NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Tuesday 13 October 2015

AMERIKA-RUSIA BERTEMPUR DI SYRIA, UKRAINE MELAMBAI-LAMBAI



Pertembungan secara bersemuka antara Amerika Syarikat dan Rusia  sukar dielakkan di Syria ketika ini jika ia melibatkan pengekalan proksi, kerana Rusia telah mula menggerakaktifkan skuadron pengebom dan penyerang serta kapal penyerang peluru berpandu.

Amerika pula terus melakukan pengeboman di Iraq dan mengintai-intai pergerakan lawannya di pelbagai medan. Ia juga meneliti pergerakan tersebut walaupun Amerika Syarikat telah bertapak dan melatih pejuang-pejuang penentang Bashar Assad di bahagian timur Syria. Lokasinya dipilih bagi memudahkan pergerakan logistik memancing mengheret Turki terlibat secara terbuka di sana.

Masyarakat antarabangsa  melihat senario tersebut sama ada ia adalah jawapan kepada provokasi yang saling dimainkan oleh proksi-proksi  Amerika Syarikat atau Rusia ketika di Ukraine  termasuk di Crimea. Ia adalah lanjutan daripada beberapa siri pertembungan antara proksi-proksi Amerika dan Rusia. Pertempuran di timur Ukraine antara tentera Ukraine dengan pejuang-pejuang Donetsk dan Luhansk dihentikan (gencatan senjata) dan diimplementasikan pula di Syria.

Ketika ini, Amerika Syarikat mengambil kedudukan di bahagian timur Syria dengan menggunakan kawasan Turki sebagai pangkalannya, Rusia pula berada di bahagian utara bersama barisan tentera Bashar Assad, tentera as-Sisi/Israel di bahagian barat manakala di bahagian selatan dikawal oleh pejuang-pejuang Daulah Islamiyah.

Walau bagaimanapun yang menjadi kemusykhilan Amerika Syarikat dan Rusia tentang asakan-asakan oleh pejuang-pejuang Daulah Islamiyah yang bergerak setapak demi setapak menuju plot yang telah direncanakan. Agak sukar juga untuk dipastikan bahagian-bahagian yang manakah di Syria akan dicengkam oleh pejuang-pejuang Daulah Islamiyah kerana jika diperhatikan senario ketika ini sukar diramalkan taktikal yang digunakan oleh pihak-pihak yang terlibat namun masa akan menentukan segala-galanya?

Syria menjanjikan suatu pertembungan pelbagai penjuru antara proksi-proksi dan pihak-pihak yang bersengketa. Amerika dengan proksinya, Rusia dengan proksinya dan pejuang-pejuang Daulah Islamiyah mempertahankan tanah tumpah airya. Pihak-pihak yang bersengketa itu pula akan berubah-ubah strategi mereka kerana ada istilah menyebutkan:

‘Kawan boleh menjadi lawan, dan lawan boleh menjadi kawan dan begitu sebaliknya.”

Kita akan lihat selepas ini negara manakah yang akan muflis disebabkan membiayai kos peperangan yang berpanjangan?

Pelbagai sikap dan teknik akan diusahakan merai simpati  sekutu serta mengemblengkan usaha bagi membiayai peperangan sama ada oleh Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya, Rusia dan sekutu-sekutunya atau pejuang-pejuang Daulah Islamiyah yang berperang dengan keyakinan kepada Allah s.w.t. bagi menangani peperangan tersebut.

Peperangan di Syria itu amat menarik dianalisis  kerana kebangkitan pejuang-pejuang Daulah Islamiyah  sedang membelah minda golongan dungu-dungu, kebangkitan yang membanggakan menjadi mercu masa hadapan.

Maka satelit pengintipan yang lumpuh pada 8 Mac 2014 ketika penyorok MH370 kini diaktifkan dihala ke Syria 24 jam. Pada ketika itu akan dapat diperhatikan di antara anak jantan sama ada bersiap siaga, menjadi kura-kura atau singa yang mencari mangsannya yang datang tanpa di undang.

Sesungguhnya janji benar itu dibenarkan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”