NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Thursday 1 October 2015

PERSEKONGKOLAN KUFFAR MEMERANGI DAULAH ISLAMIYAH






“Tidak ada seorang lelaki pun yang datang dengan membawa seperti apa yang engkau bawa ini melainkan ia pasti dimusuhi.”

Seperti inilah gambaran yang dikatakan Waraqah ibnu Naufal kepada Nabi shollallahu ‘alaihi wasallam atas reaksi kaumnya terhadap dakwahnya. Harapan Waraqah ialah bersama Nabi shollallahu ‘alaihi wasallam ketika Nabi diusir, namun hidup Waraqah tidak mencapai masa itu.

Setelah itu, Nabi shollallahu ‘alaihi wasallam mulai menjalankan tugas yang karenanya Allah ‘azza wa jalla mengutusnya. Kaumnya merespon dakwahnya dengan permusuhan yang besar. Mereka menuduhnya sebagai tukang sihir, pendusta, orang gila, penyair, tukang tenung, pengada-ngada, peniru, di samping tuduhan-tuduhan lainnya… Padahal sebelumnya mereka memandangnya sebagai seorang lelaki yang jujur dan amanah! Mereka menawari beliau kerajaan, wanita, dan harta, tetapi beliau menolaknya disebabkan keikhlasan dan demi keridhaan Allah. 

Mereka akhirnya membuat makar untuk membunuh atau mengusir beliau, tetapi Allah membalas makar musuh-musuhnya dan memerintahkan Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam untuk meninggalkan tempat paling diberkahi di muka bumi, yaitu Makkah, menuju tempat tinggal baru di Madinah.

Sebuah Daulah pun berdiri dimana Nabi shollallahu ‘alaihi wasallam memerintahkan pasukannya berjuang melawan kafilah musyrikin, peristiwa yang mengantarkan pada Ghozwah Badar al Kubro. Kaum musyrikin marah, lalu mengirim wakil dan pasukan mereka.

Akhirnya kaum Muslimin berperang dengan musyrikin Arab, suku-suku Badui Jazirah Arab, Yahudi, dan munafiqin Madinah. Tatkala Daulah di atas manhaj kenabian bertambah kuat, kebencian dan kemarahan kuffar berkembang menjadi Ghozwah Ahzab (“Perang Sekutu”). Orang-orang Yahudi mengadakan makar dengan orang-orang munafiq dan meyakinkan kabilah-kabilah Arab untuk menyerang Madinah sementara mereka menimbulkan huru-hara dari dalam. Kaum Quraisy, Kinanah, dan sekutu-sekutu mereka bergerak dari arah selatan. Ghathafan, suku-sukunya, dan sekutu-sekutu mereka bergerak dari arah timur. 

Jumlah mereka mencapai sepuluh ribu orang, lalu mereka mengepung Madinah selama sebulan lamanya, sementara pihak Muslimin kalah dalam jumlah. Akan tetapi, kesabaran mereka dalam menghadapi perang, ketakutan, kelaparan, dan ekstrimnya cuaca, membawa kaum Muslimin pada kemenangan. Kabar baik dari Nabi ialah setelahnya mereka akan menjadi pihak yang menyerang dan orang-orang musyrik menjadi pihak yang bertahan.[1]


Bersambung









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”