NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Saturday 25 October 2014

1436H MAAL HIJRAH



1436H, hari ini adalah  1 Muharam bersamaan 25 Oktober 2014 (Sabtu). Seorang mantan Ketua Hakim dianugerahi Tokoh Maal Hijrah peringkat Kebangsaan oleh kerajaan Malaysia sebagai tanda keamanan sejagat. 

Sebagai tanda solidariti kepada keamanan itu CCTV Amerika yang dipancarkan siarannya melalui Astro saluran 509 telah menghidangkan siaran-siaran yang menarik sehingga sukar  untuk  dijelaskan sama ada siaran tersebut memang  tiada sumber maklumat lain atau maklumat yang dihidangkan itu adalah maklumat terkini.

Barangkali penghuni dunia sedang menghirup udara segar untuk kelangsungan hidup dan tidak dinafikan memang ada yang menerima ajalnya pada hari ini kerana tempoh hayatnya telah tiba. 

Manakala perlakuan-perlakuan lain diabaikan kerana akan ada perbincangan-perbincangan pada masa akan datang; masa dan saat itu bergerak setiap detik. Ia tidak berhenti kerana menurut detikan nadi setiap individu dan haiwan kecuali kalau nadi-nadi individu itu bermasalah, lemah atau cepat kerana tidak normal.

Sepanjang mengikuti siaran media antarabangsa di CCTV Amerika dengan teliti kerana cuti Maal Hijrah 1436H, didapati siaran pada hari itu menumpukan kepada perkara-perkara semasa tetapi tiada langsung menyentuh tentang pergolakan-pergolakan, pertempuran-pertempuran dan pengeboman-pengeboman dengan letupan yang berkuasa tinggi yang diletupkan di kawasan-kawasan yang disasarkan oleh mereka yang bertempur.

Mungkinkah itu adalah petunjuk bahawa 1436H yang membuka tirainya pada hari ini, dunia di ambang keamanan? Atau maklumat-maklumat berkaitan yang kerap disiarkan tentang pembunuhan-pembunuhan di kawasan bergolak terhenti kerana gencatan senjata meraikan 1436H?

Jika kita beralih kepada siaran-siaran media massa antarabangsa yang lain dan tempatan akan adalah terselit di sana tentang pembunuhan-pembunuhan itu.

Siaran media massa yang eksklusif itu difokuskan kepada kes-kes Ebola, menyekat penyebarannya, Mali negara ke-6 menjadi  sasaran virus tersebut merebak melibatkan kematian kanak-kanak berumur dua tahun, seorang jururawat di Texas, Nina Pham telah bebas dari virus tersebut dan disambut oleh rakan-rakan sekerja termasuk berpelukan dengan Tuan Presiden, Barack Obama, dan beberapa negara mengawasi pintu masuk dan menghalang individu-individu dari negara-negara yang terlibat memasuki negara yang belum dijangkiti, cerita-cerita pemuda-pemuda Mexico yang diculik dan keberangan masyarakat melakukan demontrasi sehingga membakar bangunan, penembakan dengan senjata api oleh kanak-kanak remaja sehingga membunuh rakan-rakan sekolahnya, seorang mengamuk di California menggunakan kapak, pemuda-pemuda Hong Kong yang masih meneruskan ‘picnic’ mereka menutup jalan-jalan jantung Hong Kong akibat golongan dewasa menyucuk akal mereka supaya mempertahankan wawasan yang dibawa oleh golongan-golongan dewasa yang tidak berpuas hati dengan polisi-polisi Hong kong yang dicengkam oleh Tanah Besar China, manakala  pihak pentadbir Hong Kong pula  masih memikirkan jalan penyelesaian sehingga menampilkan seorang ibu untuk menangani masalah-masalah yang ditimbulkan oleh pemuda-pemuda yang belum tamat pengajian mereka itu kerana dihasut dan terhasut.  Pencarian MH370 fasa baru, dan cerita-cerita sukan yang menghiburkan kehidupan. Pada satu takad ramai peminat-peminat sukan itu terlepas untuk mengerjakan salat wajib.

Trend yang dibawa oleh media massa membina masyarakat amat dialu-alukan sebagaimana dalam peperangan disembunyikan jumlah tentera yang mati supaya tidak mempengaruhi rakan-rakan yang sedang berjuang dibarisan hadapan dan yang sedang menanti untuk dihantar ke medan lapangan. Ia juga supaya pihak lawan tidak bangkit semangat juang mereka berlipat ganda menghadapi musu-musuhnya atau membalas dendam di atas ramainya kawan-kawan mereka yang mati. Bukan itu sahaja, jika pasukan mendapat malapetaka pun seboleh-bolehnya diberitahu kepada umum dalam bentuk psikologi seperti ungkapan-ungkapan bahawa mereka mendapat kecelakan, enjin tidak berfunsi dan bencana alam yang sukar diduga seperti  kapal terbang meletup, helikopter terhempas dan MH370 ditelan oleh jin-jin Laut Hinda.

