NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Wednesday 18 November 2015

PERANCIS MULA MENGGANAS DI RAQQA



Perancis mula mengganas dengan mensasarkan  kawasan Raqqa di Syria menurut sumber Reuters yang dipetik hari ini. Motif serangan di Raqqa sebagai mengimbangi kejadian keganasan di mana-mana sahaja pengganasan yang dilakukan oleh pengganas.

Perancis jangan belajar daripada Amerika melalui serangan World Trade Center ( WTC ) kemudian menyerang Afghanistan. Perancis diserang kemudian menyerang Raqqa. 

Tolong jangan ulangi kesilapan Amerika pada masa lalu. Amerika berbeza dengan Eropah. Amerika dibatasi oleh Lautan Atlantik manakala Perancis berada dalam Eropah berhampiran dengan kawasan Raqqa. Perancis boleh didatangi daripada pelbagai penjuru termasuk melalui sempadan-sempadannya tetapi Amerika terpaksa merentasi lautan dalam.

Keganasan yang dilakukan oleh Perancis itu memberi isyarat bahawa pengganasan yang dilakukannya itu wajar dihentikan kerana penduduk Raqqa adalah manusia yang bermaruah. Jangan sampai akan ada bisikan-bisikan yang menghantar isyarat kepada ‘keyakinan’ bahawa tolong kejutkan singa-singa yang sedang lena. 

Jika mereka telah bangkit tiada sesiapapun yang dapat menghalangnya sebagaimana perancang-perancang keganasan melakukan serangan kepada World Trade Center pada 11 September 2001 yang dipenuhi berkah itu divideokan untuk tontonan umum. Perancang-perancang keganasan pasti sinis apabila disebut WTC.

Maka wajarlah singa-singa yang sedang lena atau sedang disusukan oleh ibu-ibu mereka bangkit menghapuskan keganasan yang berlaku bukan sahaja di Raqqa, Palestin, Afghanistan tetapi di mana sahaja termasuk melakukan penyelamatan kepada penumpang-penumpang MH370 disorok itu.

Dunia perniagaan wajar proaktif dengan persekitaran yang wajar dipautnya supaya duit-duit tidak berterbangan ditiup angin.

Sesungguhnya manusia yang berintegriti berada dalam landasan yang benar.
  

-------------


Perancis serang militan IS di Syria


Bedilan besar-besaran dilancar susulan serangan keganasan Paris

17 November 2015 1:43 AM

PARIS 16 Nov. - Pesawat pejuang Perancis semalam melancarkan serangan besar-besaran ke kawasan kedudukan kumpulan militan Negara Islam (IS), ketika polis Eropah memperluaskan penyiasatan berhubung serangan di Paris yang mengakibatkan 129 orang terkorban.

Kementerian Pertahanan melaporkan, pesawatnya melancarkan serangan terbesar setakat ini di Syria semalam dengan menjadikan kawasan kubu kuat IS iaitu di Raqqa sebagai sasaran utama.

“Serangan melibatkan 10 buah pesawat pejuang, pesawat berlepas dari Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Jordan. Sebanyak 20 butir bom dilepaskan dalam serangan itu.

“Antara kawasan sasaran kami adalah depot simpanan senjata dan kem latihan,” jelas kementerian dalam satu kenyataan.

Dalam perkembangan lain, polis Perancis melancarkan lebih 150 serbuan di seluruh negara bagi menahan mereka yang dipercayai terlibat dalam kegiatan militan IS.

Polis berkata, hasil serbuan pihaknya turut merampas pelbagai jenis senjata antaranya pelancar roket, baju kalis peluru, senapang dan kelengkapan bertempur.

Namun, jumlah keseluruhan mereka yang diberkas tidak diberitahu.

Polis Perancis kini sedang memburu seorang lelaki kelahiran Belgium secara besar-besaran yang dipercayai membantu merancang serangan berdarah di sini bersama dua orang abangnya.

Sumber kehakiman berkata, salah seorang daripada abang suspek terbunuh ketika melancarkan serangan Jumaat lalu, manakala seorang lagi berada dalam tahanan polis Belgium.

Sementara itu, pendakwa raya Perancis, Francois Molins berkata, dua lagi pengebom berani mati dalam serangan di Paris telah dikenalpasti identiti mereka.

Katanya, mereka dikenali sebagai Ahmad Al Mohammad, 25, pemegang passport Syria dan warga tempatan Samy Amimour, 28.

Dalam perkembangan sama, media Belgium melaporkan, seorang rakyat negara itu dipercayai menjadi dalang utama di sebalik serangan di Paris dan kini sedang diburu oleh pihak polis.

Suspek kelahiran Maghribi dikenali sebagai Abdelhamid Abaaoud, 28, dan dia pernah menjadi perancang serangan pengganas yang digagalkan di Greece selain terlibat dalam kegiatan militan IS di Syria. – REUTERS/DPA







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”