NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Monday 24 November 2014

PERUBAHAN-PERUBAHAN ALAM MENGUBAH SIKAP MANUSIA



PERUBAHAN-PERUBAHAN ALAM MENGUBAH SIKAP MANUSIA
Perubahan-perubahan alam yang berlaku sebelum ini, kini dan selepas ini adalah suatu fenomena yang berlaku akibat dari perubahan-perubahan sikap yang dilakukan oleh aktiviti-aktiviti makhluk yang telah mereka lakukan sebelum itu.

Perlakuan-perlakuan itu kadang-kadang disedari dan tidak kurang juga mereka yang tidak menyedarinya tetapi ia berlaku kerana kealfaan-alfaan, ketamakan-ketamakan dan kurangnya kepekaan tentang alam sekitar dan iklim dunia yang senentiasa berubah setiap saat.

Perubahan-perubahan itu akan berterusan berlaku kerana aktiviti-aktiviti oleh makhluk-makhluk. Mereka faham. Tahu tetapi mereka melakukannya juga. Perlakuan-perlakuan negatif yang mereka lakukan sukar dielakkan kerana ia telah menjadi sunatullah kepada makhluk-makhluk itu dan makhluk yang sezaman dengannya serasi tabiatnya dengan perlakuan-perlakuan yang merangsang perangai negatif itu. Sebahagian makhluk mengelak. Sebahagian makhluk melakukan kebaikan. Sebahagian makhluk  pula memenangkan aktivitinya dengan melakukan kerosakan. Mendajal. Sombong. Keseimbangan perlakuan-perlakuan baik dan buruk itu mengimbangi perubahan-perubahan sama ada cepat, lambat atau mengekalkan keadaan iklim alam ini. Kesan daripada itu berlakulah perubahan-perubahan iklim dunia.

Sebagai contoh:


Contoh 1

Kebangkitan pejuang-pejuang Afghanistan yang bergelar pejuang-pejuang mujahidin telah mengundang campur tangan Kesatuan Soviet membantu pemerintah Komunis Afghanistan pada tahun 1979. Apabila Kesatuan Soviet menghantar tenterannya secara terbuka di Afghanistan, maka pejuang-pejuang mujahiddin bergabung menentangnya. Kesatuan Soviet yang bersekongkol dengan Komunis Afghanistan diasak oleh pejuang-pejuang mujahiddin, Kesatuan Soviet menghadapi tentang sengit, akhirnya Kesatuan Soviet berundur dari Afghanistan dengan Amerika Syarikat berada di belakang pejuang-pejuang mujahiddin. Apabila dikalangan pejuang-pejuang mujahiddin itu bersengketa pula dan berperang sesama mereka maka bangkit pejuang-pejuang Taliban mengisi ruang. Kemunculan pejuang-pejuang Taliban amat menarik, tanpa banyak melakukan pertempuran telah dapat menguasai Afghanistan. Memandangkan proksi Amerika Syarikat telah kalah di Afghanistan dan mereka pula menyokong pejuang-pejuang Taliban selepas itu, Amerika Syarikat pula tidak suka dengan pejuang-pejuang Taliban. Amerika Syarikat telah melakukan suatu igauan kepada masyarakat Amerika Syarikat dengan menyerang World Trade Centre (WTC), Washington D.C pada 11 September 2001 yang dilakukan oleh rakyat Amerika Syarikat sendiri menggunakan pesawat dengan alasan kononnya dilakukan oleh agen-agen Al-Qaeda. Berdasarkan alasan penyerangan bangunan WTC itu, Amerika Syarikat melakukan pertuduhan-pertuduhan bahawa tragedi tersebut dilakukan oleh agen-agen Al-Qaeda sebagaimana Amerika Syarikat melakukan pertuduhan-pertuduhan bahawa penembakan pesawat MH17 dilakukan oleh pemisah Donetsk menggunakan peluru berpandu dengan menyalahkan Rusia. Melalui tuduhan penyerangan WTC, suatu pertuduhan berdasarkan ugutan dan paksaan. Lalu Amerika Syarikat menyerang Afghanistan dengan alasan penyerangan WTC dan keengganan pejuang-pejuang Taliban menyerahkan Osama Laden yang berada di Afghanistan ketika itu. Alasan tersebut digunakan oleh Amerika Syarikat menyerang Afghanistan. Pejuang-pejuang pemisah Donetsk bernasib baik kerana Rusia berada dibelakang mereka, jika tidak nescaya Amerika Syarikat akan menyerang mereka seperti mana Amerika menyerang pejuang-pejuang Taliban di Afghanistan itu. Tetapi sejarah mencatatkan bahawa pejuang-pejuang Taliban masih kukuh di Afghanistan. Mekar. Segar-bugar. Mereka belum bertindak balas. Iklim dunia tetap berubah.


