NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Thursday 13 August 2015

FALLUJA MELAMBAI-LAMBAI BAGHDAD



Mungkinkah pejuang-pejuang Daulah Islamiyah akan memasuki Baghdad melalui pintu Falluja? 

Ataukah pintu-pintu untuk memasuki Baghdad melalui pelbagai pintu-pintu yang kini sedang tersepit kerana penghuni-penghuninya sedang menutup pintu-pintunya kerana khuatir apabila ternganga ia akan dirempuh dengan ketumbukan tentera yang mengibar-gibar bendera megahnya sebagai teguhnya seorang lelaki menjulang negara bangsanya?

Ataukah mereka memasauki pelbagai pintu-pintu yang senentiasa melambai-lambai pejuang-pejuang Daulah Islamiyah sebagaimana Kaabah boleh dimasuki dengan pelbagai pintu-pintunya dengan sebutan-sebutan dirahmati itu; Babus salam,  Babul Fath, Babul Shafa dan sebagainya?


Apabila para pejuang-pejuang melipat gandakan asakan-asakan mereka  di pelbagai penjuru, maka pakar-pakar strategik tidak sukar merumuskan permasalahan tersebut. Mereka hanya berkata: ‘Awasi sisi kanan dan kiri serta jangan lupa lihat belakang!’


Kesan daripada itu,  terpatrilah dalam ingatan anak-anak bangsa bahawa sesuatu strategik untuk mengambil alih sesuatu kawasan wajar merangka pelan-pelan dengan pelbagai sumber yang boleh dimanfaatkan untuk kelancaran penawanannya, supaya apabila meneruskan kemaraan tiada keraguaan lagi kepada pelapis-pelapis di barisan belakang.  Di samping menggerakkan sumber-sumber dan pelbagai potensi bagi merai ‘mardatillah’.


Saat penantian seseorang pemuda  kepada seseorang gadis menjadi isterinya sukar digambarkan keseronokannya sebagaimana saat penantian pejuang-pejuang memasuki Baghdad kerana melambai-lambai mereka sukar diperjelaskan keseronokannya di sini. Kerana Allah s.w.t. memberkati mereka.


Sesungguhnya kisah-kisah seribu satu malam diingati sepanjang kehidupan.


Tunggulah saat-saat manisnya kerana kisah Baghdad dalam 1,001 malam sukar digambarkan kecuali mereka yang merasainya.









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”