarik tentang sifat anak-anak muda Amerika Syarikat dan Rusia adalah dalam perihal ‘keyakinan diri’. Mereka sanggup merentas lautan dan daratan semata-mata ingin bergabung dengan pejuang-pejuang Daulah Islamiyah di wilayah-wilayah Daulah Islamiyah terutamanya di Syam dan Baghdad. Pemuda-pemuda itu akan membela Daulah Islamiyah apabila dianiayai atau dikhianati oleh musuh. Maka, pemuda-pemuda Amerika Syarikat dan Rusia itu akan bertembung sesama warganya apabila ketumbukan tentera bersemuka di medan peperangan.

Pada episod akhirnya, pemuda-pemuda Islam Amerika Syarikat dan Rusia akan menjadi mercu kegemilangan kepada negara mereka, pada suatu hari nanti sebagaimana Muhammad Ali menjadi mercu kehebatan Amerika Syarikat pada zaman ini. Manakala pemimpin-pemimpin yang ada pada zaman ini akan lenyap dan mati dengan dirinya berserta dengan kelompok-kelompok kedajalannya.

Tetapi ingat sampai saatnya kamu/kita juga akan lenyap dan mati kerana setiap yang bernyawa pasti akan mati. Kebanggaan yang telah dimiliki sudah tiada bernilai lagi hanya kepada Tuhan Allah s.w.t. membalas akan kebaikan-kebaikan yang telah dilakukan semasa hidup di dunia. Pembalasan baik ditentukan di akhirat.

Bertaubatlah sebelum terlambat.








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”