Sepanjang pemberitaan itu tidak lagi kedengaran tentang letupan, pertempuran dan berbunuh-bunuhan sama ada di Eropah, Ukraine, di Timur Tenggah; Palestin, Lebanon, Jordan dan kawasan Daulah Islamiyah,  di Asia Tengah; Afghanistan dan Pakistan, di Afrika; Mali, Somalia, Sudan dan Nigeria, di Afrika Utara; Mesir, Libya, Tunisia dan Algeria, dan Asia. Ia memberi petunjuk bahawa kawasan-kawasan tersebut aman atau tiada sumber berita.

Jika berlanjutan pemberitaan seperti itu maka tidak berbangkit lagi remaja-remaja dan pemuda-pemuda terpengaruh untuk berhijrah atau menziarahi kawasan-kawasan yang mereka hendak berhijrah dan ziarahi kerana menyahut seruan Maal Hijrah 1436H.

Kerunsingan negara-negara serantau untuk menghalangi rakyat mereka berhijrah sudah tidak berbangkit lagi kerana melihat kepada pemberitaan yang dilihat itu memperlihatkan keharmoniannya, cuma diperingatkan supaya mereka yang berhasrat hendak berhijrah atau ziarah jangan pergi ke negara-negara Afrika Barat, Hong Kong dan Amerika Syarikat. Ada cerita mengenainya:


Negara-negara Afrika Barat bersama Ebola

Negara-negara Afrika Barat yang menjadi suspek Ebola tersebut antaranya Sierra Leone, Liberia, Guinea, Mali; negara-negara itu telah disyaki pusat dan penyebarnya. Penyakit tersebut tidak dapat dikesan melalui mata kasar tetapi terpaksa menggunakan peralatan-peralatan khusus. Golongan yang terlibat melakukan rawatan pula terpaksa menggunakan pakaian khusus supaya virus-virus yang hendak diperangi itu tidak menyerang mereka balik. Pakaian-pakaian khas mereka pula lebih kemas daripada pejuang-pejuang ninja yang bertebaran di seluruh dunia. Lebih kemas daripada pakaian-pakain mereka yang tinggal di kawasan padang pasir yang berhadapan dengan ribut pasir. Istimewanya Ebola itu berlaku ketika masyarakat antarabangsa menumpukan perhatian mereka kepada meletusnya peperangan di Libya, Ukraine, Palestin dan wilayah Daulah Islamiyah. Ebola-Ebola engkau licik ya.


Hong Kong bersama pemuda-pemuda berkelah

Pemuda-pemuda Hong Kong yang dihasut otaknya itu meneruskan program berkelah mereka di jalan-jalan jantung bandaraya Hong kong. Jika pemuda-pemuda itu berkelah ditepi pantai atau di kawasan-kawasan lapang yang tidak mengganggu urusan-urusan masyarakat awam, pelancung-pelancung dan aktiviti-aktiviti ekonomi maka pemuda-pemuda itu akan menerima pujian kerana sifatnya suka kepada ketenangan dan kelapangan. Tetapi jika mereka melakukan aksi-aksi golongan dewasa tentu ada sesuatu yang tidak sesuai dengan tindakan yang mereka lakukan. Seandainya mereka berjaya mengubah pentadbiran Hong Kong, golongan dewasa yang membisik-bisik ke telinga-telinga mereka tidak akan memberi laluan mudah kepada mereka untuk mempengaruhi polisi-polisi pentadbiran Hong Kong nanti. Akhirnya mereka akan rugi kerana bisikan-bisikan golongan dewasa memerangkap mereka.


Amerika Syarikat bersama penembak-penembak remaja

Cerita kanak-kanak remaja Amerika Syarikat menggunakan senjata api untuk menembak rakan-rakan sekolah atau menembak jurulatihnya memang tersebar seantero alam. Mereka pula pandai menembak kerana ada latihan-latihan dan guru yang menunjuk ajar cara-cara menggunakan senjata itu. Bagi kanak-kanak remaja yang berada di luar kawasan Amerika Syarikat, mereka tidak digalakkan memegang senjata api tetapi ada kes-kes yang berlaku, senjata api ayahnya digunakan untuk menembak kawannya, tetapi dikaburkan ceritanya untuk pengetahuan umum, tetapi tidak kabur kepada mereka yang mengetahuinya. Maklumat itu tidak disiarkan dalam media-media massa. Selain Amerika Syarikat ada juga negara yang menunjuk ajar kanak-kanak remajanya berlatih menggunakan senjata api iaitu di wilayah Daulah Islamiyah, seperti yang boleh dilihat dilaman-laman sesawang.

