NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Saturday, 3 January 2015

HARGA BARANGAN DITOKOK TAMBAH



HARGA BARANGAN DITOKOK TAMBAH
Dalam dunia perniagaan, semua kebarangkalian boleh berlaku; menetapkan harga, menaikkan harga, menurunkan harga, melelong barangan atau memberi barangan percuma sebagai pujukan mengikat  menarik pelangan-pelanggan. Peniaga-peniaga itu pula tidak semestinya mengeluarkan barangan yang sama kualitinya walaupun barang-barang tersebut sama bentuk, saiz, kandungan, warna dan berat.

Barangan itu senentiasa dipertingkatkan keupayaannya, mutunya, diperbaiki kelemahan-kelemahannya, direka bentuk mengikuti selera semasa pelanggan, padanan warnanya yang menarik dan penjenamaan semula. Ia mengkagumkan pelanggan-pelanggannya walaupun barangkali tidak dilanggan oleh pengunjung-pengunjung barangan tersebut kerana pelbagai sebab.


Peniaga-peniaga yang berjaya senentiasa mengubah konsep perniagaannya dengan pelbagai cara walaupun perniagaannya adalah jenis yang sama. Ia melakukan perubahan-perubahan tersebut supaya berlaku daya tarikan dan penampilannya menarik perhatian untuk melanggannya. Perubahan-perubahan itu bukan sahaja  dilakuan terhadap barangan tetapi ia meliputi peragaannya, ruang kawasannya dan para pengendali jualan atau agen-agen jualan.

Barangan-barangan perniagaan pula tidak tetap harganya, walaupun pada realitinya harganya adalah tetap jika tidak berlaku persaingan atau tiada pesaingnya. Perubahan-perubahan harga barangan turun naik, memberi potongan harga dalam bentuk diskaun, baucar dan pakej-pakej istimewa adalah daya tarikan kepada pelanggan.

Kadang-kadang suatu lokasi perniagaan baru didirikan dan terasing daripada kawasan orang ramai, perancang-perancang perniagaan akan mencari ikhtiar mengubah persepsi pengguna dan menyediakan kemudahan-kemudahan supaya pelanggan-pelanggan selesa berkunjung di kawasan-kawasan yang ‘mati dihidupkan’ itu. Semua tenaga, usaha dan pautan yang boleh dicapai dimaksimumkan untuk mengaktifkan kawasan perniagaan yang baru itu. Prasarana-prasarana yang menyenangkan pelanggan untuk berkunjung disediakan akhirnya kawasan tersebut berkembang dan meriah. Kawasan tersebut boleh juga dilumpuhkan jika pihak pemerintah berhasrat melakukan kepadanya dan paksi-paksi perniagaan tidak lagi mesra bersama pentadbir-pentadbir. 

Bagi mengikat dan mengubah sikap pelanggan untuk kali pertama berkunjung dipremis-premis perniagaan, mereka akan memerhati, komposisi, daya tarikan, sikap penjual, barangan yang diperaga dan ditawarkan di situ. Bagi golongan yang mewah dan pertengahan, dari segi harga tidak menjadi pertimbangan. Mereka lebih kepada imej dan kualiti. Berbanding dengan golongan berpendapatan rendah, mereka melihat kepada imej juga tetapi lebih mementingkan harganya daripada kualiti.

Peniaga-peniaga yang mementingkan kualiti akan mengeluarkan barangan mereka dan mengekalkan kualiti barangan, imej dan sensetiviti pelanggannya. Mereka berusaha mengekalkan penampilan-penampilan tersebut dengan perubahan-perubahan menurut zamannya. Apabila pelanggan-pelanggan dan orang ramai melihat barangan tersebut, akan terpahat dalam akal mereka kehebatan dan kelebihan barangan tersebut. Ia bukan sahaja hebat kepada pelanggan-pelanggannya tetapi juga hebat kepada sesiapa yang melihat dan merasainya.

Dalam dunia perniagaan terdapat juga barang dipamirkan tetapi tidak dijual oleh peniaga-peniaga. Pelanggan-pelanggan hanya ternganga dan melilih air liur apabila melihatnya. Barangan tersebut hanya untuk pamiran sahaja. Ia untuk kegunaan sendiri sahaja. Peniaga-peniaga berbuat sedemikian kerana akur dengan bangga dirinya supaya teknologi barangan tersebut tidak diketahui dan terlepas kepada pesaing-pesaing mereka. Pesaing-pesaing perniagaan pula bersikap seperti itu juga tidak menjual barangan berkualiti mereka tetapi jika ia menjual juga akan diubahnya rekabentuk dalaman dan perisiannya. Kualitinya diubah daripada seratus peratus kepada beberapa peratus. Ketika dipamirkan ditunjukkan kehebatan barangan perniagaan itu tetapi apabila dijual rekabentuk luarannya sama tetapi keupayannya berbeza.

