NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Thursday 16 October 2014

MUET MENYANGGA BAHASA JIWA BANGSA?



Muet adalah prasyarat kepada seseorang graduan untuk layak menerima ijazah sama ada pelajar-pelajar tersebut mengikuti pengajian di Institut Pengajian Tinggi Awam atau Institut Pengajian Tinggi Swasta di negara ini. Ia juga sebagai hukuman kepada pelajar-pelajar yang telah meningkat menjadi belia dan beliawanis itu kerana tidak mengambil berat kepada bahasa asing yang disyaratkan melalui Muet.

Sebagai sebuah negara merdeka sukar untuk dipastikan anak-anak yang lahir sedekad sebelum dan selepas kemerdekaan dapat membezakan antara menjadikan 'bahasa jiwa bangsa' atau bahasa asing prasyarat penganugerahan ijazah kepada seseorang graduan walaupun mendapat keputusan terbaik pada akhir tempoh pengajian. 

Apabila disyaratkan bahawa bahasa asing mesti lulus terutamanya Muet. Walau bagaimanapun, bulan bahasa tetap diadakan pada bulan Oktober, setiap tahun.

Mengapakah penekanan kepada Muet itu di'highlight'kan - ditonjolkan selepas jamaah Haji 1435H baru seminggu menyelesaikan tuntutan rukun Islam kelima? Dalam tempoh lima hari, para jamaah melakukan ibadah tersebut di Mekah yang dipenuhi dengan keberkatan, mohon kepada Allah s.w.t. supaya halangan-halanagan dalam hidup dimudahkan, doa yang dihembus-hembuskan dimakbulkan dan menjadi hamba saleh sepanjang kehidupan.

Sepatutnya kesan daripada ibadah yang dilakukan di sana akan berlaku suatu anjakan perubahan yang akan meningkatkan keimanan dan melonjat martabat umat. Ia bukan hanya berlaku kepada diri tetapi dapat dirasai dan dinilai oleh budak-budak sekolah rendah tentang kesan-kesan daripada ibadat yang telah diajar di sekolah oleh guru-guru mereka. Secara tidak langsung memberi kefahaman bahawa tahap pemikiran, keilmuan, jati diri dan usaha-usaha memartabatkan 'bahasa jiwa bangsa' bukan sahaja menyerlah tetapi memancar ke pelusuk alam.

Macam-macam peraturan, undang-undang dan penguatkuasaan-penguatkuasaan yang diwujudkan adalah bertujuan membangkitkan semangat anak-anak bangsa menjiwai 'bahasa jiwa bangsa' untuk bangsa negara itu sendiri. Akhirnya jika yang memimpin anak-anak bangsa itu mencampuradukkan antara menekankan 'bahasa jiwa bangsa' dengan bahasa asing, maka ia tidak akan berkesan dan mereka akan dihukum oleh bangsanya sendiri kerana tidak teliti dalam merangka menentukan keutamaan sesuatu bidang itu.

Sekarang ya, kita dihormati kerana memegang kekuasaan, tetapi esok tiada sesiapa yang tahu apa akan berlaku. Sebab kita tidak tahu apa yang akan berlaku, maka ambillah ingatan. Seperti MH370 disorok.


Sebagai contoh:-

1. Tetapkan Pendirian. Jika penyiasatan antarabangsa menyiasat tentang MH17 mengeluarkan laporannya bahawa MH17 ditembak. Maka hendaklah ditetapkan bahawa MH17 ditembak. Pesawat MH17 ditembak. Terdapat pesawat pejuang berhampiran MH17 sebelum ditembak. Sama ada ditembak oleh Amerika Syarikat melalui Ukraine atau ditembak oleh Rusia melalui pemisah Donetsk. Isunya MH17 ditembak. Siapa penembaknya tanya dua dajal itu. Jangan ubah istilah ditembak kepada istilah lain, seperti: MH17 menerima kemalangan di Ukraine, atau tragedi menimpa MH17 di Grabovo. Jangan ubah ya.


2. Eksport Budaya Bangsa. Melalui pembelajaran pelajar-pelajar asing yang saban tahun bertambah di negara ini, maka sasaran warga asing yang menuntut di negara ini untuk mempelajari 'bahasa jiwa bangsa' amat digalakkan supaya apabila mereka kembali ke negara asalnya akan berkumandang 'bahasa jiwa bangsa' di kalangan masyarakatnya di sana, tanpa negara ini mengeluarkan kos-kos untuk mempromosi dan mengeksport budaya kepada negara luar, kerana tugasan-tugasan tersebut telah diambilalih oleh alumni-alumni Malaysia itu. Zaman ini adalah zaman menyebarkan budaya negara bangsa, yang akan dikenang oleh generasi akan datang. Jika matlamat menjual 'bahasa jiwa bangsa' itu kepada alumi-alumni berkesan, negara ini dapat melakar sejarahnya tersendiri, ia amat membanggakan sebagaimana bahasa Inggeris mekar di negara ini melalui pengaruhnya yang anak-anak bangsa negara ini menekan kepada bangsanya sendiri. Jika tidak lulus ujian bahasa itu, jangan harap dapat ijazah. Betulkah begitu?


3. Perubahan Geografi Politik. Pejuang-pejuang Khilafah Daulah Islamiyah yang mempertahankan hak-hak mereka menghukum petualang-petualang negara dan bangsa, penceroboh-penceroboh dan pembunuh-pembunuh insan-insan mulia, walaupun mereka dituduh dengan pelbagai gambaran, seolah-olah mereka itu tidak layak menerima syurga Allah s.w.t. yang luas terbentang itu, memilik negara dan mengendalikan telaga-telaga minyak milik mereka sendiri, tanpa perlu kepada telunjuk dajal dan menjadi hamba kepada mereka, dan/serta berani beraksi di dalam gelanggang sendiri untuk menghukum golongan-golongan dajal-munafik yang akan dikorbankan kerana datang bertandang menyerah diri kepada mereka dengan niat jahat.

Seandainya landskap dunia berubah; pejuang-pejuang Khilafah Daulah Islamiyah memerintah Timur Tengah dan Afrika, melanjut hingga ke Rusia dan kemudian mereka pula menguasai minyak dunia akan bertukarkah istilah Muet kepada Muat, atau istilah MUET kepada MUAT?

Sempena Malaysia merdeka yang ke-57 tahun, ia telah mendewasakan anak-anak bangsa ini. Marilah ambil peluang untuk mengangkat martabat umat setanding dengan negara-negara bangsa yang lain: Duduk sama rendah, berdiri sama tinggi. Tiada umat lain yang akan mengilap 'bahasa jiwa bangsa' kecuali bangsa itu sendiri. Kerana kita dilahirkan oleh ibu-ibu merdeka. Jangan ikut telunjuk dajal.

Malaysia: Di sini lahirnya sebuah cinta.












No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”