NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Tuesday 13 January 2015

PERNIAGAAN MENGUBAH SIKAP MANUSIA


                                            
PERNIAGAAN MENGUBAH SIKAP MANUSIA
Manusia dilahirkan oleh ibu-ibu yang suci bersih. Bayi-bayi yang dibina atas dasar takwa. Sesuci salju sebersih pandangan kerohanian yang mengagungkan kebesaran Ilahi. Mengoncangkan kefasadan melambung keyakinannya kepada kebesaran Allah s.w.t. dan menafikan fahaman-fahaman yang menyesatkan..

Lalu, menenyeh penghinaan kepada  golongan dajal. Mereka yang bersekongkol dengan puak-puak kafir membuat kesyirikan, maka akan ditiup pada wajah-wajah mereka supaya berubah menjadi anasir-anasir munafik yang dikenali sifatnya tetapi tidak disedari oleh sang munafik. Jika boleh akan ditiupkan, setelah diberi amaran dan peringatan diubah wajah dan tingkah lakunya menjadi kera sebagaimana yang pernah berlaku pada zaman Bani Israel, yang mendajal itu.

“Saya dilahirkan oleh ibuku yang tersayang, dari zuriat yang suci bersih, dari ilham yang benar dan melalui ketetapan yang meyakinkan,” bisik seseorang yang yakin dengan kebesara Allah s.w.t.

“Kami adalah umat yang terbaik yang pernah dilahirkan untuk manusia kerana melakukan kerja-kerja dakwah dan mencegah mereka daripada kekufuran, sesungguhnya kami beriman kepada Allah s.w.t,” seru seorang anak muda dengan penuh keyakinan kepada alam.

“Jangan rendah-rendahkan perempuan muslimah itu, jika hendak selamat?” tengking seorang kanak-kanak kepada remaja-remaja yang mengusik-usik seorang perempuan.

Demikianlah keyakinan seseorang apabila terpahat di dalam hati kerohanian illahinya meresap keseluruh urat nadi mengalir bersamanya darah-darah suci menyejukkan kehidupan. Membenci kefasadan dan kepura-puraan dalam kehidupan yang dipahatkan dengan ilusi-ilusi khayalan oleh anasir-anasir yang gemar melakukan kerosakan di muka bumi ini. Pelbagai perangai-perangi onar-onar yang berpanjangan sepanjang kehidupan.

Maka berkatalah seorang pemuda desa:

“Hendaklah kamu berhijrah kepada suatu negeri supaya dapat mengubah nasib hidupmu, tetapi puak-puak musyrikan di zaman Mekah menghalang-halangi kaum muslimin berhijrah daripada Mekah ke Madinah untuk tujuan membesarkah kalimah Allah s.w.t.. Apakah hubungan para musyrikin zaman ini menghalang para pemuda-pemuda, kanak-kanak, orang tua-tua untuk berhijrah di wilayah Daulah Islamiyah yang ingin mengulangi kegemilangan Islam pada awal zaman kemunculannya? Atau era penghijrahan kaum muslimin terutamanya muda-muda di wilayah Daulah Islam sebagai isyarat untuk mengukuhkan  ukhuwwah bagi mengajar bapa kepada bapa pencerobohan yang kerap mengugut negara-negara yang boleh diugutnya?”

“Mereka berhijrah kerana hendak bernikah dengan pejuang-pejuang yang akan bangkit mengingatkan golongan-golongan yang masih lena supaya diangkat martabat umatnya, jangan bersekongkol dengan dajal. Perkasakan bahasa bangsamu, jangan terbuai dengan bisikan-bisikan bahasa-bahasa yang akan memerangkap dirimu digigit oleh mereka-mereka yang kamu harapkan itu tetapi sampai ketikanya kamu akan diabaikan. Ingat jangan terpedaya.”

“Wahai pemuda-pemuda yang hebat, bangkitlah dari tidur, mandi dan berwuduklah untuk melakukan amal ibadah. Jangan kamu berasa rendah diri dari cercaan golongan-golongan yang mencerca. Mereka sebenarnya mencerca diri mereka sendiri. Tetapi mengangkat martabatmu”

“Jika kamu gagal tiada insan yang akan menangisimu kecuali ibumu. Ia akan menangisimu bukan kerana kegagalan yang dicapai oleh kamu tetapi ia bersedih mengharapkan supaya kamu menjadi pejuang-pejuang yang mempertahankan kebenaran dan menghancurkan kefasadan. Merdekakanlah dirimu sebagaimana kamu menyebut: merdeka, merdeka, merdeka. Jangan jadikan sebutan-sebutan itu sebagi sebuatan seekor burung kakaktua.”