Contoh 2

Kehebatan Saddam Hussein, presiden Iraq ketika itu dengan perubahan-perubahan sosio-ekonomi dunia dan lanskap politik antarabangsa boleh mempengaruhi iklim dunia ketika zamannya tetapi belum sempat berputik telah berlaku provokasi kepada rakyat Iraq dengan persengketaan negara kejiranan, Iraq-Kuwait, dengan Iraq menuduh Kuwait mengorek telaga-telaga minyak di kawasan Iraq. Oleh kerana perulangan persengketaan berlanjutan, Iraq telah menyerang Kuwait dalam tempoh beberapa jam dapat menawan keseluruhan Kuwait pada tahun 1990. Dengan alasan-alasan penawanan Iraq ke atas Kuwait, Amerika Syarikat telah mengorak langkah memprovok tentang ancaman-ancaman Iraq pada masa akan datang yang boleh membahayakan masyarakat antarabangsa. Amerika Syarikat lalu memperkukuhkan cengkamannya dengan menggunakan Pertubuhan Bangsa-Bersatu Bersatu (PBB) dan agensi-agensi dibawa kawalan seliaannya sebagaimana Amerika Syarikat mempergunakan PBB dalam siri-siri pencerobohannya sebelum itu. Ia perguna PBB sepenuhnya untuk melumpuhkan kekuatan-kekuatan, potensi-potensi dan aktiviti-aktiviti yang dimiliki oleh Iraq. Amerika Syarikat bukan sahaja mempergunakan PBB dan agensi-agensinya tetapi menakut-nakutkan kejiranan Iraq untuk menunjukkan bahawa bahayanya pemerintahan Sadam Hussein dengan ditunjukkan kehebatan-kehebatan persenjataan yang dimiliki oleh mereka. Pada peringkat awal provokasi Amerika Syarikat terhadap Iraq antara negara-negara yang tidak bersetuju dan menentang adalah Syria, Iran dan Cuba. Tetapi suasana berlalu telah mengubah iklim dunia akibat angkara tangan-tangan manusia. Apabila serangan-serangan hendap berkala dilakukan oleh Amerika Syarikat dan semua rahsia-rahsia Iraq pula dikorek diketahui  setelah beberapa tahun akhirnya Amerika Syarikat menyerang Iraq dengan mengeroyok dan mengajak negara-negara sekutunya membunuh beribu-ribu rakyat Iraq dengan memadamkan lampu kamera dan alat-alat elektronik mengelak merakam gambar-gambar pembunuhan beramai-ramai sebagaimana Amerika Syarikat membunuh beramai-ramai penduduk Hiroshima dan Nagasaki di Jepun, dan penduduk Vietnam supaya tidak ditunjukkan kepada umum. Amerika syarikat mula membunuh rakyat Iraq mulai tahun 2003 sehingga hari ini. Akhirnya Amerika Syarikat mengisytiharkan kemenangannya sebelah pihak setelah merasai ancaman-ancaman besar-besaran tidak lagi berlaku kepada pakatan sekutunya. Sehingga kemunculan pejuang-pejuang ninja dengan sebutan Khilafah Daulah Islamiyah kerana ilusi-ilusi yang dicipta oleh Amerika Syarikat sendiri. Amerika Syarikat jika tidak berhati-hati akan terperangkap oleh ilusi-ilusi yang diciptanya. 


Contoh 3

Pejuang-pejuang Khilafah Daulah Islamiyah berlatarbelakangkan pejuang-pejuang ninja itu telah muncul secara terbuka mulai 2014 menuntut bela dikembalikan hak-hak mereka kerana pencerobohan-pencerobohan yang dilakukan oleh Amerika Syarikat dan pakatan-pakatannya. Keistimewaan pejuang-pejuang ninja itu semua kamera dan alat-alat elektronik dimanfaatkan termasuk menunjukkan cara-cara penyembelihan korban-korban kepada agen-agen penceroboh dan bersekutu dengan pencerobohan Amerika Syarikat apabila mereka ditangkap dan dijatuhkan hukum. Melihat senario pada ketika ini,  Amerika Syarikat sukar memenangi peperangan dengan pejuang-pejuang ninja itu kerana daripada seluruh dunia akan bangkit memerangi Amerika Syarikat secara terbuka seperti yang diikrarkan oleh pengganas-pengganas yang bertebaran itu. Masalah bagi Amerika Syarikat untuk memeranginya, kerana mereka bersifat ninja yang sukar untuk dikenal pasti identiti mereka. Jika diandaikan pejuang-pejuang ninja itu mengadakan  hubungan strategik dengan kuasa-kuasa besar lain, bagaimanakah kedudukan  Amerika Syarikat pada ketika itu? Bukti menunjukkan bahawa pejuang-pejuang ninja itu pada ketika ini sukar ditewaskan dan dijinakkan. Untuk menewas dan menjinakkan mereka ada kaedah-kaedahnya, dan Amerika Syarikat tidak akan mengetahuinya kecuali Amerika Syarikat menginsafi dosa-dosa yang pernah dilakukannya, berhenti mendajal serta tidak akan mengulangi perbuatan-perbuatan jahat yang dilakukannya terdahulu.

Hidup mesti ada penghormatan bukan penghinaan. Islam menghargai nyawa manusia tetapi bukan mendajal.



PEJUANG-PEJUANG ETNIK RED INDIAN MEMPERTAHANKAN NEGARA MEREKA WALAUPUN DALAM
 TEMPOH SEBULAN SATU  JUTA NYAWA NENEK MOYANG MEREKA DIBUNUH OLEH PARA PENCEROBOH

IKLIM DUNIA BERUBAH ANGKARA PERBUATAN MAKHLUK


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”