NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Tuesday 31 May 2016

ALEPPO: MARILAH-MARILAH RUSIA BERKOMPLOT DENGAN BASHAR AL-ASSAD DAN HIZBULLAT



Rusia menumpukan sasarannya di Aleppo. Rusia dibanding dengan Amerika ia angkut peralatan ketenteraan dan tenteranya sekali ke Syria sebagai sokongan padu kepada Bashar Al-Assad sehingga membina beberapa pangkalan tentera di Latakia dan sebuah pangkalan udaranya telah diserang musnah oleh singa-singa Daulah. Rusia bukan sahaja menghadirkan tenteranya dengan pesawat pengebom, penyerang dan pengintip tetapi semua kekuatan ketenteraan dan penasihat tentera digerakkan di sana. Hebat Rusia.

Amerika hanya membekalkan peralatan perang kepada faksi-faksinya di Syria terutama di Aleppo melalui FSA dan beberapa kumpulan lain. Amerika tidak berani terjun dengan membuka pangkalan udara dan markasnya sendiri kerana ada sebabnya. Amerika tidak berani berhadapan dengan Kumpulan Nusra dan singa-singa Daulah di sana.

Walau bagaimanapun, Amerika hanya akan memenangi peperangan di Aleppo jika ia membekalkan selengkapnya peralatan senjata canggih kepada faksi-faksinya di sana sebagaimana Rusia menggunakan kekuatannya mempertahankan Bashar Al-Assad daripada terkepong oleh kumpulan-kumpulan penentang termasuklah yang pro-Amerika, Jabhat Al-Nusra dan singa-singa Daulah.

Peperangan pelbagai penjuru itu memerlukan strategik yang mantap untuk merealisasikan potensi masing-masing di sana bagi merai kejayaan.

Tentera Bashar Al-Assad yang disokong oleh Rusia, Iran dan Hizbullat (Hizbullah) berhempas pulas mempertahankan Syria daripada singa-singa Daulah, Jabhat Al-Nusra, Amerika dan FSA serta faksi-faksinya yang disokong oleh Amerika dan kesatuan negara-negara Arab.

Peperangan yang meletus di sana melibat perang pelbagai penjuru:


  1. Singa-singa Daulah

BERHADAPAN DENGAN


  1. Jabhat Al-Nusra dan faksi-faksinya

BERHADAPAN DENGAN


  1. Jaish Al-Islam dan Failaq Al-Rahman dan faksi-faksinya

BERHADAPAN DENGAN


  1. Amerika, FSA dan faksi-faksinya

MENENTANG/MELAWAN


  1. Rusia
  2. Basher Al-Assad dan tenteranya
  3. Iran
  4. Hizbullat





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”