Beza Antara kanak-kanak remaja Amerika Syarikat dengan wilayah Daulah Islamiyah, mereka tidak membenarkan kanak-kanak remaja menggunakan senjata tanpa pengawasan ibu bapa, keluarga  atau orang dewasa.  Di wilayah Daulah Islamiyah kanak-kanak remajanya dilatih menggunakan senjata api dengan pengawasan orang dewasa. Mungkin benarlah mengapa Amerika Syarikat dan Khilafah Daulah Islamiyah bertempur kerana kanak-kanak remaja mereka telah memegang senjata api.

Bezanya lagi kanak-kanak remaja Amerika Syarikat yang telah remaja/pemuda suka berhijrah di wilayah Daulah Islamiyah, wilayah kekurangan teknologi, potensi kekayaannya  belum dibangunkan, disekat dan mereka pula dikeroyok oleh pakatan sekutu yang diketuai Amerika Syarikat,  manalaka remaja-remaja/pemuda dari wilayah Daulah Islamiyah belum terdengar lagi berhijrah di Amerika Syarikat, negara berteknologi, kaya dan mengawal PBB. Termasuk remaja/pemuda yang berhijrah di wilayah Daulah Islamiyah adalah rakyat Israel.


Pengkaji-pengkaji yang prihatin wajar membuat penyelidikan tentang remaja-remaja dari pelbagai benua suka tinggal di wilayah Daulah Islamiyah

Adalah dicadang kepada pengkaji-pengkaji dan penganalisis-penganalisis supaya membuat satu tesis, jurnal atau apa sahaja makalah-makalah berkaitan gelagat-gelagat manusia terutamanya sempena Maal Hijrah 1436H, kerana gelagat-gelagat remaja-remaja pemuda daripada negara-negara maju berhijrah ke negara-negara miskin tanpa membawa harta terutama di wilayah Daulah Islmiyah. Mereka berhijrah untuk membawa pembaharuan-pembaharuan, keyakinan-keyakinan, ketelusan-ketelusan dan pegangan agama mereka kepada negara baru dan mengingatkan kepada negara-negara asal mereka bahawa pencerobohan dan pembunuhan bukanlah jalan penyelesaiannya. 

Remaja-remaja itu telah memberi isyarat bahawa Islam menggalakkan hijrah untuk mengubah persepsi-persepsi, tuduhan-tuduhan dan fahaman-fahaman songsang kepada suatu yang diredhai oleh Allah s.w.t.. Remaja-remaja pemuda itu merasainya. 

Bagaimana pula dengan tindakan pakatan bersekutu yang diketuai oleh Amerika Syarikat memahami mengenai gelagat-gelagat remaja-remaja pemuda itu; mereka bukan dipanggil, diberi ganjaran atau ditawarkan sesuatu habuan supaya hijrah? Mereka pula berdatangan bukan dari negara-negara kejiranan tetapi nun jauh di Eropah, Amerika, Afrika, Asia dan Australia berhijrah di wilayah Daulah Islamiyah dengan kos-kos perjalanan ditanggung sendiri tanpa paksaan, adakah mereka diugut? Adakah Amerika Syarikat ada membuat kajian-kajian tentang gelagat-gelagat remaja-remaja itu; kenapa mereka berhijrah? Mereka berhijrah pula ke negara yang Amerika Syarikat perangi wilayah itu? 

Remaja-remaja itu sihatkah atau sakit? Mereka tak takut matikah atau ada sesuatu yang Allah s.w.t. tiupkan ke dalam akal, perasaan dan tindakan mereka melangkah dan berhijrah di wilayah Daulah Islamiyah, yang Amerika Syarikat sendiri tidak mengambil pelajaran daripadanya?

Amerika Syarikat mesti ingat bahawa pencerobohan di wilayah Daulah Islamiyah adalah untuk kali ketiga. Mana-mana teori pun untuk pencerobohan kali ketiga; penceroboh itu akan dikalahkan. Amerika Syarikat mesti belajar dari sejarah itu. Amerika Syarikat boleh menunduk dan mengalahkan penduduk Iraq, tetapi Amerika Syarikat sukar untuk menundukkan remaja-remaja yang berhijrah bergabung di wilayah Daulah Islamiyah itu kerana walaupun mereka datang sehelai sepinggang; fikiran, roh dan tindakan mereka mempunyai seribu keberkatan yang Allah s.w.t. telah serapkan ke dalam tubuh mereka. 

Amerika Syarikat telah diperingatkan tentang perkara-perkara itu, terserahlah kepada pihak Amerika Syarikat sama ada menjadi negara kuat dan dihormati atau akan melihat zaman kejatuhannya menghadapi remaja-remaja yang datang dari seluruh benua membantu membangunkan wilayah Daulah Islamiyah kerana kehadiran mereka dipenuhi barakah.

Amerika Syarikat mesti ingat bahawa kehidupanan adalah kurniaan Allah s.w.t.

Maka, analisis-analisis dan kajian-kajian yang telus membuka minda kepada masyarakat yang masih kelompongan hidup.

  





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”