NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Saturday 5 December 2015

PROJECT PROPOSAL MH370, PEEEEERH!



Julingan yang tepat sejak bayi lagi, memang bergitulah sifatnya. Namun terdapat juga mereka yang mengalami sifat tersebut selepas kelahirannya; sama ada ketika bayi, kanak-kanak, budak, remaja atau telah dewasa. Sifat tersebut bermastautin tetap dalam dirinya disebabkan oleh masalah-masalah yang mendatang itu, seperti; demam yang berpanjangan,  sakit yang berterusan, keracunan yang mengubah hormon-hormon dalaman badan, dan pemindahan darah yang tidak disegajakan mengakibatkan individu tersebut mengalami simptom-simpton perubahan yang dikenali sakit saraf atau sawan. Kadang-kadang melentuk-lentuk badannya.

Pelbagai penyakit dengan nama-nama yang berbagai itu berlaku disebabkan oleh perubahan-perubahan alam, seperti;

Yang celik menjadi buta,
Yang cerdik menjadi dungu,
Yang kaya menjadi miskin,
Yang lelaki menjadi perempuan,
Yang perempuan menjadi lelaki,
Yang berani menjadi pengecut,
Yang pengecut menjadi berani,
Yang baik menjadi jahat,
Yang jahat menjadi baik,
Yang berjanji setia menjadi pengkhianat,
Yang amanah menjadi  rasuah,
Yang mengetahui kebenaran menyembunyikan maklumat,
Yang mempunyai maklumat dikunci mulutnya, dan
Yang akhirnya ibu-ibu yang melahirkan anak-anak dengan tulus ikhlas selalu mengharapkan supaya anak-anak mereka senentiasa dalam landasan yang benar sepanjang kehidupan. Patuh dengan ajaran Islam, mengelak melakukan kedajalan.

Walau bagaimanapun, sesuatu projek yang berskala besar memerlukan suatu perancangan rapi, acapkali diadakan percambahan minda, dimakmalkan  supaya hasil yang akan dikecapi menjulang martabat bangsa.

Untuk perancangan tersebut pastinya yang terpahat di dalam minda mereka: ‘Project proposal MH370’ atau lebih mesra dikenali ‘Cadangan projek MH370’.  Kadang-kadang projek secara lisan/tindakan dilaksanakan dahulu, cadangan plotnya akan menyusul kemudian.


Barangkali lebih tepat lagi, bersetuju dengan sesuatu cadangan dengan usahasama dan dijayakan bersama dengan istilah: ‘Menang-menang’, kerana di sana jin-jin Lautan Hindi menunggu adanya duit-duit, peeeerh!









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”