NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Thursday 26 November 2015

“TAK PASTI SAMA ADA MH370 SENDAT DENGAN DUIT’



Tarikh keramat 8 Mac 2014 sebelum peristiwa MH370 disorok, ekonomi negara berdaya saing. Ia bukan sahaja kompetitif dalam ekonomi domestik tetapi ia melangkau merentasi Lautan Atlantik sampai di benua Amerika, kedudukan nilai ringgit kukuh di pasaran semasa. 

Namun selepas kejadian pesawat MH370 disorok, dicari-cari di kawasan yang tiada di situ melopong terencat-rencat, seperti dalam filem arahan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee: ‘Ali Baba dan 40 Penyamun’, para penyamun-penyamun itu berlari-lari ke sana sini mencari-cari segala, namun tidak ditemui kerana ia tiada di situ.

Jika boleh dijadikan perbandingan; lakaran-lakaran pencarian yang diilhamkan melalui filem ‘Ali Baba dan 40 Penyamun’ itu terakam di sana semasa pencarian penyamun-penyamun itu mereka saling bertolakan dan menepis rakan-rakan yang bertelagah semasa misi-misi pencarian dan meneropong barangan yang disorok menyorok.   Akhirnya duit-duit nipis-nipis melayang-layang ditiup-tiup oleh angin-angin laut-lautan.

Amerika Syarikat tentu senyum apabila disebut istilah laut-lautan kerana pejuang-pejuang Daulah Islamiyah sedang menanti musuh-musuh mereka merentas sempadan melalui jalan darat.

Tetapi ingat, tentera Amerika tidak akan diberi pengampunan  apabila mendajal di wilayah-wilayah Daulah Islamiyah termasuk sekutu-sekutunya semasa tertawan akan diviralkan untuk tatapan umum dan diminta berbicara tentang peranan dan alas an-alasan mereka dihantar di Syria dan Iraq. Untuk apakah mereka dihantar di sana?

Amerika wajar memerhati persekitaran dikhuatiri pejuang-pejuang berani meneropong pergerakan mereka dan sekelip mata boleh melakukan penerobosan di mana-mana kawasan di penjuru alam khususnya di wilayah Daulah Islamiyah. Kerana pejuang-pejuang Daulah Islamiyah itu bukan sahaja  daripada barisan gelandangan tetapi sehingga kepada komandan-komandannya adalah pejuang-pejuang berani. Daripada benua Amerika sehingga kepada merata pelusuk alam ramai bersimpati dengan mereka, daripada kanak-kanak sehingga kepada golongan tua bersama-sama mengangkat senjata, daripada golongan celik sehingga OKU baiah kepadanya, daripada golongan teruna dara sehingga kepada suami-suami yang beristeri empat merapatkan saf-saf mereka, daripada insan-insan yang mendiamkan diri bangkit sebagai pejuang-pejuang singa di medan lapangan. 

Jika senario tersebut berlaku, sila ambil ingatan bahawa tempoh-tempoh peringatan itu masih terbuka.

Walau bagaimanapun, penangguhan-penangguhan hukuman masih bertempoh itu kerana semalam tidak sama dengan hari ini. Semalam mendajal barangkali hari ini bertaubat dan membebaskan golongan-golongan yang disorok, ditawan, diperangkap, berhenti menyerang kawasan-kawasan penempatan awam dan tidak terkecuali menarik balik sekatan-sekatan ekonomi dan kehidupan kepada mereka yang dikenakan sekatan. Dalam Islam ada menyebutkan bahawa ‘hari ini lebih baik daripada semalam dan esok lebih baik daripada hari ini.’

Akhir 2013 dicatatkan bahawa Ukraine menghadapi krisisi kepimpinan yang parah mengakibatkan era Presiden Viktor Yanukovych dipaksa meletak jawatan  dan menyerahkan Ukraine diambil alih oleh golongan penentang yang acapkali mengadakan demontrasi ganas.  Puncanya persengketaan di antara pro-Amerika dengan pro-Rusia yang berlanjutan.  Viktor Yanukovych  pro-Rusia dan penentangnya pro-Amerika.

Perubahan-perubahan yang drastik telah mengubah lanskap Ukraine dengan penglibatan Amerika-Rusia secara langsung. Rusia telah membariskan tenterannya di sepanjang sempadan dengan Ukraine dan Amerika melalui NATO menjadi penasihat kepada prodemontrasi ganas. Dalam suasana ketidaktentuan itu, Rusia telah memasuki Crimea dengan pengarahan tentera darat dengan jumlah puluhan ribu anggota di sokongan oleh kereta kebal, pesawat dan helikopter memasuki  Crimea. Dengan mudah Crimea dipeluk oleh Rusia. NATO dan Amerika ternganga dibuatnya.

