NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Tuesday 31 May 2016

SYRIA DAN IRAQ: AMERIKA /RUSIA/IRAN AKAN KALAH



Amerika, Rusia dan Iran bersungguh-sungguh menggunakan produk ketenteraan mereka dieksport ke Syria dan Iraq kemudian produk-produk tersebut digunakan oleh mereka semula untuk menghadapi singa-singa Daulah yang sedang menunggu ketibaan mereka.  Ketibaan gabungan-gabungan tersebut dipelbagai lokasi kemudian bersekutu dengan anak-anak watan untuk menentang singa-singa Daulah. Singa-singa Daulah itu pula telah mendeklarasikan bahawa Daulah Islamiyah diwujudkan di Raqqa kini sedang diperhatikan oleh Amerika dengan di bantu oleh puppet-puppetnya daripada YPG, PYD dan PKK.

Tiga kelompok tersebut memiliki pejuang-pejuang bersenjata daripada kaum Kurdi. Kelompok-kelompok tersebut sedang ditatang oleh Amerika dengan dipersenjatai dan dibiayai kewangan mereka.

Walaupun Amerika menghantar penasihat-penasihat ketenteraan kepada faksi-faksinya sama ada di Syria khususnya di sempadan Raqqa atau Iraq tetapi ia belum berani mengerahkan ketumbukan tenterannya secara borong yang melibatkan puluhan ribu menentang bersemuka dengan singa-singa Daulah di kawasan-kawasan yang dipasak oleh pejuang-pejuang itu.

Terlalu awal untuk meramalkan kejayaan Amerika dan sekutu-sekutunya di Syria dan Iraq, tetapi yang pastinya bahawa pejuang-pejuang Daulah Islamiyah semakin memperkukuhkan cengkaman mereka bukan sahaja di Fallujah dan Raqqa tetapi kini sedang menghampiri Aleppo. Manakala sebahagian singa-singa Daulah itu bertebaran dipelbagai lokasi yang dipimpin oleh komandan-komandan yang mahir mengatur strategi peperangan dalam bentuk gerila. Singa-singa itu belum bergabung untuk melakukan rempuhan. Pada ketika ini suasana yang berlaku di sana sesuai dengan kondusif semasa. Amerika mesti beringat supaya tenterannya tidak terkepong di sana.

Manakala Rusia dan Iran bersama-sama tentera Bashar al-Assad berhempas pula mempertahankan Syria dan kawasan-kawasan berhampiran termasuk sebahagian wilayahnya telah dicengkam oleh pejuang-pejuang Daulah Islamiyah. Kini gabungan Rusia itu terus mengasak dan berwaspada di kawasan Latakia dan Damaskus kerana di sana adalah pusat operasi mereka. Tetapi akhirnya mereka akan dimusnahkan.

Kawasan tersebut telah dibolosi oleh singa-singa Daulah, cuma berskala kecil dan impak yang besar belum mengenainya. Bilakah agaknya pangkalan Rusia di Latakia akan dirempuh untuk menerima senasib seperti lapangan udara T4 di Tiyas, di Homs timur, Syria, pada 14 Mei 2016?

Berawas ya.









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”