NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Monday 17 November 2014

PBB BERSEKONGKOL PENCEROBOHAN DAN PENGGANASAN PEMBUNUHAN



Respon kepada PBB menuduh IS melakukan
 jenayah perang/kemanusiaan
Respon kepada PBB menuduh IS melakukan jenayah perang/kemanusiaan

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu adalah badan antarabangsa yang menggabungkan negara-negara anggota bernaung di bawahnya. Menjadi rujukan anggota PBB, membantu mendamaikan negara-negara anggota yang bersengketa, hakim yang berkecuali, bukan hakim penghukum kepada anggota-anggota yang tidak disukainya dan berpihak kepada anggota-anggota yang disukainya. Mengekalkan sifat berkecuali dengan pihak-pihak yang bersengketa. Tidak senget tingkah lakunya. Bersifat bias.

Apabila PBB berpilih-pilih dalam membuat sesuatu keputusan, maka masyarakat antarabangsa akan melihat bahawa PBB tidak telus dalam menangani sesuatu isu. PBB memilih kulit dan sekutu.

Sepatutnya PBB berlaku adil sama ada kepada kes Ebola, peperangan, pembunuhan, pencerobohan, kedajalan, pelarian, kebajikan, kemanusiaan, keamanan sejagat kerana PBB menurut telunjuk, tidak merdeka, dan mengikut arahan-arahan oleh pihak-pihak yang mengawal PBB.

Jika PBB menurut pihak penajanya, adalah sukar untuk diyakini sikap berkecuali yang ada pada PBB dalam menangani isu-isu dan mendamaikan pihak-pihak yang bersengketa, apatah lagi bila melibatkan Amerika Syarikat yang suka mencampuri urusan dalaman hal ehwal negara lain.

Apabila PBB mengesahkan pencerobohan Amerika Syarikat dan sekutunya di wilayah Daulah Islamiyah, maka pejuang-pejuang Khilafah Islamiyah wajib mempertahankan pencerobohan-pencerobohan Amerika Syarikat dan sekutunya  sebagaimana Barack Obama pernah menyatakan bahawa Israel wajib mempertahankan diri apabila mereka diserang. Pejuang-pejuang itu mempertahankan diri dan membunuh penceroboh-penceroboh tentera Amerika Syarikat dan sekutunya maka jangan dipersalahkan mereka sebagaimana Israel tidak dipersalahkan menbunuh penduduk Palestin yang tidak berdosa kerana PBB dan Amerika Syarikat melihat sambil senyum apabila Gaza Palestin diceroboh dan dibom dengan letupan berkuasa tinggi seperti senjata pemusnah besar-besaran oleh Israel.

Apabila Israel kalah di Gaza Palestin, PBB dan Amerika Syarikat kelam-kabut menghulurkan bantuan dan sokongan seolah-olahnya mereka takut dengan Israel. Tetapi pejuang-pejuang Hamas berani  memusnahkan tentera Israel yang diarah berperang.

Pejuang-pejuang itu juga boleh melakukan pertuduhan-pertuduhan kepada PBB dan Amerika Syarikat kerana membenarkan pembunuhan beramai-ramai bukan sahaja di wilayah Daulah Islamiyah tetapi di Iraq, Syria, Palestin, Afghanistan, Mali dan Libya.

Masyarakat antarabangsa akan menghormati PBB jika PBB bersikap telus, bertanggungjawab, tidak menjadi penjenayah perang/kemanusiaan dengan membenarkan Amerika Syarikat dan sekutunya menceroboh wilayah Daulah Islamiyah dan Afghanistan, dan membenarkan Israel menceroboh Gaza Palestin sehingga membunuh kanak-kanak, orang-orang tua dan golongan cacat. Bom-bom Israel tidak mengenal sasaran termasuk membom sekolah dan tandas tahi.

PBB menyalahgunakan penghormatan masyarakat antarabangsa kepadanya.

Sebagai tidak bersetuju dengan tindak tanduk PBB, maka pemerintah Khilafah Daulah Islamiyah telah  mengisytiharkan urusniaganya  menggunakan dinar dan dirham. Tidak lagi menggunakan sistem kewangan yang digunakan oleh masyarakat antarabangsa pada ketika ini.

Selepas ini, bagaimana pula sifat kumpulan BRICS dalam urusniaga mereka yang melibatan berbilion-bilion transaksi sama ada akan membentuk sistem kewangan bersama, sesama anggota kumpulan atau masih berurusan dengan sistem yang digunakan ketika ini.

Demikian juga dengan Kesatuan Eropah, bolehkah dipastikan bahawa mereka tidak menguatkuasakan penggunaan matawang Euro dalam uruniaga-urusniaga perdagangan antarabangsa apabila urusniaga-urusniaga dalam dolar Amerika sudah lemah penguasaannya dalam pentas antarabangsa?

Bertahankah lagi  pengapungan pertukaran kewangan dolar Amerika  ketika ramai negara membina sistem kewangan yang disepakati oleh mereka dan menyingkirkan sistem kewangan yang ada ketika ini; masih kukuhkah dolar Amerika?

Sebab itu Amerika diperingatkan supaya jangan menceroboh Iraq tetapi Amerika berdegil kerana ia beranggapan dengan memiliki ketenteraan dan mengekang banyak negara maka ia bebas melakukan kepada negara-negara yang dianggapnya lemah, tetapi ia lupa  bahawa negara-negara lemah itu juga boleh bertindak balas yang akan menjatuhkan penguasaan ekonomi Amerika Syarikat.

Tamadun manusia senentiasa berubah. Maju dan runtuhnya tamadun itu kerana banyak sangat mendajal.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”