Ada peniaga-peniaga menunjukkan barangan berkualiti dan barangan tiruan sama sifat-sifatnya diletakan diruang yang sama, bezanya jenis barangan itu bermutu atau tiruan. Perbezaan-perbezaan barangan tersebut diketahui oleh peniaga-peniaga tetapi tidak dikenali oleh pelanggannya. Jika peniaga-peniaga licik bermain kata-kata manis, pelanggan-pelanggannya akan terpaut fikiran mereka dan melanggan barangan tersebut. Beberapa bulan atau tahun selepas itu baharu dapat dikesan bahawa barangan yang dibelinya adalah barangan bermutu rendah/tiruan walaupun diberitahu barangan tersebut adalah bermutu.

Tetapi yang amat mengecewakan lagi adanya peniaga-peniga mempromosikan barangan mereka dengan mekap-mekap yang menarik cantik dan mempersonakan tetapi apabila saat yang ditetapkan tiba pelanggan-pelanggan menerima barangan yang berbeza daripada barangan pamiran ketika peragaan, pertunjukkan demontrasi dan tempahan yang telah dipersetujui.

Tidak kurang juga perjanjian telah dimeteri dan bayaran telah dibuat tetapi barangan yang ditempah tidak muncul-muncul. Apabila dihubungi peniaga tersebut melalui telefon, didapati nombor yang dihubungi tidak terdapat dalam perkhidmatan. Ia telah ditamatkan. Apabila melawat tapak perniagaan tersebut didapati telah ditutup atau peniaga yang melakukan urusniaga dipremis tersebut tidak dikenali.

Sikap peniaga-peniaga berbeza-beza. Ada  yang jujur. Amanah. Bersikap seperti jujur. Memaling-maling niat mereka seumpama jika tidak dapat menyediakan jenis barangan yang ditempah, maka akan adalah barangan gantian untuk mengalih perhatian pelanggan yang telah mengikat perjanjian dan melakukan bayaran untuk tempahan barangan yang dihajati.

Menangguh-nagguhkan penghantaran, menyekat penghantaran dan belot dalam perniagaan. Peniaga-peniaga tersebut berbuat sedemikian kerana berlakunya perubahan-perubahan sikap disebabkan perubahan-perubahan alam. Sengaja membuat onar, membekukan perjanjian, menyekat penghantaran atas alasan-alasan yang direka-reka dan melakukan pelbagai alasan kerana adanya permainan golongan dajal dibelakang tabir. Tekanan dari pihak-pihak tertentu.

Sesuatu yang sukar kerana berlakunya fenomena alam yang mengubah struktur perniagaan walaupn tapak-tapak perniagaan itu berada di kawasan yang strategik dan sukar digugat. Tetapi manusia hanya merancang tetapi Allah s.w.t. yang menentukan segala-galanya, maka berlakulah fenomena alam seperti gempa bumi, kebakaran, sabotaj, serangan pengganas atau sesuatu musibah yang diluar dari pemikiran manusia.

Walau bagaimanapun, umat Islam tidak boleh berputus asas dalam menghadapi kehidupan yang sukar diramalkan; kehidupan, rezeki, jodoh dan hari esok yang tidak dapat dipastikan kerana perubahan-perubahan yang senentiasa berlaku dari saat ke saat seperti mana apabila berlakunya kerdipan mata ia akan mengubah rasa pandangan mata tersebut.   

Nabi Muhammad s.a.w. berpesan jika sekirannya hari kiamat itu akan berlaku hari esok jika sempat menanam untuk hari ini maka wajib melakukan penanaman tersebut. Baginda Junjungan Rasulullah s.a.w. juga mengingatkan kita bahawa tidak mungkin kamu dipatuk oleh ular yang sama untuk kali kedua dari lubang yang sama.

Halaman ini memperingatkan bahawa orang-orang beriman akan gemilang semula setelah mereka menerima tribulasi yang memeritkan. Kita nantikan kegemilangannya Allahu Akhbar.








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”