NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Friday 13 May 2016

STRATEGI PERANG DI EROPAH TIMUR MENGARAK TENTERA DI SYAM DAN BAGHDAD



Amerika, NATO dan sekutunya, Rusia dan Iran terus mempergiat gerakan ketenteraan mereka di wilayah-wilayah Daulah Islamiyah terutamanya di Syam dan Baghdad. Mereka tanpa henti melipat gandakan kekuatan ketenteraan dari hari  ke sehari sama ada dengan merekrut penduduk setempat atau terus menghantar ketumbukan tentera mereka ke lokasi-lokasai selamat yang jauh daripada medan peperangan. Walau bagaimanapun, pergerakan ketenteraan lambat laun akan sampai ke titik pertemuan, pertempuran pun sukar dielakkan. Walaupun Amerika dan Rusia berperang menggunakan pesawat-pesawat di wilayah-wilayah Daulah Islamiyah; pesawat pengebom, penyerang, pengangkut, helikopter dan drone. Mereka juga menggunakan peluru berpandu dan artileri  pelbagai versi untuk menyerang sasaran musuh tetapi sehingga saat ini, suara-suara kemenangan dipihak dajal seperti jauh daripada impian kejayaan kerana pejuang-pejuang Daulah Islamiyah terus memasak panji-panji tegak menjulang kalimah sucinya, di syam dan baghdad: ‘LAA ILAHAH ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH’.

Walaupun wilayah Daulah Islamiyah dikeroyok dan diserang daripada pelbagai penjuru, semakin ramai pula pemuda-pemuda Amerika, Eropah dan Rusia berduyung-duyung menuju wilayah-wilayah tersebut untuk berbaiah dan mempertahankannya.

Pemunggahan persenjataan bukan sahaja diangkut melalui jalan darat tetapi ia juga dibawa melalui udara dan laut. Puluhan armada bergerak berulang-alik menuju pelabuhan-pelabuhan pesisir Laut Mediterranean dan yang berlabuh di Laut Mediterranean menceritakan segala-galanya tentang kerancakan aktiviti armada-armada perang itu.

Ia kerana pertentangan ideologi; di antara yang haq berhadapan dengan yang batil, di antara mempertahankan negara daripada pencerobohan mengaut minyak-minyak murah, di antara pembawa kebaikan dan melakukan kerosakan, di antara pembawa panji-panji kebaikan menentang pengusung-pengusung kedajalan merentas sempadan dan di antara strategi silap mata dengan fokus yang terpimpin,

Di Eropah Timur, Amerika dan sekutunya NATO, tidak akan bergerak jauh kerana Rusia sedang menelitinya secara cermat dan sekali jentikan yang mengenainya akan dibalasnya dengan leburan segala-galanya. Perkara itu dapat diperhatikan melalui pertempuran di antara tentera Ukraine dengan  pihak pemisah yang pro-Rusia. Ia berkesudahan dengan gencatan senjata. Anggaplah bahawa timur Ukraine dan semenanjung Crimea  dalam pelukan Rusia. Amerika dan NATO ternganga melihat kepantasan Rusia.

Amerika tidak akan beraksi di hadapan tetapi ia akan menjolok bontot sekutu-sekutunya yang berada di barisan hadapan untuk menguis-uis bagi menjustifikasikan sesuatu tindakan. Isyarat-isyarat lampu amaran di Eropah tidak kelihatan/kedengaran lagi kerana ia strategi peperangan mengalih perhatian sebagaimana MH370 melambai-lambai Amerika dan MH17 ditembak.

Syam dan Baghdad menyediakan kuburan kepada tentera-tentera Amerika, NATO dan sekutu-sekutunya, Rusia dan Iran. Jika Arab Saudi dengan sekutunya, 34 buah negara yang berkampung membariskan tentera mereka di sempadan merentas masuk ke Baghdad atau Syam maka, mereka juga wajar menyediakan keranda-keranda untuk membawa balik tentera-tentera mereka yang terkorban nanti kerana pengganasan-pengganasan sedang memagari lingkaran sempadan dengan api-api mematikan.

Bisikan-bisikan yang mengkhayalkan itu melambai-lambai kepada mereka yang padu akalnya terarah di sana maka tidak sukar difahami bahawa Israel pun sedang berkolaborasi untuk menyediakan penampan-penampan baginya; Mesir dan Jordan.

Peperangan di wilayah-wilayah Daulah Islamiyah akan bertambah menarik apabila para singa-singa Daulah Islamiyah telah menamatkan latihan mereka. Kemudian mereka diberi tugasan dan arahan untuk bertindak balas sama ada di wilayah-wilayah Daulah Islamiyah, sempadan-sempadan negara musuh, atau merempuh sempadan dan melakukan kegoncangan di pusat-pusat kebudayaan negara-negara yang menceroboh wilayah Daulah Islamiyah. Ia suatu tindakan yang proaktif.

Maka peperangan ini akan berlanjutan kerana harga minyak merudum jatuh dan bekalan-bekalan senjata mudah disalurkan mengakibatkan pejuang-pejuang Daulah islamiyah bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Bagaimana mungkin untuk mengalahkan mereka?

Mereka pula belum lagi menggarap potensi sebenarnya.







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”