NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Thursday 12 November 2015

OPERASI GAGAL PEMBEBASAN PENJARA HAWIJAH, KIRKUK



Tentera Amerika tidak kesian kepada nostalgia penjara peninggalan pemerintahan  Haider Jawad Kadhim Al-Abadi, maka hilanglah monumen itu menjadi puing-puing tiada bernilai lagi kerana dihancurkan oleh bom Amerika.


Pada 21 Oktober 2015 (Rabu), direkodkan bahawa Amerika telah menghantar ketumbukan tentera elitnya untuk melakukan pembebasan kepada tahanan di Penjara Hawijah di wilayah Kirkuk. Walau bagaimanapun operasi tersebut telah menemui kegagalan kerana ia menghadapi kesukaran kerana pertahanan dari kalangan pejuang-pejuang Daulah Islamiyah yang kental sukar ditewaskan.

Dengan kehadiran tentera Amerika yang ramai, bertindak pada seperdua malam lebih kurang pukul dua malam disokong oleh helikopter penggempur dan pengangkut; jenis  Apache dan Chinook disamping pesawat pejuang, sukar menerobosnya. Barangkali kerana operasi pada waktu malam, kacamata malam yang digunakan sukar melihat dengan jelas, kabur-kaburanlah katakan.

Amerika menggunakan kaedah menghampiri kawasan penjara dengan penurunan anggota disusuli dengan tembakan bertalu-talu dilakukan dengan menggunakan penembakan daripada udara seperti kebiasaan yang dilakukan dalam operasi-operasi yang Amerika lakukan sebelum ini di kawasan-kawasan yang disasarkan.

Amerika telah menghantar tentera elitnya seramai 400 orang menghadapi beberapa belas pengawal penjara yang mengawasi Penjara Hawijah, Kirkuk, yang majoritinya tahanan di situ terdiri daripada tentera/agen-agen Peshmerga sekutu Amerika tetapi sayang tentera Amerika balik dengan dengan tangan kosong tanpa memenangi peperangan itu dan tidak dapat membebaskan rakan-rakan sekutu. CUMA yang menjadi kedajalan tentera elit itu mereka telah dapat menghancurleburkan Penjara Hawijah, Kirkuk, dengan jayanya.

Tentera Amerika tidak kesian kepada nostalgia penjara peninggalan pemerintahan  Haider Jawad Kadhim Al-Abadi, maka hilanglah monumen itu menjadi puing-puing tiada bernilai lagi kerana dihancurkan oleh bom Amerika.

Berbeza dengan pejuang-pejuang Daulah Islamiyah, mereka pernah menyerbu penjara yang dikuasai oleh pihak musuh dan membebaskan beribu-ribu tahanan di dalamnya. Bukan itu sahaja, tetapi pengawal-pengawal penjara yang diserbu oleh pejuang-pejuang itu bertempiaran lari, maka dengan relahati penjara itu dapat dibebaskan manakala tahanan yang berada di dalamnya, mengucapkan syukur kepada Allah s.w.t. kerana pejuang-pejuang yang sedang lena itu dikejutkan oleh Amerika.

Jika tentera Amerika mengingati peristiwa 3 Oktober 1993, tentera negara mana yang telah membantu mereka ketika dalam kepungan pihak musuh pastinya tentera Amerika mengulangi kejayaan mereka lagi jika melakukan penyerbuaan di mana-mana kawasan sahaja tetapi Amerika mesti ingat bahawa pejuang-pejuang Daulah Islamiyah masih dalam proses latihan tetapi tetap menyinga juga. Mereka sukar ditewaskan seperti  peristiwa 21 Oktober 2015: Operasi Pembebasan penjara Hawijah, Kirkuk gagal.

Mengapakah operasi pembebasan ke atas penjara Hawijah, Kirkuk oleh Amerika itu gagal?

Jawabannya kerana MH370 hilang dari jejak dan para panglipurlara belum memuktamadkan plot akhir ceritanya. 











No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”