Peristiwa tersebut tidak terhenti di situ tetapi dajal merancang untuk menyorok MH370. Pada peralihan malam antara 7 dan 8 Mac 2014 ketika masyarakat awam sedang memerhati krisis  di Ukraine, tidur lena, udara nyaman akan tetapi dajal memalingkan penglihatan kepada kes juburi di dalam negeri pada petang sebelum malam kejadian, 7 Mac 2014.

Tiba-tiba dajal menembak MH17 yang sedang melalui ruang udara Ukraine. Amerika memberitahu dunia bahawa pesawat tersebut ditembak oleh pejuang pemisah Luhansk tetapi Rusia dipersalahakan kerana membekalkan peluru berpandu kepada mereka. Rusia kemudian menafikannya dengan memberitahu dunia bahawa MH17 ditembak oleh pesawat Ukraine. Akhirnya Rusia dikenakan sekatan dengan kuasa Amerika menekan EU dan NATO melaksanakannya. Maka penembak MH17 sama ada oleh proksi Rusia atau proksi Amerika. Ringkasnya penembaknya Rusia atau Amerika. Kedua-duanya adalah suspek utama kes MH17 kerana melakukan tuduhan dan menafikannya.

Dajal terus tertekan kerana para pejuang-pejuang yang dilebalkan sebagai IS atau ISIS atau ilusi ISIL dengan selesa dapat menawan wilayah Mosul dengan jayanya pada 6 Ogos 2014, sebulan selepas penembakan MH17, dan lima bulan selepas penyorokan MH370 yang sukar dimuktamadkan episodnya itu.

Lagi menekan kehidupan golongan dajal kerana pejuang-pejuang Daulah Islamiyah melalui jurucakapnya:  Syaikh Abu Muhammad al Adnaniy asy Syamiy mendeklarasikan pada 1 Ramadan 1435 bahawa IS, ISIS atau ISIL sudah tidak wujud, berkubur bersama ilusi-ilusi kehidupan golongan dajal. Yang wujud adalah ‘Khilafah ‘Ala Minhajin Nubuwwah’ atau dikenali Daulah Islamiyah.

Seperti yang ditekankan oleh beliau tentang deklarasi tersebut melalui doanya yang dipancarkan ke seluruh alam, iaitu:


“Ya Allah
Jika Daulah Islam Iraq dan Syam adalah Daulah Khowarij
Maka musnahkanlah eksistensinya
Bunuhlah petinggi-petingginya
Jatuhkanlah panji/benderanya
Tunjukanlah prajuritnya kepada kebenaran.


Ya Allah
Jika Daulah ini menerapkan hukum-hukum (Al Qur’an dan Sunnah)
Berjihad melawan musuh-musuhMu
Maka teguhkanlah ia
Tolonglah ia
Muliakanlah ia
Berikanlah kekuasaan baginya di bumi
Jadikanlah ia sebagai gerbang Khilafah ‘Ala Minhajin Nubuwwah

Aminkanlah Wahai kaum muslimin”


Dalam tempoh yang sama ekonomi Amerika menampakkan kegoncangannya. Tidak semena-mena Daulah Islamiyah mengisytiharkan akan penggunaan Dinar Emas dan Dirham dalam urusniagannya yang dideklarasikan pada 1 Muharam 1436,  secara mutlak. Maka harga-harga minyak mula jatuh dan pemerintah Arab Saudi  tiada upaya mengawal kejatuhan harga minyak kerana dajal licik dalam bab itu. Beberapa Negara menerima kesan daripada penurunan harga minyak tersebut di antaranya Rusia dan Daulah Islamiyah.

Kini tangan-tangan ghaib yang memainkan peranan telah mula memulas kehidupan daripada duit-duit yang dipandang positif mula merudum. Akhirnya kecerdikan anak-anak watan diuji secara langsung sama ada himpitan kehidupan dapat pulihkan seperti sedia kala atau memerlukan keprihatin anak-anak bangsa melihat semula jati dirinya. Maka MAS suatu ketika dahulu menjulang martabat umat barangkali boleh dijadikan cagaran untuk kehidupan kerana MH370 disorok dan MH17 ditembak.

Maka benarlah pepatah Melayu:

'Siakap senohong Gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama mencuri.'







Soalan Subjektif 

Sila jelaskan di antara Amerika dan Rusia agak-agaknya siapakah yang akan berkolaborasi dengan pejuang-pejuang Daulah Islamiyah?


Atau 


Soalan Objektif


Pilih SATU jawaban yang tepat tentang pergolakan di wilayah Syam:

A. Daulah Islamiyah bersama Rusia menentang Amerika.
B. Daulah Islamiyah bersama Amerika menentang Rusia.
C. Amerika bersama Rusia menentang Daulah Islamiyah.
D. Peperangan tiga penjuru.
E. Semuanya di atas. 








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”