Kemampuan seseorang manusia ada batasannya. Rezeki dan kehidupan sukar untuk diramalkan kerana ia bersifat subjektif. Ia boleh bersifat objektif jika perkara tersebut berada di dalam genggaman. Kadang-kadang walaupun dalam saku tetapi ia bukan juga rezeki diri, terlepas kepada orang lain, ia menjadi milik orang lain.

Berkatalah pula seorang tua memberi pandangan:

“Semasa perang di Vetnam antara pejuang-pejuang Vietcong menentang penceroboh Amerika Syarikat bersama sekutunya bertempiaran orang ramai dari kampung halaman mencari perlindungan atau mencari suaka politik di kawasan-kawasan yang mereka sampai atau terdampar. Semasa kapal belayar, maka berlaku kerosakan kepada enjin atau kehabisan minyak. Kapal terhenti terapung-apung di tengah-tengah laut. Ia bergerak mengikut arus laut. Apabila bekalan habis maka berlakulah manusia memakan daging manusia sehinggalah mereka diselamatkan oleh Tentera Laut DiRaja Malaysia.”
 
“Pernah seorang pemuda ketika melakukan perjalanan tiba-tiba datang penjenayah menangkapnya dan mengambil semua barang-barang dagangannya termasuk kenderaan yang digunakannya. Bukan sahaja merompaknya tetapi turut mengikatnya dalam sebuah pondok. Semasa pemuda itu diikat datang seekor burung membawa makanan menggunakan paruhnya menyuapkan pemuda yang terikat itu. Peristiwa itu disedari oleh seorang pemuda lain apabila ia melihat seekor burung menyambar makanannya dan membawa terbang bersamanya. Lalu pemuda itu memerhati burung tersebut sambil mengejarnya lalu burung tersebut masuk ke dalam sebuah pondok dan beberapa saat kemudian berdedar dari situ. Pemuda yang kehilangan makanan tadi menuju pondok tersebut, apabila pemuda itu memecah masuk pondok tersebut maka terpandanglah olehnya seorang lelaki yang terikat di dalamnya. Apabila pemuda yang terikat itu ditanya peristiwa yang menimpa dirinya dan rezeki hidupnya seharian sehingga boleh bertahan lama. Beliau memberitahu kerana dirompak dan seekor burung datang menyuapkannnya makanan kerana dia yakin denga Allah s.w.t.. Allahu Akhbar.”

“Seorang pemuda miskin teguh imannya dengan ajaran Islam tinggal bersendirian dipinggir desa sebatang kara. Rajin belajar dan membaca Al-Quran. Suatu malam ketika hujan lebat pintu rumahnya diketuk beberapa kali. Apabila dibukanya pintu, tercegat di depannya seorang wanita muda yang amat jelita basah kuyup badannya dengan suaranya yang amat mempersonakan. Berkatalah wanita jelita itu: “Boleh saya berlindung di rumah tuan, penjahat-penjahat sedang mengejar saya?” ”Boleh, sila masuk,” jawab pemuda itu. Sepanjang malam itu wanita jelita itu duduk berhampiran dengan pemuda itu berhampiran dengan unggun api. Keluasan rumah pula hanya sesuai untuk berteduh seorang diri atau sepasang panggantin. Tetapi yang anehnya sepanjang malam itu, pemuda yang beriman itu menghulukan tangannya ke dalam api. Apabila tangannya memanas melecur berair ditariknya tangan itu dari dalam api itu. Begitulah perlakuan pemuda itu sehingga masuk maksud salat subuh dan menjelangnya siang. Wanita jelita itu lalu mohon izin untuk balik dan mengucapkan terima kasih kerana memberi beliau perlindungan semalaman hari kepadanya. Keesokan harinya, pintu rumah pemuda itu diketuk berkali-kali. Apabila pintu rumahnya dibuka sahaja didapati ramai prajurit berpakaian seragam berkawal di situ. Berkatalah salah seorang prajurit itu: “Kamukah yang memberi pertolongan kepada seorang wanita pada malam semalam.” “Ya,“ jawab pemuda itu. “Cuba ceritakan, kenapakah awak hulurkan tanganmu di dalam api dan menariknya berkali-kali?” Soal prajurit itu. “Saya adalah seorang pemuda, dan kami pula hanya berdua-duaan. Saya takut kepada Allah s.w.t. lalu saya membakar tangan apabila terlintas dalam fikiran hasutan-hasutan jahat,”jawab pemuda saleh itu dengan menundukkan mukanya. “Saya adalah raja negeri ini, wanita malam tadi adalah anak saya, maka saya nikahkan engkau dengan dia, mari ikut kami,” titah raja menyatakan hasratnya kepada pemuda itu. Menurut riwayat, pemuda itu diangkat darjatnya, berkahwin dengan wanita jelita anak raja dan menjadi kaya raya.”

Kehidupan itu sukar diduga oleh itu jangan mendajal.







 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”