NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Friday 6 May 2016

‘TOM AND JERRY’ MEMBINA SENARIO KEJAYAAN



‘Tom and Jerry’ telah dipancarkan ke seluruh alam termasuk di Tel Aviv, memasuki rumah-rumah penghuninya. Manakala pejuang-pejuang Daulah Islamiyah, bila pula melangkah memasuki Tel Aviv? Barangkali mereka sedang mencari ruang untuk memasuki bumi Palestin dari tiga penjuru. Dipenjuru manakah ia? Israel wajar berwaspada.

Ketua Agensi Perkhidmatan Maklumat Mesir  ketika berucap di Universiti Kaherah, Mesir, telah menyalahkan kartun animasi ‘Tom and Jerry’ bahawa kebangkitan pejuang-pejung Daulah Islamiyah ada hubung kaitnya dengan pengeksportan ke seluruh dunia siri kartun yang diminati ramai itu: ‘Tom and Jerry’ sebagaimana pejuang-pejuang Daulah Islamiyah diminati ramai (diimport dengan sukarela) daripada pelbagai pelusuk alam. Buktinya ramai pemuda-pemuda daripada pelbagai wilayah dan negeri di bumi ini sama ada dari Amerika, Eropah atau Rusia telah berdatangan di wilayah-wilayah Daulah Islamiyah, khususnya di Syam dan Baghdad, untuk melakukan baiah kesetiaan kepada  Rabbul Jalil. Sama ada mereka berada dalam keadaan rajin (giat) ataupun malas, dalam keadaan lapang mahupun susah tetapi ketaatan mereka mutlak kepada pimpinan Daulah Islamiyah yang berpangkalan di Raqqa; dibawah pimpinan Amirul Mukminin Syeikh Abu Bakar al Bagdadi Alquraiysy Hafizhohullah atau Sheikh Ibrahim Ibnu Awwad, Ibnu Ibrahim Alhusainy

Perbezaan di antara  ‘Tom and Jerry’ adalah ia diadaptasikan daripada pemikiran dalam ilusi kehidupan, manakala pejuang-pejuang Daulah Islamiyah pula melalui ‘naluri ketuhanan’ daripada penghayataan Al-Quran dan As-Sunnah dalam realiti kehidupan.

Persoalannya ialah, mengapakah siri animasi kartun ‘Tom and Jerry’ amat popular dan dikaitkan dengan pejuang-pejuang Daulah Islamiya, sedangkan ‘Tom and Jerry’ telah wujud sejak 75 tahun yang lalu, semasa awal Peperangan Dunia Kedua?

Barangkali kerana nama ‘Tom and Jerry’ sinonim  dengan pejuang-pejuang Daulah Islamiyah kerana mereka telah menggabungkan diri dalam serentetan senarai pejuang-pejuang yang berjaya, ikhlas dan layak mendapat gelaran mujahid, antara nama-nama tersebut adalah;

Jihadi Tom
Jihadi Jerry
Jihadi Barack
Jihadi Obama
Jihadi Vladimir
Jihadi Putin
Jihadi Francois
Jihadi Hollande
Jihadi David
Jihadi Cameron
Jihadi Xi Jinping
Jihadi John
Jihadi Jack
Dan ramai lagi jihadi yang dinaungi rahmat itu.

Maka, penyatuan jihadi-jahadi itu dalam kelompok pejuang-pejuang Daulah Islamiyah menceriakan alam ini dan menganugerahkan barakah dan rahmat  kepada mereka yang bercita-cita menjadi jihadi itu sepanjang kehidupan. Sebab itu mereka menyinari alam semesta, menjadi sebutan ramai dan diingati oleh penghuni langit dan bumi. Mereka diingati kerana berada dalam dua situasi; sama ada mencapai kemenangan atau syuhada.



A054


“Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari agamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Ia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah yang diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi Meliputi PengetahuanNya.” (Al-Quran, surah al-Maidah ayat 54)


-----------------------


Tom and Jerry punca pengaruh militan IS berkembang
06 Mei 2016 1:11 AM

GAMBAR fail merakamkan sebahagian daripada adegan rancangan kartun
GAMBAR fail merakamkan sebahagian daripada adegan rancangan kartun kegemaran kanak-kanak, 'Tom and Jerry' yang didakwa menjadi penyebab kepada perkembangan kumpulan militan IS. AGENSI

KAHERAH 5 Mei – Agensi Perkhidmatan Maklumat Mesir mendakwa siri kartun ‘Tom and Jerry’ telah menggalakkan keganasan serta mengajar kanak-kanak membunuh selain menjadi punca kepada perkembangan kumpulan militan IS.
Ketuanya, Salah Abdel Sadek seperti dipetik Dailymail.co.uk ber­kata, kartun itu termasuk per­mainan video dan filem yang berkaitan juga telah menyemarakkan unsur keganasan dan ekstremisme dalam kalangan negara-negara Arab ketika ini.

Dakwa beliau, siri kartun itu telah menjadikan aspek keganasan sebagai sebahagian daripada kehidupan.

Menurut agensi berita Egyptian Streets, Salah turut mendakwa kartun itu memaparkan kega­nasan dalam bentuk yang lucu.

“Kartun itu juga menghantar mesej yang jelas iaitu sesiapa sahaja boleh mengalahkan orang lain dengan meletupkannya. Per­kara itu kini dianggap biasa,” dakwanya ketika berucap di Universiti Kaherah baru-baru ini.

Di sebalik dakwaan Salah, agensi berita itu menambah, kerajaan Mesir bagaimanapun masih belum mengambil sebarang tin­dakan termasuk menapis penyiaran kartun itu atau permainan video yang berkaitan.

‘Tom and Jerry’ iaitu watak seekor kucing dan tikus yang selalu bertengkar merupakan hasil ciptaan William Hanna dan Joseph Barbera yang diterbitkan oleh sya­rikat Metro-Goldwyn-Mayer.

Menurut Hanna dan Barbera, ‘Tom and Jerry’ yang diterbitkan sebanyak 114 siri antara tahun 1940 hingga 1957 itu pernah memenangi tujuh Anugerah Akademi menerusi siri asal kartun itu.


- See more at:  Link







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”